Výstava KAREL NEPRAŠ v DOXu

Výstava KAREL NEPRAŠ v DOXu

Tisk

karel nepras doxDosud nejrozsáhlejší a nejkomplexnější retrospektivu významného českého sochaře, kreslíře a ilustrátora Karla Nepraše připravilo Centrum současného umění DOX u příležitosti jeho nedožitých 80. narozenin a zároveň v roce, kdy uplyne 10 let od jeho úmrtí. Souborná výstava představuje autorovy proslulé sochařské realizace i kreslířské a ilustrátorské práce.

 

 

Jako jeden z nejosobitějších umělců generace, která se v 60. letech zasloužila o rozkvět české výtvarné kultury, vešel Karel Nepraš ve známost nejprve svým kresleným humorem, z něhož pak postupně vyrůstala jeho specifická sochařská tvorba.  Ta vychází ze dvou základních motivů – dutiny a potenciálního pohybu, které lze najít také v umělcových hlavních inspiračních zdrojích: loutkách, pohybových mechanismech ozubených kol a klik, fontánách, pumpách nebo sanitárních a kanalizačních systémech.

Neobvyklé spojení kresleného humoru a sochařské tvorby předurčilo specifickou povahu Neprašova díla, kterou sám autor charakterizoval jako střetávání humoru a vážnosti. Humor v Neprašově tvorbě nebyl pouze uměleckou strategií, ale i prostředkem, jak se vyrovnat s politickou a společenskou situací komunistického Československa a zachovat si zdravý rozum ve společnosti plné absurdit.

karel nepras dox

Karel Nepraš, Velká facka, 80. léta, litina, dřevo, 13,5 x 25,5 x 32 cm, se svolením Karolíny Neprašové, foto: Jan Slavík

Humor jako svébytná forma obrany proti totalitnímu nátlaku byl také příznačnou charakteristikou Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, kterou Karel Nepraš v 60. letech zakládal společně s autorem konceptuálních akcí Janem Steklíkem. K řádným členům společnosti mladých výtvarníků, hudebníků, literátů a jejich přátel, kteří se od počátku šedesátých let setkávali v restauraci U Křižovníků na Starém Městě,  patřili např. malíři Zdenek Beran a Rudolf Němec, grafička a básnířka Naděžda Plíšková, výtvarní teoretici Věra Jirousová a Ivan Martin Jirous nebo básník a konceptualista Eugen Brikcius. Křižovnické škole je v rámci výstavy v centru DOX věnován prostor v samostatné expozici připravené Archivem výtvarného umění.

karel nepras dox

Plakátovací plocha Centra DOX, foto: Eva Moravcová

Výstava KAREL NEPRAŠ mapuje umělcovu sochařskou i kresebnou tvorbu v dobových souvislostech a vůbec poprvé nabízí celkový pohled na dílo, bez něhož si dnes české sochařství 2. poloviny 20. století nedovedeme představit. V expozici se představí Neprašova vrcholná díla i práce málo známé nebo zcela neznámé pocházející ze sbírek výstavních institucí i soukromých sbírek z celé České republiky.

karel nepras dox

Karel Nepraš, Pokus o sebevraždu, 1976/1977, litina, elektrický vodič, zástrčka, v. 39,5 cm, se svolením Karolíny Neprašové, foto: Jan Slavík

Výstavu připravil kurátorský tým centra DOX ve spolupráci s umělcovou rodinou, jeho přáteli a odborníky na jeho dílo. Cílem této dosud nejobsáhlejší souborné výstavy je přispět k docenění Neprašova díla v širším mezinárodním měřítku a také mezi mladšími generacemi. „Neprašovo dílo a jeho humor se rozvíjely od 50. let minulého století, tedy doby, kterou mladší nebo střední generace již nepamatují. Dnes, podobně jako za minulého režimu, většina lidí ztratila téměř veškerou naději a důvěru v politiky a politiku. Jedním z důvodů, proč jsme se rozhodli uskutečnit soubornou výstavu Karla Nepraše bylo, že jsme jaksi podvědomě doufali a doufáme, že humor, s nímž Nepraš reagoval na absurdity společnosti své doby, bude působit svou osvobozující silou i na dnešní generace,“ říká jeden z kurátorů výstavy, umělecký ředitel centra DOX Jaroslav Anděl. K výstavě vychází obsáhlá monografie s podrobnou dokumentací a texty řady autorů, kteří se umělcovým dílem zabývali.

karel nepras dox

Karel Nepraš, Lázeň pro M.V. nebo S.S., 1988, textil, kov, barva, v. 216 x š. 642cm, se svolením Karolíny Neprašové,
foto: Jan Slavík

Karel Nepraš (1932 - 2002) patří k nejvýznamnějším českým umělcům druhé poloviny 20. století. Studoval v sochařském ateliéru u profesora Josefa Laudy na pražské AVU, kde od roku 1990 až do své smrti v roce 2002 působil  jako profesor. V 50. a 60. letech spoluzakládal skupinu Šmidrů a Křižovnickou školu čistého humoru bez vtipu. Jeho díla jsou zastoupena například v Library of Congress, Washington D.C., Musée d'Art Moderne de la ville de Paris / ARC, Paříž, Museum Bochum, Muzeum Sztuki w Łódzi, v Národní galerii v Praze, Moravské galerii v Brně a mnoha dalších výstavních institucích i soukromých sbírkách v České republice.

karel nepras dox

Centrum současného umění DOX, foto: Eva Moravcová


Výstava KAREL NEPRAŠ
Centrum současného umění DOX, Poupětova 1, Praha 7
Výstava je pro veřejnost otevřena od 8. 6. do 1. 10. 2012
Pořadatel: DOX Centre for Contemporary Art
Kurátoři: Jaroslav Anděl, Leoš Válka
Otevírací doba: Po 10-18 hod, Út zavřeno, St-Pá 11-19, So-Ne 10-18 hod.
Prostory centra DOX jsou bezbariérové.

Zdroj foto: Centrum současného umění DOX


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

„Flying Bulls létají skutečně skupinové přemety, výkruty a další figury v těsné formaci“, láká letový ředitel Vladimír Labuda na XVI. Acrobatshow

acrobatshow flying bullsMilovníci letectví všeobecně mají jistě v kalendáři zaznamenanou neděli 16. září. To se koná v Dlouhé Lhotě u Příbrami XVI. Acrobatshow- XII. Memoriálu M. Stáhalíka. Kromě špičkové letecké akrobacie, která ...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Z archivu...

Čtěte také...

Abstrakce, venkovské stavení i kočky… Obrazy a fotografie v Café Alternatif

cafe alternativ200Tajemství pocitů! Obrazy Hanky Chromé a fotografie Lenky Hřídelové si můžete až do 9. března prohlédnout v galerii Café Alternatif (Mezibranská 21, Praha 1)


<...

Literatura

Soumrak – nový kultovní román Dmitry Glukhovského

Soumrak 200Dlouho jsem přemýšlela, jak začít svůj článek o velmi výrazném románu ruského autora, až jsem při opětovném listování knihou narazila na tento odstavec: Mnohem později jsem pochopil záměr člověka, který napsal tyto stránky: příběh, který vyprávěl...

Divadlo

V disco-operním muzikálu Pudl a pudr představí Geisslers fantastické počátky divadla v Čechách

pudl a pudr 200Divadelní soubor Geisslers Hofcomoedianten uvede v neděli 25. září 2022 v Divadle VILA Štvanice pražskou premiéru autorského nově-barokního muzikálu Pudl a pudr. Představení roztančené v rytmu disco-opery je inspirováno pražskými divadelními ...

Film

Ponorná řeka kinematografie je dobře ukrytá pod povrchem

200filmVše, co nabízejí kina a co chrlí televize, jsou iluzionistické rozprávky vystavěné na více či méně snadno rozlišitelných příbězích. Jenže o nich kniha Ponorná řeka kinematografie nepojednává. Její autor Martin Čihák hned v prvních velkými písmeny psaný...