Olga Tokarczuková: Ztracené duše v dnešním světě

Olga Tokarczuková: Ztracené duše v dnešním světě

Tisk

Ztracená dušeMám ráda knihy, které dokážou překvapit. Ta, která mě šokovala snad nejvíce v životě, je malebná a neskutečně emotivně silná publikace Ztracená duše od držitelky Nobelovy ceny za literaturu Olgy Tokarczukové. O nádherné ilustrace se postarala Joanna Concejová. Knížku vydalo nakladatelství Host.

Jestli mi někdy něco v životě způsobilo Stendhalův syndrom, byla to právě tato kniha. Poté, co jsem ji vytáhla z krabice a rychle ji prolistovala, zrychlil se mi tep a v hlavě se objevily tyto myšlenky: “šokující, naprosto šokující”... Poté, když jsem si ji v klidu večer v posteli otevřela a začala ji “číst” (jakmile se vám kniha dostane do rukou, pochopíte proč jsem slovo “číst” dala do uvozovek), stalo se něco, co jsem už dlouho nezažila. Mé tělo se začalo zmítat v křečích a začala jsem plakat. Po prvotním záchvatu pláče a naprosto šílených pocitech se dostavil hysterický a nekontrolovatelný smích. Pak znovu pláč… Nyní mám strach knihu znovu otevřít, neboť nevím, co se stane…

Nechci v žádném případě prozrazovat, co vás po otevření knihy čeká a těžko jen soudit, jak na knihu budete reagovat, ale já toto dílo považuji za geniální nápad všech dob, naprosto originální a působivý počin. Nutno zmínit, že bez přenádnerných a kouzelných ilustrací by tato kniha neexistovala a neměla by tu “duši”, kterou má. Sešlo se to dobře, obě autorky, Olga Tokarzcuková i Joanna Concejo jsou ženy na svém místě a vytvořily něco úžasného.

Čtěte také recenzi Kultury 21 na knihu Olgy Tokarczukové: Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých

Kdyby se na nás někdo podíval z výšky

Ano, samozřejmě, že ta kniha má duši. Má tu duši, kterou my ztrácíme, kterou jsme možná už ztratili, napořád či jen na chvíli, tu duši, která se vytrácí v přímé úměrnosti s tím, jak moc žijeme sobecky, rychle, někdy nesmyslně, odosobněně, odtrženě od veškeré přirozenosti, od přírody, od svých kořenů, od svého počátku, od obyčejné lidské práce a obyčejných lidských věcí. Tím, čím více jsme stroje, naprogramované stroje, jejichž kroky řídí někdo jiný…

U knihy rozhoduje každý detail, který navnímáte. Třeba i to, že knížka nemá očíslované stránky…

Ztracená duše

“Kdyby se na nás někdo podíval z výšky, spatřil by svět plný uspěchaných, zpocených a unavených lidí a jejich zpožděných, ztracených duší, které svým majitelům nestačí. Je z toho jeden veliký zmatek, duše postrádají hlavu a chybí jim srdce. Duše si uvědomují, že ztratily své majitele, ale lidem často nedochází, že ztratili vlastní duši…”

Autorka se snaží říct, že v dnešním přetechnizovaném, chaotickém, převráceném a schizofrenním světě plném existenčních nejistot, úzkosti a mnoha psychóz, se ztrácíme sami v sobě navzájem. Pokud ve vás kniha vzbudí silné emoce, možná ještě tu svou duši máte, možná ještě máte šanci… možná jste svou duši neztratili…


Název: Ztracená duše
Autor: Olga Tokarczuková
Ilustrace: Joanna Concejo
Překlad: Barbora Doležalová
Vydání: 2021 (originál 2017)
Nakladatelství: Host
Hodnocení: 200 %

 Ztracená duše

https://www.hostbrno.cz/ztracena-duse/


 

Přihlášení



Banner

Vznešená vyrovnanost hvězdné kariéry Dagmar Peckové pokračuje i po 43 sezónách

Vypadá to, jako by dosáhla met, přetěžko posunutelných dál. Ve svém žánru si udržovala několik desítek let pozici, u níž jsme nikdy zcela jasně neodhadli, není-li právě tou první – podle čeho se určuje nejtalentovanější a nejúspěšnější česká pěvkyně v zahraničí. Přitom vznešená vyrovnanost umělecké úrovně Dagmar Pecková pokračuje i v době, kdy „sestoupila“ z mezinárodních jevišť a pódií, ale přitom je stále hvězdou.

Otřesné svědectví o morálce dnešní doby

Možná vám to bude znít nadneseně, ale takový dojem ve mně zanechalo čtení knížky „Férová práce“ Kim Scottové. Sice píše o Americe, nemyslím si však, že u nás to bude o mnoho lepší. Nevím, jak je to v Česku s platy, zda je mzda mužů tolik odlišná od mzdy žen jako tam, avšak sexuální morálka, podle zjištění poslední doby (případy Feri, Cimický nebo šetření na vysokých školách), je přinejmenším stejná.


Jan Melvil Publishing
Banner

Hledat

Rozhovor

Sanchez Amsterdam bude krstiť album

cibula (2)Skupina Sanchez Amsterdam vznikla v roku 2004 počas ich štúdia na základnej umeleckej škole. Skupinu tvoria Dávid Maniaček, B...

Videorecenze knih

Anketa

Červen, Mezinárodní den dětí, Světový den hudby. Co pro vás hudba znamená, vnímáte ji od dětství?
 
Banner

Co se stane, když naše vnitřní dítě mrzne?

Mít nějaký životní plán. To je to, co starší generace očekává od svých potomků. Jasnou vizi, do detailů promyšlenou cestu, po které by šli. Potomkové však nic takového nemají. Ano, vědí, co nechtějí, ale není jim jasné, jak by vlastně se svým životem měli naložit. Důležité je ale pro ně pořádně se vůči rodičům vymezit. Tyto rozdíly v očekávání pak způsobují střet generací, ve kterém není ani vítězů, ani poražených. A někde v tom všem zmatku mrzne naše vnitřní dítě…


divadlodisk.cz

Z archivu...

Čtěte také...

Všude kolem nás je spousta věcí, situací a momentů, z nichž lze čerpat, říká výtvarník Pavel Oparty

opartyI když se poslední měsíce věnoval spíš komerčním zakázkám, v mezičase bohumínský rodák Pavel Oparty namaloval a nakreslil i pár nových obrazů včetně několika pláten, které se objeví na jeho příští výstavě patrně v Ostravě. Právě volná tvorba, do které patří...


Literatura

Šaman vidí lidem do hlavy a neví, co s tím

saman 200V nakladatelství Práh vyšla v loňském roce kniha Šaman od Martina Fendrycha, který po odchodu z politiky řídil deník Respekt a nyní pracuje jako komentátor a glosátor serveru Aktuálně.cz. Kniha mě nalákala svou anotací a také jsem si říkala, že si po...

Divadlo

Mystický muzikál mytických rozměrů

Velka ryba 200„Můj otec mluvil po celý život o tom, že opustí své rodné městečko a vydá se do velkého města, protože nechce být velkou rybou v malém rybníku.“ Takto mluvil americký jižanský spisovatel Daniel Wallace o svém vlastním otci, který se stal tak...

Film

Do Říma s láskou …a z Říma bez bolesti

Filmová tvorba Woodyho Allena je tak jedinečná a rozmanitá, že než abychom ji nahlíželi jako celek, lépe je si ji nejprve rozdělit do několika (přesněji tří) tvůrčích období. První skupinu tvoří jeho rané filmové grotesky, v nichž prokázal svůj pozo...