Tokarczuková vede svůj humor přes kosti mrtvých. A zatraceně dobře!
Kultura21.cz

Svuj vuz i pluhPokud máte rádi svérázný autorský projev, inteligentní humor i trochu té lidské temnoty, kniha Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých vás nadchne. Jestliže jste ještě navíc milovníky astrologie, zvířat a veršů Williama Blakea, budete chtít autorce líbat hrot jejího tvůrčího pera, stejně jako já. Dala do knihy kus sebe, a i když ji neznám, začínám mít obavu, zda někde v Polsku nepobíhá moje duševní dvojče, které miluje astrologii a píše skvělé knihy.

Polská spisovatelka Olga Tokarczuková si knihou získala mé velké sympatie. Podle její netypické detektivky Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých byl dokonce letos natočen nový český film, který bude mít premiéru 20. dubna 2017. Předpokládám, že brilantnosti knihy se rovnat nebude, ale možná si na něj už ze zvědavosti a z úcty ke zvířatům zajdu. Kdybych měla najít vhodná adjektiva určená k hodnocení příběhu, zvolila bych slova poutavý, specifický, výjimečný, překvapivý, zvrácený, menšinový. Nejsem si ale jistá, nakolik zaujme běžnou část populace.

Morální thriller se spoustou srandy a astrologie

Úplně se vidím ve stanu s baterkou, jak hltám každý řádek, zpočátku se nekontrolovatelně řehtám na celé kolo, a pak ze sebe střepávám husí kůži. Knihu jsem četla po večerech a nocích, litovala jsem sousedy v paneláku, protože moje zvrácené výbuchy smíchu a souhlasné mlaskání muselo jít slyšet přes papírové zdi, a moje pozvednuté obočí vyskakující z obličeje svou silou nadzvedávalo strop sousedů bydlících nade mnou. Knihu doporučuji nejen paničkám v menopauze, hajným a nimrodům (těm vlastně ani snad raději ne), ochranářům přírody, policistům, psychologům, studentům vysokých škol, profesorům, laickým a profesionálním astrologům, ale v podstatě i komukoliv jinému. Když jsem dospěla ke gradaci děje, smích mě rázem přešel.

Děj nehodlám prozrazovat, ale již v základní anotaci knihy se dozvíte, že hlavní hrdinkou je stavební inženýrka a vášnivá astroložka Jana Dušejková, která se na stáří čelíc své chronické nemoci přiživuje jako správkyně letních domů a učitelka angličtiny dětí v Kladské kotlině na česko - polském pomezí. Spolu se svým bývalým studentem se věnuje překladům díla Williama Blakea a analýze horoskopů místních postav i obětí vražd, které narušují zdánlivě poklidný život místních obyvatel. Do příběhu jsou zapletena zvířata, jež hlavní hrdinka chrání, a za jejichž práva a životy neúnavně bojuje. A také se mstí…

Vypravěčský jazyk autorky mě nadchl. Kromě humoru a naprosto trefným a citlivým popisem v knize nešetří spoustou filozofických úvah, hlubokých myšlenek a moudrosti. Zaujalo mě zdůrazňování konkrétních podstatným jmen počátečními velkými písmeny i vtipné pojmenovávání postav hlavní hrdinkou příběhu. Je také vidno, že Olga má ráda Čechy. I když není nikde řečeno, že se jedná o biografický román, po shlédnutí profilu autorky mám naprosto jasno, a to nemusím ani zkoumat její horoskop. Některé emočně vypjaté projevy chování Jany Dušejkové v souvislosti se zvířaty hraničí s extrémismem, a jsou skvěle vylíčeny i vzhledem k reakcím okolí na odlišnost člověka, který jaksi nezapadá do běžných společenských norem. Popisné pasáže knihy jsou okořeněné astrologickými úvahami, které konkrétně pro mě byly zajímavé, protože se astrologii aktivně věnuji, ale běžnému čtenáři zřejmě moc neřeknou. Přesto tento fakt nechci uvádět jako výtku, ale naopak jako projev originality.

O autorce:

Olga Tokarczuk (*1962) studovala psychologii na Varšavské univerzitě, během studií pomáhala jako dobrovolník v ústavu pro mladistvé s poruchami chování, a poté začala pracovat jako psychoterapeutka poblíž českých hranic. Od roku 2008 učí tvůrčí psaní na Opolské univerzitě. Je také členkou polské strany zelených. Věnuje se psaní románů a poezie, je držitelkou několika literárních cen, a v současnosti je považována za nejlepší a nejčtenější polskou autorku. Řídí vlastní nakladatelství s názvem Ruta.

Mileráda se poohlédnu po dalších knihách Tokarczukové, na které se už předem velice těším a věřím, že mě, stejně jako kniha Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých, nezklamou.

Svuj vuz i pluh 1

Svůj vůz i pluh veď přes kosti mrtvých