Zdeněk Zelenka: „Diváci si neoblíbí pohádku, která je hororová“

Zdeněk Zelenka: „Diváci si neoblíbí pohádku, která je hororová“

Tisk

duch nad zlato 4Režisér a scenárista v jedné osobě. Tak to je Zdeněk Zelenka, který je právem považován za nekorunovaného krále české televizní tvorby, neboť dokázal na televizní obrazovky převést mnoho krásných příběhů v rozmanitých žánrech. Převážně je ale jeho pozornost zaměřena na detektivní příběhy a pohádky. A právě při příležitosti uvedení jeho nové pohádky Duch nad zlato, která se na obrazovkách objeví na Štědrý den v hlavním vysílacím čase České televize, jsem požádala pana režiséra Zelenku o poskytnutí rozhovoru, který se točí nejen kolem této pohádky. 

 

Duch nad zlato je Vaší devátou pohádkou. Co Vás na tomto žánru baví?
Po FAMU jsem měl zcela jiné plány, než se zrovna věnovat pohádkám. Vše ale začalo tím, že jsem nastoupil na Barrandov a jako pomocný režisér jsem často pracoval na dětských filmech. Patří mezi ně třeba filmy Páni kluci, Jakub, Jako zajíci a mnoho dalších. A když jsem chtěl začít něco režírovat sám, tak Filmové studio Barrandov automaticky předpokládalo, že začnu právě dětským filmem. Proto mi v roce 1985 nabídlo pohádku Čarovné dědictví, která se pak mimochodem zařadila mezi nejprodávanější filmy do světa. Dalším osudovým znamením bylo, že mě na FAMU učil tvůrce pohádky Pyšná princezna a Byl jednou jeden král Bořivoj Zeman. Chodili jsme spolu často na pivo a on říkal, že úspěšná pohádka by měla mít vždy babičku, kytičku a písničku. A když si ty mé pohádky promítnete, tak zjistíte, že jsem krédo pana režiséra Zemana často plnil. Pohádka ale musí splňovat i další předpoklady, aby si ji lidé oblíbili. Nesmí chybět laskavost, humor, napětí a musí vyhrát dobro nad zlem. Většina diváků si totiž neoblíbí pohádku, která je hororová, temná, bez humoru a tváří se, že je to Shakespeare pro děti. 

Máte nějaké oblíbené pohádky?
Obdivuji, jak je natočená Pyšná princezna. To je dodnes moderní film. Mám rád pohádku Byl jednou jeden král. Ta je mi asi nejbližší, protože je v ní obsažen humor, který je mi velmi blízký. Samozřejmě jsou výtečné i Tři oříšky pro Popelku. Ony jsou i takzvané moderní pohádky, například seriál Pan Tau, kde králové a princezny nevystupují, ale ve své podstatě to pohádky jsou. Pak se mi líbí jedna dosti opomíjená pohádka a tou je Malá mořská víla, kterou natočil režisér Karel Kachyňa.  Zajímavé je, že když děláte novou pohádku, tak lidé přesto očekávají, že bude v něčem připomínat pohádky staré.

duch nad zlato 3

Myslíte si, že by měla být pohádka zaměřena pouze na dětské publikum?
Ideální je, když je pohádkový film zároveň filmem rodinným. To znamená, že si v něm najdou své jak dospělí, tak děti.  Pokusil jsem se o to jak v Nesmrtelné tetě, tak teď v Duchovi nad zlato. I když jsou zde některé dialogy samozřejmě určeny spíše dospělým. 

Ve svých pohádkách hojně využíváte speciálních efektů. Duch nad zlato není výjimkou. V čem je pro Vás používání triků náročné? A jsou u herců triky oblíbené?
Děj většiny pohádek triky vyžaduje. Někdy je to pro efekt, někdy proto že je zapotřebí dotvořit pohádkovou iluzi, třeba dokreslením krásné hvězdičky na noční obloze. Natáčení triků herci většinou nemilují, protože často točí v neexistujícím, modrém prostředí, ve kterém třeba nejsou ani přítomni protihráči. Pan Preiss v Duchovi nad zlato třikrát letí na posteli vesmírem. Iluzi se, myslím, podařilo vytvořit opravdu věrohodně, ale ve studiu byla jen postel a pan Preiss. To ostatní si herec musel představit. Pamatuji doby, kdy ještě neexistovaly počítače, takže se triky dělaly do negativu. Takhle byl třeba dělaný můj film Freonový duch. Teď je výroba triků v mnohém zdánlivě jednodušší, ale bez fantazie tvůrců vám jsou i počítače k ničemu. 

duch nad zlato 2

Vašim dalším oblíbeným žánrem je detektivka.
Neplánujete proto natočit nějakou detektivní pohádku? Tak to určitě neplánuji. Nedovedu si představit, jak bych ji vystavěl, aby si ji diváci mohli oblíbit, a myslím si, že po ní ani nevolají. Nehledě k tomu, že bych se v následujících letech rád zase věnoval tvorbě pro dospělé. Teď kupříkladu dokončuji scénář podle románu Ladislava Mňačka Jak chutná moc. To je film, který bude režírovat Filip Renč, se kterým jsem už jako scenárista spolupracoval na filmech Válka barev, Rebelové či Hlídač č. 47. 

Kromě režie se věnujete také psaní scénářů. Co Vás naplňuje více? Režie nebo scenáristika?
Oboje stejně. Psaní mě baví a to už od FAMU. Většinu svých filmů jsem si napsal sám, a to buď podle svých námětů, anebo se jednalo o adaptace světové dramatiky. To byla třeba Návštěva staré dámy, kterou bude Česká televize příští rok vysílat v obnovené premiéře, protože se po dlouhých a složitých jednáních podařilo znovu koupit autorská práva. Jsem také rád, že se podařilo zakoupit práva nejen na mých asi sedm detektivek, které jsem točil podle Patricka Quentina, ale třeba i na adaptaci slavného románu Arrowsmith. To je třídílný film, jehož scénář napsal Jiří Hubač podle nositele Nobelovy ceny za literaturu Sinclaira Lewise.  Mnoho lidí se mě stále ptalo, proč se tyto tituly nevysílají, ale on byl bohužel velký problém v jedné maličkosti - nebyla práva k vysílání, protože se v minulých letech uzavíraly nevýhodné smlouvy s cizími agenturami, a to třeba jen na 3 vysílání. Jsem proto rád, že až nové vedení České televize se rozhodlo udělat v těchto věcech pořádek. 

duch nad zlato 1

Na televizní obrazovku jste úspěšně převedl mnoho legendárních divadelních her, jako jsou například Lakomec, Ideální manžel či Brouk v hlavě. Nelákala Vás tedy někdy divadelní režie?
Já si občas do divadla odskočím. Něco málo jsem pro divadelní prkna i napsal. Například to bylo libreto pro muzikál Golem nebo text pro divadelní podobu muzikálu Rebelové. Také jsem třeba otevíral režií hudební komedie Jako když tiskne nové divadlo Semafor. To byla pro mě moc hezká a nezapomenutelná spolupráce s Jiřím Suchým. A nesmím zapomenout ani na režírování komedie Kaviár nebo čočka, kterou se zase otevíralo Divadlo Na Jezerce. Od té doby si s principálem divadla Janem Hrušínským už několik let stále slibujeme další spolupráci. Rád bych pro Jezerku zase něco udělal a zatím je to jen otázka nalezení vhodného textu. 

Pohádka Duch nad zlato poběží v televizi na Štědrý večer. Jak vy sám prožíváte období Vánoc?
Já beru Vánoce jako svátek, který je určen především dětem.  Myslím si, že právě ony mají ze stromečku, dárků a z celé té třpytivé atmosféry největší radost. A já patřím mezi ty dospělé, kterým už vůbec nejde o dárky, ale o setkání s těmi, které mám rád. 

duch nad zlato 4

Foto: www.ceskatelevize.cz

Více o štědrovečerní pohádce Duch nad zlato zde: http://www.kultura21.cz/film/8357-duch-nad-zlato

 


 

Přihlášení



Anketa

Která je vaše nejoblíbenější česká vánoční pohádka?
 

Příběh muže, který přežil tři koncentrační tábory a na konci války unikl z hořícího pekla lodě Cap Arcona

Wim prožil dětství v chudé amsterodamské rodině. Když Nizozemsko obsadili nacisté, musel odjet na nucené práce do Německa. Poté, co se situace v jeho práci zhoršila, uprchl zpátky do Nizozemska a nějakou dobu se ukrýval.

Ignis Fatuus je kniha prosycena mytologií a hororovou atmosférou. Na Šumavu už nejspíše chtít jet nebudete

Na Šumavu asi v životě nepojedu. Autorce Petře Klabouchové se vydařil mistrný mysteriózní thriller, místy až horor, který umně vtáhne čtenáře do děje a už ho nepustí. Paní spisovatelka si šikovně pohrává se čtenářem do poslední chvíle jako kočka s myší, takže čtenář do poslední chvíle neví na čem je, vše však má promyšleno do posledního detailu, každá myšlenka má svou perfektně dotaženou pointu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Václav básně nerecituje, on je vypráví

kumpáni perexV lednu 2006 hrál Honza Paulík na jedné vernisáži v kladenském zámku na kytaru, přišel za ním recitátor Václav Fikrle a řekl mu: „Prosím vás, do toho vašeho hraní bych si uměl představit, že bych něco povídal.“ ...

Dvojalbum Evergreeny Heleny Vondráčkové přináší žánrové vlny a hudební skvosty

V letošním roce, kdy slaví Helena Vondráčková šedesát let pěvecké kariéry a kdy zaznamenala několik nemalých úspěchů, vychází i dvojalbum Evegreeny, jehož podtitul zní 60 let na scéně. Člověk by řekl, že jde o „bestovku“, ale ono je to trošku jinak. I když jde o 160 minut hudby, tentokrát nezní velké Heleniny hity, nýbrž písně, které jste už možná někdy někde slyšeli, ale na nosičích nikdy nevyšly.

Čtěte také...

Varhaník Michal Hanuš zve na hudbu, kterou ještě nikdo neslyšel

michal hanusV chrámu sv. Barbory v Kutné Hoře se ve dnech 7. až 9. září 2012 uskuteční 1.ročník Kutnohorského varhanního festivalu, jehož dramaturgem je varhaník Michal Hanuš. V následujícím rozhovoru hovoří nejen o pov...


Divadlo

Fifty aneb Když je trojka životním snem

fifty 200Představení Fifty Dejvického divadla bylo vrcholem čtvrtého dne zlínského divadelního festivalu Setkání Stretnutie, jehož cílem je upozornit na aktivní vztahy českých a slovenských divadel a divadelníků a ukázat výsledky jejich spolupráce.

...

Film

Klapka – letní filmová škola po čtyřicáté!

LFS perexJiž po čtyřicáté se během týdne na přelomu července a srpna stane z Uherského Hradiště, toho menšího ospalého městečka, centrum filmu. Bylo by však zbytečností hledat červený koberec a na něm se promenádující hvězdy. ...