Klasnová: „Spojilo se nespojitelné, proto vznikly problémy.“
Banner

Klasnová: „Spojilo se nespojitelné, proto vznikly problémy.“

Tisk

klasnova katerinaSloučením Národního divadla a Státní opery Praha došlo, podle slov členky sněmovního podvýboru pro kulturu Kateřiny Klasnové (VV), pouze k technickému spojení dvou operních domů. Je to drahé a logicky z toho podle ní plynou i personální problémy.

 


Dlouhodobě se zabýváte situací kolem sloučení Státní opery Praha a Národního divadla. Jak to začalo?

Jsem členkou sněmovního podvýboru pro kulturu a pamatuji si asi dvě nebo tři sezení s exministrem kultury Besserem, kdy jsme - politici napříč politickým spektrem - proti tomuto sloučení protestovali. Upozorňovali jsme na možné problémy, které z toho mohou vzejít, na to, že sloučení k ničemu dobrému nepovede, protože Státní opera je finančně poměrně  soběstačná. Tehdy dokonce existovala i nabídka ze strany primátora hlavního města Prahy, že by se město na jejím financování podílelo, že by mohla vzniknout metropolitní opera, což byl podle mě dobrý nápad.

Podle Bessera ale zřejmě ne…

Tehdejší ministr Besser razil transformaci hlava nehlava. Věděl, že neobstojí s tím, že to bude umělecky přínosné, a tak jeho jediným argumentem bylo, že opera si ekonomicky polepší. Říkal, že transformací se ušetří obrovské peníze. Dnes je ale už zcela jisté, a potvrdil to i náměstek ministerstva kultury Sankot, že ekonomický zázrak Bessera se nekoná. Ba naopak, že sloučení nikdy nebude znamenat finanční úsporu, ale vždy to bude znamenat moloch, do kterého se bude sypat mnohem víc peněz.
 
Ve slučování Národního divadla a Státní opery Praha ministerstvu kultury hodně pomáhal nedávno odvolaný ředitel ND Ondřej Černý. Co říkáte na jeho nedávné odvolání?

Jelikož se spojilo nespojitelné, logicky to generuje obrovské personální problémy. Třeba takové, že proti současnému pověřenému řediteli Národního divadla Václavu Pelouchovi  protestují odbory Státní opery, předtím byly zase potíže s ředitelem Černým. Důvody pro odvolání Černého nepochybně existovaly, vědělo se, že hospodaření Národního divadla není v pořádku. Paradoxem ale je, že nynější pověřený ředitel byl pravou rukou Černého. Proč byl dosazen, když byly výtky k hospodaření Národního divadla, což ministryně kultury potvrdila?

klasnova katerina

Vy jste s ministryní kultury o situaci ve sloučených subjektech hovořila?

S ministryní jsem hovořila o tom, že nejlepší by bylo od spojení Státní opery a Národního divadla odstoupit. I o tom, že exministr Besser nám nikdy nepředložil ekonomickou analýzu nebo uměleckou vizi. Došlo pouze k technickému spojení dvou operních domů, nic víc. Paní ministryně už ale nechce ustoupit. Škoda, že nemá více odvahy poté, co si ekonomickou analýzu nechala vypracovat. Při jednání s ministryní pro mě bylo novinkou, že se bude dělat rekonstrukce Státní opery, i když exministr Besser od tohoto záměru pomalu ustupoval. Teď je jisté, že se dělat bude. Asi za chodu, první odhad je 360 milionů korun. Přitom podle lidí ze Státní opery je budova v poměrně dobrém stavu a na bohatou rekonstrukci by stačilo pár desítek milionů.  Časem se možná ukáže, v čem bude ta „výhodnost“. Bylo by zajímavé sledovat, jestli v budoucnu náhodou nedojde k rozprodeji budov Národního divadla, protože má některé lukrativní budovy včetně velkého areálu bývalého anenského kláštera. Zakopaný pes je nejspíš v takové „výhodnosti“.

Foto: Archiv Kateřiny Klasnové


 
Banner

Přihlášení



Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

THOMAS ENGER: "Detektivku jsem zkoušel psát 15 let"

enger tomas200Jaké bylo vaše dětství? Protože pokud bychom soudili podle vašich knih, tak nic moc idylického ….
Narodil jsem se v Oslu roku 1973 do rodiny fyzioterapeutky a učitele francouzštiny a angličtiny (když bylo třeba i němčiny...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Čtěte také...

Jirka Urban: „Hrajeme třicet let! To je ta nejlepší věc, která se nám mohla přihodit!“

arakain jiri urban 200Přinášíme vám rozhovor s kytaristou skupiny Arakain Jirkou Urbanem, který zde ukázal jeho úžasný vztah k Arakainu a poodtjajnil plány do budoucnosti.

...

Literatura

Třicetiletá rychlá holka

rychla holka200Pojďte si projít život naší známé sportovní osobnosti od jejího příchodu na svět až po úspěšnou reprezentaci .

...

Divadlo

Zdenek Merta a Leona Machálková se potkají u klavíru v MdB

merta 200Zdenek Merta není jen známý a úspěšný skladatel a klavírista, ale také zpěvák, showman, vtipný společník a zábavný vypravěč. Diváci Městského divadla Brno jej velmi dobře znají i jako zdatného moderátora neobvyklé divadelně-hudební talk show Zdenek M...

Film

Marie Královna Skotská: Tohle království je pro dvě královny malé

Stuartovna perexMarie Stuartovna se stala nejmladší královnou vůbec, když byla korunována šest dní po narození, poté co její otec zemřel. Jako šestiletá byla zaslíbena králi Francie, a poté se i se svým skotským doprovodem přestěhovala do Francie. Ovš...