TERRY GILLIAM VZPOMÍNÁ A BAVÍ

TERRY GILLIAM VZPOMÍNÁ A BAVÍ

Gilliameska perexRežiséra (a předtím také herce) Terryho Gilliama snad není třeba představovat. Začínal jako člen legendární komediální skupiny Monty Python, podílel se – nejdříve animovanými vsuvkami - na všech jejích televizních i filmových počinech. Poté samostatně realizoval řadu filmů, v nichž ovšem, své kořeny nezapřel – oplývají fantasknostní a rozletem až barokně přebujelé fantazie. Nyní od něho vychází kniha vzpomínek nazvaná GILLIAMESKA, opatřená roztomilým podtitulem Předposmrtné memoáry.

Gilliam, jenž letos oslaví již sedmasedmdesáté narozeniny, v ní rekapituluje celý svůj život. Na rozdíl od svých montypythonovských kolegů, vesměs důstojně vyhlížejících absolventů prestižních anglických univerzit, přišel z Ameriky se vzděláním i zvyklostmi přece jen poněkud odlišnými. Avšak zapojil se do společné práce se vší vervou a uspěl, záhy již spolurozhodoval o námětech, jejich ztvárnění, směřoval k režírování. Stačí připomenout aspoň některé společné tituly (Monty Pythonův Život Briana, Smysl života) i posléze samostatné projekty (Brazil, 12 opic, Kletba bratří Grimmů) – vesměs je známe i z jejich uvedení u nás. A také připomeňme zkrachovalý projekt Dona Quijota, o němž vznikl jedině dokument. (Také o této hořké, depresivní zkušenosti Gilliam píše.)

Gilliameska

Gilliameska je kniha pozoruhodná nejen poutavě zpřítomňovaným vzpomínáním svého autora, ale v nemenší míře rovněž jejím grafickým uchopením. I vizuálně si totiž uchovává podobu deníkových zápisků, kdy tištěným textem se prolínají rukopisné i strojopisné postřehy (samozřejmě převedené do češtiny). Vedle rodinných i jiných fotografií, při jejichž obhlížení si uvědomíme, jak podmanivě Gilliam stárnul, spatříme bezpočet kreseb, maleb, koláží, výtvarných návrhů, které v průběhu desetiletí nachystal – a to včetně olbřímího chodidla, které se stalo jakýmsi erbovním znakem jeho animovaných hříček.

V knize nalezneme cenná svědectví o tom, jak probíhala spolupráce uvnitř skupiny, jak slavné skeče i celovečerní filmy vznikaly, jaký si zjednávaly ohlas. Protože jako poslání si Monty Python vytyčil šokování nejen ctihodné anglické společnosti – bourání vžitých předsudků i strnulých očekávání se týkalo veškerých společenských oblastí, nepřipouštělo jakékoli tabu, ani historické, ani politické, ani náboženské.

Gilliameska life-of-brian115730

Nejvýraznější spory vyvolala (pseudo)biblická parodie Monty Pythonův Život Briana, odehrávající se v časech Ježíšových (a navíc natáčená ve velkolepých kulisách původně postavených pro Zeffirelliho vážně míněný Ježíšův životopis).

Gilliam popisuje, jak problémy nastaly již s financováním projektu: naštěstí jej zaštítil George Harrison, někdejší člen Beatles. Ovšem protesty se rozhořely zejména poté, co se film začal promítat – byl nejen křesťany vnímán jako rouhačský. Nebylo divu: dotýkal se židovského hašteření, falešných zázraků i vzniku náboženských sekt vzájemně spolu soupeřících. Závěrečný popěvek, že život se musí brát z té lepší stránky, se dokonce stal fotbalovým hitem.

Poslechněme si, s jakým okouzlením Gilliam líčí pozdvižení, které Život Briana vyvolal: „Skutečnost, že katolíci, protestanti i židé pochodovali ruku v ruce na protest proti svatokrádežnému pojetí důležitých náboženských témat ve filmu, byla už jen třešničkou na dortu. Dá hodně práce ty chlápky spojit a my jsme to dokázali velmi jednoduše tím, že jsme je všechny najednou urazili. (…) Muslimové evidentně ještě neexistovali, protože jinak by se k nim určitě připojili.“ (s.182-183)

Terry Gilliam: Gilliameska. Předposmrtné memoáry
Přeložila Simoneta Dembická
Vydalo Nakladatelství JOTA, Brno 2017. 304 stran.

Monty Pythonův Život Briana - www.youtube.com/watch?v=QSSM61PN5KQ

Má cesta za štěstím - autobiografie Mistra

gottPrávě vychází unikátní autobiografie největší legendy české a československé hudební scény všech dob. Autentický obraz fascinující životní dráhy výjimečného umělce s mezinárodním renomé, který na hudebním nebi začal zářit ve svých dvaceti letech.
SUPRAPHON

V hlavní roli Tomáš Holý a jeho nesnadný život i tragický konec

Český spisovatel, básník a držitel Magnesie Litera – Kosmas Ceny čtenářů za rok 2018 Ota Kars přichází s již druhou knihou o jednom z nejslavnějších českých dětských herců. V hlavní roli Tomáš Holý, tentokrát prostřednictvím krásně zpracovaného grafického románu.
Nakladatelství Argo

„Cíl veškerých mých psavých snah je jediný – dělat dětem radost,“ říká s úsměvem spisovatelka Daniela Krolupperová

altDaniela Krolupperová je velmi pilná spisovatelka. V loňském roce vydala šest knížek ve čtyřech nakladatelstvích, letos k nim přidala další – dobrodružný příběh Společenstvo klíčníků. Protože její nová knížka m...

Vymazlené dítě harfistky Jany Bouškové – sólové album Má vlast

Dokážete si představit harfu jako plnohodnotný sólový nástroj, který dokáže znít jako celý symfonický orchestr? Harfistka Jana Boušková pojala tuto otázku jako výzvu a v průběhu čtyř let upravila vybrané skladby českých velikánů, jakými jsou Smetana, Dvořák a Suk, do zcela unikátní podoby.
Supraphon

Holub seděl na větvi a rozmýšlel o životě

holubMožno si myslíte, že už ste videli svoj najabsurdnejší film, ale tento snímok dokáže vyvrátiť celý zmysel absurdity.

...

Když se detektivové štvou za pachatelem jako za lovnou zvěří

zve 200Ze Švédska vyrazil na cestu do knihkupectví po celém světě další román. Tentokrát se jedná o dílo z pera spisovatelského tandemu Kerstin Signe Danielsson a Roman Voosen. Jejich detektivní román Jako zvěř slouží opět jako...

1000 věcí, co mě serou aneb zůstaneme kamarádi?

1000veci uvodkaUž je to 865 hejtů, co se na síti objevil blog 1000 věcí, co mě serou. Moderně pojaté fejetony, kterými nás povedená trojice oblažuje a nebojí se pojmenovat věci, které štvou obvykle i nás ostatní, ale nikdy jsme je nedotvořili do „věč...

Tohtoročné Vianoce sú iné. ČT pripravila štyri nové rozprávky

ine vianoce perexTohtoročné Vianoce sú aj napriek tým ostatným  Vianociam iné. nechýba im len sneh, ale sú poznačené rôznymi  udalosťami. Pandémia Covid 19 nám znemožnila viaceré stretnutia,  návštevy blízkych, cesty do zahraničia. Obmedzili nás ...