S Hamletem jsem prožil neskutečně krásné chvíle od prvního dne, říká herec Petr Kubes

S Hamletem jsem prožil neskutečně krásné chvíle od prvního dne, říká herec Petr Kubes

Tisk

kubes perexNa jevišti Moravského divadla v Olomouci patří Petr Kubes k nejvytíženějším hercům. V této sezóně se objevuje hned v několika titulech, vedle komedií a muzikálu Šakalí léta jsou to také dvě Shakespearovy hry - Hamlet, kde hraje titulní roli, a Bouře, kde ztvárňuje Prospera. K náročným postavám však patří i jeho Antonio Salieri v Amadeovi.  Ostatně o hercových úkolech a vůbec divadelní práci se točí i následující rozhovor.

 

 Jak jste přistupoval k postavě Hamleta, prince dánského?
Líbí se mi, co kdysi řekl jeden velký režisér: že je potřeba, aby Shakespearovo dílo napsané specifickým jazykem v sobě herec znovuobjevil. A tak jsem se v počátcích mé práce co nejvíce soustředil na slovo a jeho obraznost, na intenzitu myšlenky Shakespearových skvělých pasáží, na situace, ve kterých se hlavní postava ocitá. Hamlet je Mount Everest, ale prý, když člověk stoupá tou vzrušující a neuvěřitelně tajemnou cestou k jeho vrcholu pokorně, krok za krokem, Hamlet ho ve chvílích, když už třeba nemůže, poponese. Snažil jsem se toho držet. A můžu říct, že jsem s Hamletem prožil neskutečně krásné chvíle od prvního dne, kdy jsem se začal této „absolutní“ hře věnovat. Témata lásky, rodiny, vraždy a pomsty či samotného bytí byla pro mě velmi silná. Našemu zkoušení předcházela milá setkání s panem profesorem Martinem Hilským a společná práce nad textem s režisérem Michaelem Tarantem.

kubes1

 


Traduje se, že hodně herců v určitém věku sní právě o této velké shakespearovské postavě, ve které by předvedli své kvality. Byla to i vaše vysněná role, kterou jste nakonec získal, anebo jste snil o jiných divadelních postavách či hrdinech?
Určitě každý herec sní o nějaké postavě nebo hře, ve které by rád hrál. A Hamlet je hra her. Říká se, že Hamlet si vybírá sám. Buď aby se herci, který ho hraje, vysmál, anebo aby od něj něco získal… Mnoho herců přede mnou chtělo Hamleta hrát a třeba neměli to štěstí. Mě ani nenapadlo, že ještě nastane chvíle a budu stát na jevišti jako Hamlet, ale vyplynulo to jaksi přirozeně z naší dlouhodobé spolupráce mezi mnou a Michaelem Tarantem. Jsem za to vděčný, vážím si toho a beru to jako dar. A i když jsem předtím nikdy nepřemýšlel o té „jediné vysněné“ roli, tak skrze Hamleta a v současné době Prospera, kterého taky hraji, bych se jednou moc rád dostal až k Learovi. Ale na to je ještě čas.

kubes2

 


Kolikátá je to vaše shakespearovská postava na jevišti?
Čtvrtá.


Která shakespearovská postava vám dala doposud nejvíc zabrat? Byl to Hamlet...?
Nevím. Když už mám tu možnost pracovat na velkých hrách, i když práce na nich může být někdy velmi náročná, mám spíš potom velkou radost, že mě něco, čemu třeba nejdřív ne úplně rozumím, někam posune.

Pokud vím, ztvárňujete na jevišti v inscenaci Amadeus skladatele Antonia Sallieriho. Čím vším jste tuto postavu, která není v této Shafferově hře žádný dobrák, obdařil?
Já jsem hlavně chtěl, aby promluvy Salieriho o jeho životě nevyzněly jen jako monology posouvající děj hry, ale aby byly otevřenou, živou zpovědí člověka, kterého máme možnost sledovat od dětství s jeho touhami až po chvíli, kdy se cítí být zrazen představou svého Boha, a rozhodne se jít cestou zla. Vnímal jsem Salieriho jako zástupce nás všech a bylo pro mě napínavé a zábavné sledovat právě ty okamžiky, kdy se to mezi tím dobrým v nás a tím zlým láme a proč.


Máte rád Mozartovu hudbu? A znáte i tu od Salieriho?
Mozartovu hudbu mám velmi rád. Na DAMU jsem hrál na klavír skladbu, kterou složil v deseti letech a i dnes si ji ještě občas zahraji. Tu Salieriho jsem, přiznávám, předtím moc neznal.


Jakou muziku posloucháte nejčastěji, třeba když máte volno? Anebo - zajdete na nějaký koncert?
Bohužel v současné době nemám moc čas chodit na koncerty, i když bych chtěl. Těch hudebních žánrů a interpretů, které poslouchám, je opravdu strašná spousta.  Ale je pravda, že teď mám zrovna takové období, kdy hodně poslouchám třeba Davida Bowieho.

kubes3

 


Co muzikál? V jednom účinkujete. Jde o Šakalí léta...
Muzikál a muzikálové herce obdivuji. V Šakalích létech mám malou roličku a navíc činoherní. Hrál jsem ještě v muzikálu Pokrevní bratři, a byla to zase spíše herecká záležitost, ale byla tam s námi skvělá kapela, mí kolegové to hráli a zpívali krásně a byl to silný příběh, takže srdcovka.


V čem vás můžeme ještě vidět v této sezóně v Moravském divadle?
V Amadeovi, Hamletovi, jehož derniéru budeme natáčet pro Českou televizi, v Poručíkovi z Inishmoru, Drobečcích z perníku, Bouři, Emě, U pokladny stál nebo Najdeme se na Ztracené..


Co stíháte ještě vedle divadla? Patří do těchto aktivit film, televize, rozhlas, pedagogická či autorská činnost?
Z těch „pracovních“ aktivit je to určitě rozhlas. To je práce, která mě baví a je to velké potěšení. A nedávno jsem natočil s režisérem Michalem Burešem Nesboho Syna jako audioknihu, v květnu budeme natáčet další, jejíž název a ani autora zatím nesmím prozradit. Rýsuje se nějaká spolupráce s televizí, takže uvidíme. Dnes jsem byl na fakultě a pracoval se studenty, takže to nechávám tak volně plynout…

kubes4

 


Na plátně jste debutoval v Jakubiskově Nejasné zprávě o konci světa a prozatím naposledy jste se objevil v nezávislém snímku režisérky Terezy Kovářové Skoro úplně vymyšlený film. Oba snímky od sebe dělí asi patnáct šestnáct let. Který z nich byl pro vás náročnější a v čem?
Obojí bylo zábavné a na obojí vzpomínám. Na Nejasnou zprávu už s nostalgií…


Režisérské ambice nemáte?
Zatím ne.


Jak obvykle vyplníte volný den, když ho zrovna máte, když nehrajte a nemáte ani zkoušku? Učíte se třeba nový text, anebo se na práci jednoduše vykašlete a děláte všechno možné, jen ne činnost související s vaší prací?
To i ono. Když mám ale úplně volno, tak se snažím být se svou rodinou a dětmi.

http://www.moravskedivadlo.cz/cinohra/umelci/?s=detail&;id=96


Foto archiv Petr Kubes


 
Banner

Přihlášení



Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.


JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.


65. pole
Banner

Rozhovor

Ivan Lupták: "Jako bych složil metrák uhlí…"

Klb rvacu Ivan Luptak 200Rozhovor s hercem Ivanem Luptákem, interpretem audioknihy Klub rváčů. Ivan Lupták vystudoval DAMU, ve studentském divadle Disk hrál v absolventském představení Kazimír a Karolína (Öden...

Hledat

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.


LEDA

Čtěte také...

Barvitý a zajímavý život prožívá Alexander Goldscheider, což dokládají nejen jeho memoáry, ale i jeho hudba

alexander perexMuž mnoha tváří. Nebo také renesanční muž. Tak bych charakterizoval Alexandra Goldscheidera (ročník 1950), který se prosadil už před mnoha lety v československé pop music jako hitmaker, aranžér, producent, novinář… Nicméně po emigraci se ko...


Literatura

Všeho schopní: švédský krimi debut roku

vseho schopni 200Napínavý psychologický thriller Všeho schopní od švédského autora Klase Ekmana nám v srpnu přineslo nakladatelství Kalibr. A že jde teda o pořádnou peckou, která zamává morálním kompasem a dokazuje, že v určitých chvílích si i zdánliv...

Divadlo

Na podzim do divadla: O pejskovi a kočičce

200divZlínské Městské divadlo si dětského diváka předchází, jak může. První premiéra sezóny 2013/2014 bude patřit dětem. Oblíbená dvojka pejsek a kočička opět budou řádit na jevišti. A děti budou znovu se zatajeným dechem sledovat, jak tito dva nerozluční kamarád...

Film

Jak naše pradědečky a prababičky vábily pohyblivé obrázky

kinematografie 200Sotva bychom dnes nalezli pamětníka, jenž by na základě vlastní zkušenosti dosvědčil, jak vyhlíželo promítání filmů před první světovou válkou, jaký vztah se k nim tehdy prosazoval a z čeho všeho byly pohyblivé obrázky, samozřejmě č...