Kolikrát si připadám jak na houpačce, říká herec Martin Vrtáček

Kolikrát si připadám jak na houpačce, říká herec Martin Vrtáček

Tisk

vrtacek 200Za dvacet let ve Slováckém divadle v Uherském Hradišti toho získal herec Martin Vrtáček požehnaně. A nejsou to jen ceny publika i kritiky a ovace. Početná plejáda rozmanitých postav a charakterů z něj vybrousily osobnost, které nechybí pokora i schopnost a odvaha zkoušet věci jinak. Na prahu padesátky (kterou oslaví koncem dubna) vyrostl v universálního herce, který sice ještě pořád má na to hrát mladé rozhněvané muže, ale současně i těžké, psychologicky propracované postavy. V nejbližší době ho na domovské scéně uvidíme v dramatu Williama Shakespeara Macbeth.

 


V čem vás teď aktuálně můžeme na jevišti Slováckého divadla vidět a kterou roli si speciálně nejvíc užíváte?

To je právě to, co mnohým kolegům závidím. Že si dokáží své role užívat. Mně se to za těch třicet let, co divadlo dělám, ještě nepodařilo. Paradoxně, čím jsem starší a mám víc zkušeností, tím více se bojím na jeviště - abych něco nepokazil, nezapomněl a hlavně abych nezklamal. Ten tlak na psychiku je kolikrát tak obrovský, že si často říkám, jestli mi to stojí za to. Ale když večer co večer vidím rozzářené tleskající publikum, otřepu se a kolotoč pochybností se točí dál.

vrtacek Cena facky


V poslední době jsem měl celkem štěstí na pěkné herecké příležitosti se zajímavými režiséry. Rád vzpomínám na Aničku Petrželkovou, která u nás režírovala Brechtovu Svatbu, kde hraji otce – alkoholika. Zajímavá byla i spolupráce s Břetislavem Rychlíkem na hře Cena facky aneb Gottwaldovy boty, kde ztvárňuji Aloise Grebeníčka, který v padesátých letech mučil v Uherském Hradišti politické vězně, za což nebyl nikdy potrestán. Obě inscenace se dostaly na prestižní festivaly do Hradce Králové a Plzně. Za Cenu Facky jsem ale obzvlášť rád, protože můj táta nesnášel komunisty s celou jejich licoměrnou ideologií a když ji hrajeme, pokaždé si na něj vzpomenu. Jejich pádu se sice dočkal, ale svobody si moc neužil. Zemřel dva roky po sametové revoluci.


Zkoušíte teď něco nového?

Momentálně zkoušíme Shakespearova Macbetha v režii Igora Stránského, kde hraji skotského šlechtice Rosse. Premiéra by měla být 18. dubna.


Existuje hra nebo role, na kterou si brousíte zuby a kterou dramaturgie Slováckého divadla ne a ne nasadit?

Já jsem nikdy žádnou vytouženou nebo vysněnou roli neměl. U mě je to jako s jídlem od maminky. Nechám se překvapit, co uvaří, ale vím, že mi to bude pokaždé chutnat. Nejraději mám ovšem hry s jasnou výpovědí. Bambiland jsme hráli o tom, jak s námi mohou média i politici manipulovat, Pohřbívání je o tom, jak si někteří naši pohlaváři myslí, že by se dalo dělat divadlo a například Svatba je o amorálnosti naší společnosti. Zajímavé je pozorovat, jak se někteří diváci ošívají, když se v tom poznají.


Patříte k nejoblíbenějším hercům publika vašeho divadla, o čemž svědčí divácké ceny. Které role se o to asi zasloužily?

Musím uznat, že jsem si ve Slováckém zahrál nádherné role. A že jsem je snad nepromarnil svědčí i ocenění, kterých se mi za ně dostalo. Celkem šestkrát jsem obdržel Cenu diváka – Slovácký Oskar, čtyřikrát cenu kritiky Největší z Pierotů a jednou jsem byl v širší nominaci na Cenu Thálie. Měl jsem tu čest hrát Profesora Higginse v muzikálu My Fair Lady, dále to byli třeba Antonio Salieri v Amadeovi, Cyrano de Bergerac, Francois Pignon v Blbci k večeři, Artur Kirch - V jámě lvové, Tito Merelli v Tenoru na roztrhání nebo Fernando v Konkurzu podle Gronholma. Ke každé a nejen oceněné roli a inscenaci se váže nějaký příběh či historka. A to je na tom našem „bláznivém“ povolání krásné – že máme na co vzpomínat.

vrtacek Cyrano


Jste ve Slováckém divadle řadu let, znamená to tedy, že jste spokojený?

No, spokojený sám se sebou asi nebudu nikdy, ale když se ohlédnu, s uspokojením snad konstatovat mohu, že jsem odevzdal kus poctivé práce. Ovšem, s čím spokojený opravdu jsem, jsou naši diváci. Za téměř čtvrtstoletí ve Slováckém jsem zaznamenal jejich vývoj a skutečnost, že jsme si naše diváky vychovali. Pro takové publikum je radost hrát. Je pro mě jakýmsi hnacím motorem do další práce i s těmi mými veškerými pochybnostmi.


Jakou zkušenost máte se záskoky? Kolikrát jste zaskakoval?

Teď už jsem dlouho v ničem nezaskakoval, ale dříve to bylo téměř pravidlem. Dopoledne za mnou přišli, že mám večer záskok a hotovo. Kdysi jsme hráli  inscenaci Jak přišla basa do nebe, kterou režíroval pan Ladislav Lakomý, a  mně se v ní podařilo zaskočit snad necelou polovinu obsazení. Kolegové si mě pak dobírali, že až hra skončí, odkoupím kulisy a budu s ní jezdit na kšeft a vše si budu hrát sám, protože většinu rolí už znám. Díky záskokům jsem si  vypracoval systém "taháků", které používám dodnes. Stačí nějaké problematické místo, které si ne a ne zapamatovat, a hned si text píšu na dekoraci, na rekvizity, na nábytek a jednou dokonce na forbíně na koberec. Kolega a kamarád Vlaďa Doskočil kdysi lakonicky poznamenal: "Tak to já bych  nemohl. Bez brýlí jsem totiž namydlený!". Hrozím se chvíle, až ty brýle budu také potřebovat!

vrtacek Adela


Co další herecká práce mimo divadlo?

Je velice těžké v tak náročném divadelním provozu ještě vyšetřit čas na nějaké mimodivadelní aktivity. Spoustu nabídek třeba na castingy tak člověk musí odmítnout nebo se musí role přeobsadit. Jednou jsem byl dokonce už oblečen v kostýmu, ale změnil se plán natáčení a jeden den mi kolidoval s představením. Tak mě zase svlékli a mazal jsem domů. Nedávno jsem měl točit v Polsku, ale jeden kolega onemocněl, došlo ke změnám v herním plánu a já ostrouhal. Ale i přesto se nějaké to volno najde. Není to tak dlouho, co jsem hrál v jednom díle nového seriálu Četnické trampoty. Účinkoval jsem též v dokumentárním seriálu ostravské televize Rozsudek. Další díly by se měly prý točit na podzim. Režisér Radim Svoboda mi dal zajímavou roli ve studentském filmu Hra a v současné době zkoušíme s Robertem Bellanem divadelní hru, kterou sám napsal, Normální debil. Titulní roli mi naštěstí nesvěřil.


Vnímáte to jako nevýhodu, že jako pražský herec byste dejme tomu točil více?

Říká se Nemusí pršet, stačí když kape - takže mi to občasné filmování takhle vyhovuje. Možná by to chtělo trochu více štěstí na volné termíny, ale já si nestěžuji. Stejně bych v Praze žít nechtěl a ani nemohl. Velké město mě znervózňuje a dusí. A navíc, když vidím, jak někteří pražští herci pod tak velkým pracovním vypětím kolabují, často končí na kapačkách nebo na psychiatrii, jsem rád tam, kde jsem. Stojím na prahu padesátky a už mám rád svůj klid v chaloupce v Chřibech pod Buchlovem. Je to úžasný ventil udělat pár kroků a být sám v tichém lese.

vrtacek Harold a Maude


Máte čas zajít do jiných divadel, máte čas na kino? Co vás hodně zaujalo a nejen v českém filmu či v jiném divadle?

Když jsem bydlel na herecké ubytovně a neměl tzv. do čeho píchnout, stíhal jsem všechno. Zajel jsem na představení do Prahy, Pardubic, Hradce Králové, Olomouce, do Zlína i Ostravy. Ale tenkrát se tolik nehrálo a bylo více času. Dnes je toho poskrovnu. Ale z čeho jsem měl v poslední době opravdový zážitek bylo představení ostravského divadla Aréna o Josefě Slánské – S nadějí a bez ní, kde hlavní roli vytvořila moje kamarádka a bývalá kolegyně z Těšínského divadla Alenka Sasínová. Byl to herecký koncert, na který jsem myslel ještě několik dní. Co se týče kinematografie, spíš doháním, co jsem neviděl. Fascinuje mě, kolik filmů se natočilo například v šedesátých letech a normálně je v televizi neuvidíte. Naštěstí vlastním dva televizní kanály, které tyto „filmy pro pamětníky“ uvádějí. Úplně mě dostal třeba Pasťák Hynka Bočana, jehož natáčení bylo v roce 1968 zastaveno a dočkalo se sestříhání a uvedení až po roce 1989.


Je divadlo vaším živobytím i koníčkem dohromady, anebo máte čas na jiné záliby?

Přál bych každému to, co potkalo mě. Že se koníček stane vašim povoláním. A lituji ty, kteří chodí do práce bez vztahu ke své profesi. I když taky občas řeknu, že se mi zrovna dneska moc nechce, ale otevře se opona, všechno z člověka spadne, zapomene na únavu, na bolest a patří jen divákům. Ale mojí největší zálibou je můj dům a zahrada. Mám rád léto a prázdniny a nejvíc si odpočinu při manuální práci. Večer, když si prohlížím, co jsem přes den udělal, mám z toho kolikrát větší radost, než když odehraji nějakou velkou roli. Tady aspoň vím, že jsem to či ono udělal stoprocentně dobře. Ale u divadla většinou platí pravidlo, že když si herec o sobě myslí, že byl v ten večer stoprocentně dobrý, režisér mu jeho mylnou představu z hlavy okamžitě vyžene.

vrtacek Nituska


Jestlipak jste u divadla šťastný?

Šťastný? Hm… To je těžké. Většina herců se čas od času dostane do stavu, kdy se sami sebe ptají, zda to jejich povolání má vůbec smysl. Dva měsíce se lopotíte a dřete na nějaké inscenaci a pak přijde kritik nebo nespokojený divák a za vše vám začne spílat. A na to se člověk vykašlat nemůže. Trápí ho to. Takže si kolikrát připadám jako na houpačce. A to, že máte nějaké ocenění, také zas moc neznamená. Ta naše „sláva“ je u kumštu velice pomíjivá. Někdy je mi smutno i z toho, když někteří režiséři naznačují, že by si staří kolegové měli brát příklad z těch mladých. To mi připadá úplně postavené na hlavu. Ale jak říkám, ono se to střídá. Jednou je člověk nahoře a jednou zas dole. Takže si myslím, že víceméně u divadla šťastný jsem. Koneckonců hrajeme pro diváka. A když ten je spokojený a šťastný, je šťastný i herec.

vrtacek s cenou


Foto: archiv Martina Vrtáčka


www.slovackedivadlo.cz/soubor/martin-vrtacek


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Mory Kante: “Věc, kterou bych chtěl změnit je konec chudoby a hladu v Africe a ve světě”

mory kante 200Nepřehlédněte tento unikátní rozhovor s interpretem s názvem Mory Kante, který je headlinerem pražského Respect festivalu, ale obohatí vás informacemi o Africe, jejich hudbě i problémech. Sám Mory K...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Tomáš Löbl: Jsem trošku pověrčivý

1Herce a zpěváka Tomáše Löbla můžete vidět na jevišti Divadla Kalich v muzikálech Osmý světadíl, Pomáda, Atlantida a Srdcový král. Kterou ze svých rolí má nejraději se dozvíte v následujícím rozhovoru, který  poskytlo Divadlo Kalich

...

Literatura

Seznamte se s prasátkem Pigym a jeho kouzelným světem

prasatko pigy 200Ilustrátor Jan Vajda je zodpovědný za vytvoření jedinečných postaviček v čele s prasátkem Pigym. Ten pomáhá ztvárnit celý svět prasátka Pigyho a promítnout jej do knih. Vydavatelem je Nakladatelství Fragment a první ze série knih s ná...

Divadlo

Nebezpečné hry irského tance

Lord perex1. listopadu jsme měli možnost zhlédnout další unikátní taneční show Lord of the Dance, tentokrát s názvem "Dangerous games". Představení proslulého Michaela Flatleyho opět nezklamalo.

...

Film

Financování filmu jako aspekt kulturní politiky

financovani filmu perexPetra Bilíka, profesně spjatého s olomouckou univerzitou, si vybavíme hlavně jako autora cenné monografie Ladislava Helga, jednoho z „prokletých“ tvůrců ze 60. let, jenž se po letech zákazů už nikdy nevrátil k aktivní...