Rozmarná léta Menzelova
Kultura21.cz

Rozmarná léta Menzelova

menzel rozmarnaleta perex„Když si člověk uvědomí, že všichni kolem něj jsou mladší než on, a že se tak ocitl v kategorii „dříve narozených“, začne z toho blbnout. Do současných prožitků se mu neustále pletou vzpomínky a své bližní otravuje srovnáváním toho, co je, s tím, co bylo. Unavený mozek mu milosrdně vymazává z paměti to nedobré, zůstávají vzpomínky příjemnější a z toho pak usuzuje, že běh světa je čím dál tím horší. Pokud se vám bude chvílemi zdát můj text pesimistický, neberte ho prosím příliš vážně. je to přirozené a postihne to asi každého, kdo nechce jen tlumočit, co se od něho očekává.“  Těmito slovy nás vítá ve svých vzpomínkách Jiří Menzel.

Celé půlstoletí života sepsal a okomentoval v knize s příhodným názvem Rozmarná léta. Své vzpomínky psal dlouho a pečlivě. Čtenáři se konečně dočkali. Pan režisér se dotkl všech možných okamžiků, které se seběhly za oněch padesát let – jde primárně o události, které jsou důležité pro něho. Proto nečekejme, že se dotknul všech snímků, které natočil, všech dramat, které v divadlech režíroval, všech filmů a dramat, v nichž hrál. Dotkl se jakýchsi milníků – čili bodů, jež měly pro něho nějaký význam.

Postupně seznamuje své čtenáře s lidmi, které potkal, vedle kterých prožil větší či menší kus života i těmi, co kolem něho jen proběhli. Všechny přibližuje v krátkých medailoncích – medailoncích ryze subjektivních. Nemusíme vždy souhlasit s jeho hodnoceními, nicméně nám pomohou dotvořit celkový obraz toho či onoho známého člověka (ať už chvalně či nechvalně). Jiří Menzel tak vytvořil barvitý obrázek doby, jež uplynula, ale není tak daleko pryč, ještě není natolik stará“, aby se na ni dokázal člověk podívat s nadhledem a patřičným odosobněním.

Pan režisér rozčlenil své vzpomínky do sedmi kapitol, každému úseku svého života se věnuje téměř detailně a každý okamžik se snaží zařadit přesně jako kamínek do členité mozaiky, která vytváří celkový obraz. Zdá se, že před námi odvíjí scénář filmu. Jeho vyprávění nese v sobě velkou dávku poetiky – lze říci Hrabalovské – té, která je něžná a drsná zároveň, obsahující určitý punc syrovosti a nevyumělkovanosti. Snad načichl tímto pohledem na svět díky častým setkáním s Bohumilem Hrabalem, jehož literární texty tak umně přetvořil ve filmy.

Nevyhýbá se žádným tématům, je na sebe přísný, zároveň skromně tvrdí, že ne jeho píle a nadání, ale prý paní Štěstěna mu v mnoha případech pomohla a vždy ho popostrčila o kousek dál. Od dětství, přes studia, úspěchy let šedesátých, dobu normalizační plnou zákazů až po dobu částečného uvolnění a zborcení socialistického tábora. Autorovo vyprávění končí rok před sametovou revolucí, v roce jeho padesátin. O dalších etapách jeho života se prý dočteme v knize další, v té, do níž se vejde životní čtvrtstoletí následující.

Nutno ještě vyzdvihnout velmi pěknou grafickou úpravu publikace, přehledné členění kapitol a velmi pěkně komponované stránky s bohatým fotografickým doprovodem. V celkovém dojmu máme před  sebou laskavou kroniku jednoho života. Poetickou, půvabnou, psanou s určitým nadhledem. A těch několik hořkobolných myšlenek, které se tu a tam objeví, jen dokresluje, že život není jenom o radostných událostech. Že kolem každého z nás se míhají lidé, kteří každého z nás budou posuzovat prizmatem vlastního poznání. Jiří Menzel to ví, svou knihou na výčitky některých odpovídá a zároveň hájí vlastní stanoviska.

Onu hořkost mu nevyčítám, není totiž hlavní osou vzpomínek, neubírá na celkově příjemném vyznění celé publikace, kterou plně vystihuje citát v jejím úvodu:  „Ten svět je k zešílení krásnej! Ne, že by byl. Ale já ho tak vidím.“ Strýc Pepin.

Léta rozmarná

menzel rozmarnaleta

Autor: Jiří Menzel
Vydáno: 2013
Stran: 424
Vydalo nakladatelství: Slovart
Hodnocení: 93 %

Pro dobrou náladu...

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

Fleret je lék, říká autor knihy Umělci na šňůře Jakub Malovaný

200rozInspicient Městského divadla Zlín Jakub Malovaný je autorem knihy Fleret - Umělci na šňůře. Podařilo se mu nashromáždit obdivuhodné množství informací o kapele a muzikantech, kteří jí prošli (a není jich málo), které pak šikovně prošpikoval historkami ze z...

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Křehkosti - tvé jméno je žena

setkavani 200V záplavě vzpomínkových knih na význačné (ale i „význačné“) osobnosti naší civilizace, které zahlcují každé průměrné knihkupectví, jsem objevila na pultech něco mimořádného. Dcera jedné z předních hereček druhé poloviny minulého století Ireny...

Pusťte si do zahrady motýly!

moje motyli zahrada 200V nakladatelství Grada vyšla menší, ale půvabná kniha od Elke Schwarzer s názvem Moje motýli zahrada a podtitulem Nejlepší rostliny pro motýly a housenky.

...

Absolventka Harvardu a velitel zvláštních jednotek. Muzikál IAGO láká diváky na moderní pojetí Othella

Othello Lukas Adamec Iago J. Ledecky DSC1934 zarlivostMinulý týden proběhla v pražském divadle Hybernia poslední tisková ...

Kozímu příběhu nepomohl ani sýr

kozi pribeh se syremPřed čtyřmi roky natočil Jan Tománek Kozí příběh - pověsti ze staré Prahy a kolem nerozlučných protagonistů, Kuby a jeho mluvící kozy (ale nikoli tak užvaněné jako osel ve Shrekovi), rozvinul napínavé ...