Knížka pro Lucinku i jiné holčičky

Knížka pro Lucinku i jiné holčičky

lucinka perexKdyž Milena Lukešová před čtyřmi desítkami let tuhle knížku psala, netušila, jak oblíbenou a generacemi vyhledávanou se stane. Tehdy totiž zvolila úplně obyčejné téma, řekla bych nadčasové. Knížka pro Lucinku vypráví úplně obyčejný příběh o Lucince – malé holčičce, která začíná vnímat svět a život kolem sebe. A protože je to seznamování od základu, mohla by to být k(K)nížka pro kteroukoli holčičku, třeba pro Rozárku, pro Janičku, pro Jindřišku …

Tahle knížka vyšla úplně poprvé, když mi byly dva roky. O rok později jsem ji dostala jako dárek, a jak se úplně vzadu píše, je určená právě pro děti od tří let. Když mi ji maminka četla, chvíli mě mrzelo, proč není pro Renátku, protože to, co prožívala a poznávala Lucinka, to jsem prožívala a poznávala já. A ta ty dlouhé roky, během kterých se tahle knížka většího formátu objevuje na pultech knihkupectví, se v ní našly všechny holčičky. Musí. Protože každá má dvě oči, pod očima nos, pod nosem pusu a pod pusou bradu. Každé holčičce občas maminka říká, že si sedí na uších a každá se seznamuje se vším, co zatím ještě nezná.

Milena Lukešová vsadila na obyčejnost a jednoduchost. Její koncepci doplnila mnoha líbivými ilustracemi Jana Sigmundová. A tak vznikla barevná, velmi poučná a lákavá knížka, která nesmí chybět v žádné holčičí knihovničce.

Já jsem se k ní vracela i na základní a dokonce i na střední škole. Občas jsem si ji vzala do ruky jen tak, z pocitu nostalgie, a listovala v ní na přeskáčku a vzpomínala na dětství a jednoduchost života. Básničky jsem uměla nazpaměť snad všechny. Mají pravidelný rytmus, jsou líbivé, logické a naučné. Ta moje knížka byla mnohem větší, než je tahle, ale obsah zůstal úplně stejný. Proto jsem ji s velkou chutí vzala opět do ruky a vrátila se, spolu s ní, ve vzpomínkách o čtyřicet let zpátky. Myslím si, že i maminky velmi ocení tohle pěkné knižní zpracování.

Děti se s Lucinkou hodně naučí. Na každé stránce je modrý okraj, kde je heslovitě napsáno, o čem kapitola pojednává. Například Vezeme se autobusem nebo Přijeli jsme na chalupu či Čekáme na babičku. S Lucinkou jsem i já poznala celou její rodinu a samozřejmě i jejího čtyřnohého kamaráda - kocourka Dominika. V zadní části knihy je Obrázkový slovníček, který je opravdu obrázkovým slovníčkem. Říká, co už Lucinka umí, co naopak ještě neumí, co se dává do ledničky, co má tatínek v dílně, nebo co má ráda babička.

Já jsem touhle knížkou nadšená. A nejen proto, že i se mnou strávila kus života a dodnes ji mám v knihovně, i když je její hřbet kapánek opotřebovaný. Jsem nadšená z těch knížek z těch knížek, které jsou stále živé a neskončí v zapomnění někde na dně skříně. Knížka pro Lucinku je nesmrtelná a věřím, že se stane často vyhledávanou i u vás doma!

Knížka pro Lucinku

lucinka

Autor: Milena Lukešová
Žánr: Dětská literatura
Nakladatelství: Albatros Media a.s.
Ilustrace: Jana Sigmundová a Marcela Walterová
Rok vydání: 2013, publikace č. 16 719, vydání třetí, 1. upravené vydání, vázaná
Počet stran: 88
ISBN: 978-80-00-03078-4

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Michaela Stehlíková: „Chtěla jsem být jako ta dáma!“

MStehlikova 200Média se většinou zajímají o známé a slavné umělce či celebrity. Málokdy se najde prostor pro ty, kteří jsou teprve na začátku cesty. I to byl důvod, proč jsme požádali o rozhovor Michaelu Stehlíkovou, violoncellistku, kter...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Svět knihy 2012: Felix Francis: „Buduji odkaz mého otce.“

altOd besedy s britským spisovatelem, synem Dicka Francise jsem právem očekávala hodně. Očekávání byla bez chybičky naplněna!

...

Václav Erben - Osamělý mrtvý muž

osamely mrtvy muz perexKoncem srpna začala televize Prima vysílat detektivní seriál Kapitán Exner na základě příběhů Václava Erbena. I díky tomu vydalo v říjnu nakladatelství Knižní klub příběh Osamělý mrtvý muž, Případy kapitána Exnera 1.díl.

Skleněný pokoj: Světová premiéra původně knižního bestselleru v Brně

Skleneny pokoj 200Román britského spisovatele Simona Mawera se odehrává v Brně, mezi roky 1925 a 1968. Podkladem příběhu je osud lidí kolem slavné vily Tugendhat, světově uznávaného architekta Ludwiga Miese van der Rohe.

Zimní příběh nemá se zimou nic společného

Zimni pribeh 200Film Zimní příběh (2014) je tak trochu mýtický, romantický i poetický. Herci Collin Farrell a nevinná Jessica Brown Findlay v něm prožívají nečekaně zajímavé a originální romantické sit...