Občanská válka, draci a dvě dívky. Jak nás ovlivňuje původ naší rodiny?

Kdyz se stiny natahuji perexAurora a Eva. Dvě odlišné dívky. Aurora je sirota, o kterou se stará její babička. Eva má milující rodiče. Jejich cesty se protnou během války, která obě poznamená.

Zatímco Eva stojí nohama pevně na zemi a je odhodlaná někdy v budoucnosti znovu žít normální život a být šťastná, Aurora utíká do vlastního světa plného pestrobarevných draků. Snaží se bojovat, odpustit, pochopit a být pochopená, avšak nese si hluboké jizvy, které ji brání někam zapadnout. Jak moc určující je, v jaké rodině se narodíme? Jak moc může omezovat víra?

Kniha na motivy skutečných událostí

Autorkou knihy Stíny se natahují, která vyšla v Nakladatelství Knihy s úsměvem, je Jasmina Petlach. Kniha byla inspirována válkou v Bosně a Hercegovině a většina popsaných událostí se skutečně stala. Jsou to zážitky lidí, kteří touto válkou prošli. V příběhu však konkrétní strany účastníků konfliktu nejsou pojmenovány, protože tento příběh se mohl odehrát kdekoliv. A všechny oběti války zažívají to samé.

Lidé v knize tak uctívají tři různé draky a dělí se na skupiny podle toho, kterému z nich dávají přednost. No a jednoho dne se jedna ze skupin rozhodne, že si vybojuje nadvládu, čímž rozpoutá válku, která dramaticky změní životy hrdinek.

Válečné utrpění a bohatá symbolika

Autenticita textu dokazuje, že autorka píše o tématu, které je jí důvěrně známé. Myšlenky a pocity postav, jejich rozhodnutí a vývoj – to všechno je vykresleno tak, že se vám příběh při čtení bude odvíjet přímo před očima. Zatímco Evino vyprávění se odehrává výhradně v minulosti, Aurora kromě válečných zážitků nabídne i pohled do současnosti, kdy pořád bojuje se stíny, které ji pronásledují. Válečné utrpení je popsáno surově a bez příkras. To samé platí i o životě poznamenaném těžkým traumatem. Je šokující, jak se lidé kvůli nějaké ideologii dokážou obrátit proti těm, s nimiž se přátelili, jak se kvůli domnělé nadřazenosti dokážou změnit v monstra.

Kniha zaujme i díky bohaté symbolice. Utrpění se střídá s kouzelnými příběhy o dracích plnými metafor. Tyto dvě složky vytváří působivý a neotřelý kontrast, který podtrhává pointu příběhu. Důležitou roli hrají i samotné stíny. Konec je netypický, nečekaný a krutě realistický. Takový, jaký se odváží napsat jen málo spisovatelů. Celkově se tedy jedná o emočně náročné čtení s nadčasovým poselstvím o potřebě respektu a tolerance a o zbytečnosti válek. Protože v nich nejsou vítězové. Jen poražení.

Kdyz se stiny natahuji

KDYŽ SE STÍNY NATAHUJÍ
Autorka: Jasmina Petlach
Fotografie: Lukáš Kylar
Vydáno: Knihy s úsměvem, 2022
Počet stran: 208

Mandrage: „Někteří tomu říkají komerce, já to nazývám propagace“

altSkupina Mandrage válcuje rádia s hity Šrouby a matice či Hledá se žena a sami jsou zatím válcováni fanoušky. Jejich Anděl za nejlepší hudební skupinu je používán jako činka a nepochybně jsou skvělá banda. Ostatn...

Bulat Okudžava v tvorbě našich umělců

Okudzava perexBrněnský muzikant a filmový dokumentarista Jiří Vondrák sestavil poutavou knihu o jednom z nejznámějších ruských písničkářů a básníků: Bulat Okudžava: od Nohavici k Provázku. Poprvé tohoto lidm...

Dva silné sociální příběhy z Brazílie – zcela jiné a přesto podobné

brazil200Kniha Dva bratři, film Campo Grande. Oba příběhy jsou zcela odlišné, odehrávají se v jiném období i místě Brazílie. Přesto lze najít spojující linku – sociální rozdíly, které mají obrovský vliv na život a šance lidí.

...

Dušek se vrací na místo činu - Lávka Open Air Chocerady bude 21. – 27. června

lavka open air 200Již podruhé si budou moci vychutnat návštěvníci legendární divadelní představení Jaroslava Duška Čtyři dohody, Pátá dohoda a Vizita v rámci Lávka Open Air Chocerady. Vstupenky k dostání v síti Ticketportal.

...

Jak správně napsat rozbor filmu

RozborFilmu perexRadomír D. Kokeš se řadí k vyznavačům neoformalismu, jak potvrzuje jeho spoluúčast na české předmluvě ke kanonickému spisu Bordwella a Thompsonové Umění filmu. To znamená, že upřednostňuje průzkum toh...