Kleptokracie: Jak špinavé peníze ovládají svět

Kleptokracie perexŠokující, pečlivě zpracované a zdroji podložené dílo literatury faktu, v němž oceňovaný investigativní novinář Tom Burgis odhaluje, jak globální kleptokracie korumpuje svět kolem nás. Kniha roku podle týdeníku Economist i podle deníku Washington Post.

Tom Burgis působil jako zahraniční korespondent v Jižní Americe a Africe, 16 let byl investigativním novinářem Financial Times, v současnosti je dopisovatelem The Guardian. Obdržel řadu cen v USA, v Británii i v Asii. Věnuje se odhalování korupčních skandálů, převratům i teroristickým útokům a sleduje pohyb špinavých peněz, které je doprovázejí.

V knize Kleptokracie: Jak špinavé peníze ovládají svět vydané nakladatelstvím JOTA sledujeme příběh globálních psychopatů, jejichž cílem jsou peníze a moc. Během jednoho desetiletí, jehož začátek se shoduje s bankovní krizí v roce 2008, vidíme, jak peníze propojují post-sovětské země s Afrikou, Kanadou, Británií, Římem i Washingtonem. "Prostě byznys." Začíná "sanace finančního systému, přesun majetku do soukromých kapes". Je to doba, kdy "korupce a zneužívání veřejných funkcí k osobnímu prospěchu nebyly hrozbou pro systém; byly systémem".

Tom Burgis proplétá čtyři příběhy odhalující děsivou globální síť korupce. Nigel Wilkins z londýnské pobočky švýcarské banky BSI narazí na její tajemství resp. na "největší podvod na světě" a pochopí, že "mnozí budou obětováni pro několik málo". Dalšími hráči tohoto dramatu jsou oligarchové, miliardář z bývalého Sovětského svazu budující si soukromé impérium, poctivý kanadský právník se záhadným klientem a brooklynský podvodník pod ochranou CIA.

Nakladatelství JOTA o knize říká: "Jsou všude – zloději a jejich lidé. Mistři v utajování. Nashromáždili více peněz než většina zemí. Co však kradou ve skutečnosti, je moc. Dosud jsme se o jejich existenci dozvídali pouze z toho, co nechávali za sebou – tělo v ohořelém audi, dělníci rozstřílení v kazašské poušti, zmanipulované volby v Zimbabwe, britský bankéř, který byl umlčen a zesměšněn, když se snažil odhalit pravdu o londýnské City."

Burgis předkládá obraz světa, z něhož jsme dosud znali jen střípky. Sleduje stopy špinavých peněz, které zaplavují celosvětovou ekonomiku, pomáhají diktátorům a zamořují demokracii. Ale cesty vedoucí z Kremlu do Pekingu, z Harare do Rijádu a z Paříže do Bílého domu ukazují něco mnohem hrozivějšího – zloději se spojují. A lidské ztráty budou ohromné.

Světová média o knize napsala:

„Mistrný popis mechanismu peněz a násilí, které stojí za nejmocnějšími diktaturami světa.“
The Washington Post

„Významnými hráči na stránkách Burgisovy knihy jsou nejen oligarchové Putinova Ruska, ale stejně tak kazašský vládce Nazarbajev, zimbabwský diktátor Robert Mugabe, Joseph Kabila z Konžské demokratické republiky, britští bankéři, z nichž se stali regulátoři trhu, trojice středoasijských miliardářů a celá třicítka dalších postav. V novém světě ‚alternativních faktů‘ už korupce není známkou selhávajícího státu, ale státu, který úspěšně plní svůj nový účel.“
The Guardian

„Ačkoli jde o pečlivě zpracovanou investigativní novinařinu, je napsána stylem svižného thrilleru. Kniha poutavě odhaluje temný svět, v němž se moc mění v peníze a peníze v moc.“
The Times

Čtivý překlad Heleny Hartlové dělá z knihy thriller i pro českého čtenáře, který možná zná pár jmen a útržkovitých informací z drobných tiskových zpráv. Přes sto stránek poznámek a rejstříku pomáhají se snadnou orientací a zároveň jsou důkazem, že nejde o smyšlený příběh. Tom Burgis ukazuje, že "člověk by musel být hodně mizerný podvodník, aby v bezprávných devadesátých letech nezbohatl. Všichni měli možnost padělat, vydírat, nelegálně obchodovat". Byla to doba, kdy se "soukromé zájmy londýnských bankéřů a právníků shodovaly se zájmy oligarchů a jejich družin". Problém nastane, až "masy zjistí, že to budou ony, kdo nastupující krizi zaplatí".

"Pravda zažívá v posledních letech těžké časy", říká Burgis v úvodní poznámce a sám předkládá příběh, který je pravdivý. Autor ale především odkrývá podstatu událostí způsobem, který je uvěřitelný, jak jen může být uvěřitelná doba, kde zloději používají moc, aby ukradli peníze, a ty pak používají k tomu, aby ukradli další moc. Čtenář po pár stránkách přestává vnímat, že v ruce drží seriózní literaturu faktu, a knihu zhltne jako napínavý román.

Kleptokracie

Kleptokracie: Jak špinavé peníze ovládají svět (Kleptopia: How Dirty Money is Conquering the World)
Autor: Tom Burgis
Překlad: Helena Hartlová
Žánr: Literatura faktu; světový obchod, korupce, politika
Nakladatelství: JOTA, s.r.o.
Rok vydání: 2023
Počet stran: 456
Zdroj foto: nakladatelství JOTA

Hodnocení: 100 %

Ladislav Frej: „Že jsem si vybral Stříbrného lipana, má počátek v klukovském věku“

frej 200Přinášíme vám rozhovor s Ladislavem Frejem, interpretem jedné z audioknih z edice Mistři slova vycházející díky Audiotéce a Bookmedia – Stříbrného lipana od Ladislava Tomečka. Čím ho tato audiokniha učarovala a...

Bildungsroman po česku jako novela V Tichu

v tichu200Nakladatelství Ikar nám v roce 2016 naservírovalo druhou knihu mladé a troufám si říci velmi nadějné české autorky Alžběty Bublanové V Tichu. Novela o dospívání mladé dívky se hodí jak pro mládež, tak je určena hlavně čtenářům, kteří prahnou po kvalitní neokoukané české próze,...

Jane Goodallová opět dodává naději

kniha o nadeji 200Nedlouho po první knize Důvod k naději vyšla v nakladatelství Kazda další kniha Jane Goodallové. Tentokrát se jedná o formu rozhovoru s Douglasem Abramsem s názvem Kniha o naději a podtitulem Průvodce přežitím v těžkých časech.

Legendární titul BASTARD se v Brně vrací v novém hávu

BASTARD 200„Autorská dvojice Merta–Moša je u nás jediná schopná konkurovat zahraničním dílům“, psalo se v roce 1993, poté co proběhla 11. listopadu na jevišti Městského divadla Brno premiéra vizualizovaného oratoria Bastard. Inscenace zaznamenala 201 repríz, s...

Nečekaně ztřeštěný výlet do Litvy

litva200Severský filmový podzim nabízí nejen filmy severských zemí, jak by název mohl napovídat, ale hranice se rozšiřují i na filmy z pobaltských republik. Ve filmu Litva, do toho! se můžete seznámit s největší pobaltskou zemí prostřednictvím ztřeštěné roa...