Erich Maria Remarque v emigraci

Erich Maria Remarque v emigraci

Ascona perexAscona, 1933. Právě sem prchl spisovatel Erich Maria Remarque v noci před Hitlerovým jmenováním. A o chvíli později hořely jeho romány na hranici nacistů. Tyto události i dlouhé trápení s novým románem uvrhnou Remarqua do hluboké bezradnosti.

Své deprese přehlušuje cigaretami a alkoholem, výstřednostmi a erotickými eskapádami se svou bývalou manželkou Juttou. I ona je na útěku před nacisty, kvůli jejichž štvanici exilová obec v Asconě den za dnem narůstá. Remarque pořád stojí se svým románem na místě a naději na vysvobození vkládá do nebezpečné ženy, před kterou ho všichni varují – do slavné herečky Marlene Dietrichové. Je ale ona opravdu to východisko, které Remarque tak zoufale hledá?

Kniha o švýcarské exilové obci v Asconě

Autorem knihy Ascona s podtitulem Erich Maria Remarque v emigraci, kterou v českém překladu vydalo Nakladatelství Ikar, je německý spisovatel Edgar Rai. Ten je také spolumajitelem literárního knihkupectví Uslar & Rai. Naposledy uveřejnil román Ve světle času, v němž se věnuje Marlene Dietrichové a filmovému světu v Berlíně v pozdních dvacátých letech. Přes ni se pak dostal k Remarquovi a švýcarské exilové obci v Asconě.

Procítěný příběh, zoufalý spisovatel a těžká doba

Autor se dokázal dokonale vcítit do nešťastného spisovatele, který neví, co se životem. Pocity zoufalství, beznaděje i bezmoci, které občas přeruší křehká touha po změně života, jež vzápětí zastíní marnost, jsou tak uvěřitelné, že budete mít při čtení pocit, jako by samotný Remarque seděl vedle vás a vyprávěl vám jednu etapu ze svého životního příběhu. Jeho bezradnost při psaní je téměř hmatatelná a jeho radost z nalezení těch správných slov i poselství, které by chtěl svým románem předat, zas nezná mezí. Ať už se utápí v depresi nebo prožívá euforii, je sympatický ve své nedokonalosti, a tak vás bude sledování jeho osudu bavit.

Jednoduchý styl psaní v sobě ukrývá překvapivě hluboké myšlenky. Potěší i načrtnuté příběhy ostatních exulantů, které vhodně doplňují mozaiku toho, co se v předválečných letech odehrávalo. Zajímavý je i kontrast života v Asconě a všeho, co se mezitím děje v Německu. Autor exilový život Remarqua a dalších lidí, pro které už v jejich domovině nebylo místo, zpracoval s náležitou pečlivostí a citem pro detail. Proto jeho román nejen zaujme, ale přináší i spoustu zajímavostí a faktů z předválečné historie.

Ascona

ASCONA – ERICH MARIA REMARQUE V EMIGRACI
Autor: Edgar Rai
Originální název: Ascona
Překlad: Jana Pecharová
Žánr: historický román
Vydáno: Ikar, 2023
Počet stran: 280

Hodnocení: 85 %

Peter Nagy: Vždy som chcel byť pesničkár

Nagy perexV rámci stého výročia Slovenského ochranného zväzu autorského sme spravili pre našu redakciu rozhovor so spevákom, skladateľom, textárom, producentom a fotografom Petrom Nagyom.

...

Tma: O hvězdách, strachu a pěti nocích na hoře

TmaNakladatelství Portál vydalo tajuplnou knížečku akorát tak do kapsy. Jmenuje se Tma a je nejen o hvězdách, strachu a pěti nocích na hoře norské novinářky Sigri Sandberg, která se vypravila na svou dobrodružnou cestu za poznáním světa i svého vlastního nitra.

...

Chlapec z Buchenwaldu, který se musel naučit znovu žít

Chlapec z Buchenwaldu 200

Chlapec z Buchenwaldu tak trochu mate svým názvem. Pamětník Robbie Waisman a jeho spoluautorka Susan Elizabeth McClelland v něm totiž vzpomínají na samotný koncentrační tá...

Jak si vedli němečtí divadelníci v Praze?

az k horkemu konci divadloAspoň trochu vstoupila do povědomí ta skutečnost, že v meziválečné Praze kvetlo dvojjazyčné písemnictví, české a německé (přesněji německo-židovské), velké zjevy jako Franz Kafka se již dávno staly nedílnou součástí pr...

Vítězný český snímek soutěže Jameson Done in 60 Seconds

altVítězný film, který bude reprezentovat Českou republiku na mezinárodním finále, je Vřískot Petra Černého.

...