Luxusní obrázky z Barrandova
Kultura21.cz

Luxusní obrázky z Barrandova

kniha barrandov popelka perexNa trhu jsou velké obrázkové knihy věnované filmovému studiu Barrandov, filmům, které tam vznikaly, i jejich tvůrcům.  Sepsal je Pavel Jiras. Vesměs se nazývají BARRANDOV, opatřeny doprovodným slovním nebo číselným dovětkem. Jejich jedinou přednosti jsou kvalitně vytištěné fotografie často celostránkové,  doprovodné texty jsou víceméně jen informativní. V minulých letech vyšly tři svazky pokrývající období do roku 1945, kromě toho též „monografický“ příspěvek pojednávající o Miloši Formanovi, pak ještě následoval svazek mapující zahraniční filmy na Barrandově natáčené.  Nyní vyšel díl pokrývající poválečnou tvorbu až do roku 1960 a opatřený podtitulem Nešťastně šťastná generace.

 

Tato publikace se nezabývá jen filmy, prostřednictvím unikátních fotografií (převážně z filmů, z jejich natáčení a také portrétních), načrtává širší souvislosti, ať již je to osvobození Československa a Pražské povstání, ať již je to později i prezidentem Benešem podepsaný znárodňovací dekret – od 11. srpna 1945 bylo zrušeno soukromé podnikání v oblasti kinematografie, impérium podnikatele Miloše Havla s konečnou platností zaniklo. Na dalších průběžně vkládaných kapitolách se pak třeba dovíme jak o založení barrandovského závodního časopisu Záběr, ale také o důležitých osobnostech tehdejšího filmového světa – o produkčním (a příležitostném herci) Bohumilu Šmídovi, o novináři i řediteli Lubomíru Linhartovi, o brzkém emigrantu Eduardu Linkersovi.  Ale také poznáme filmaře, kteří těžce pykali za své protektorátní hříchy: patřili mezi ně Čeněk Šlégl, Václav Binovec, Vlasta Burian.


A pak již následují filmy, dodnes slavné a občas v televizích uváděné: spatříme spoustu jedinečných fotografií z děl jako Rozina sebranec,  Divá Bára, Hostinec  U kamenného stolu, Plavecký mariáš. Autor rád vytváří jakási hnízda, v nichž se soustředí na jednotlivé umělce a filmy, pod niž jsou podepsáni – na režiséry Vladimíra Slavínského, jenž i těsně po válce natáčel takzvaně lidové filmy (Právě začínáme, Poslední mohykán), než se chtěl zavděčit novým mocipánům a natočil budovatelské drama DS-70 nevyjíždí,  Aldréda Radoka, jenž naopak narážel na nepochopení a ideologické odsudky (Daleká cesta, Divotvorný klobouk, Dědeček automobil – na snímku) a Vladimíra Čecha, jenž se dal plně do služeb komunistickému režimu. Také obhlédneme nepříliš slavný záběr kariéry Vlasty Buriana (Slepice a kostelník, Muž v povětří). Avšak marně bychom hledali sebemenší úvahu o společenské úloze Jaroslava Marvana jako zosobnění nedůvěřivého bručouna, jenž se po chvílích váhání také zapojí do budování socialismu – v 50. letech kraloval agitačním veselohrám, dodnes se vrací hlavně jako popudlivý pan Anděl, ať již na dovolené nebo na horách.

 

dedecek automobil 01

 

Tento díl Barrandova je stejně jako předchozí části výpravný, luxusní, však také vydavatel Ottovo nakladatelství požaduje za každou knihu „baťovskou“ cenu 1999 korun (i když je na slevových portálech nalezneme za částku výrazně sníženou – na více než polovinu.  Jenže i za výhodnou částku můžeme být sotva spokojeni: aniž bychom na to byli jakkoli upozorněni, dostáváme pouhé torzo, které vůbec nepokrývá vymezené období. Množství dodnes oblíbených filmů, ať již jsou to pohádky nebo historické velkofilmy (Císařův pekař a Pekařův císař), agitační komedie o panu Andělovi, případně animované snímky Trnkovy nebo trikové počiny Karla Zemana, to vše tu bez vysvětlení chybí. Tuto knihu tudíž nezbývá než považovat za pouhé torzo, které jistě upoutává obrazovou výbavou, ale jinak je bezcenné.


Ostatně také v knize o zahraničních projektech na Barrandově, která ovšem vyšla v jiném nakladatelství, prozrazuje Jiras naprostou zmatečnost výběru. Podle názvu by měl přibližovat zahraniční zakázky, které využily barrandovských služeb, ale přitom zařazuje i filmy koprodukční, které nelze považovat za „zahraniční“ ani náhodou (např. Tři oříšky pro Popelku). Je ovšem pravda, že skutečně zahraniční tituly nalezneme rovněž: ve 30. letech tu natáčeli Francouzi, za nacismu využívali barrandovské ateliéry mnozí němečtí režiséři, těsně po válce tam vznikaly sovětské snímky (např. Pád Berlína s trikově náročnými záběry hořícího velkoměsta), ale pronikli sem i Angličané s historickým velkofilmem Sarabanda mrtvých milenců, u nás zcela neznámým. Pak nastala dlouhá průrva, zahraniční produkce začaly české reálie využívat až od 60. let (Most u Remagenu, Jentl, Amadeus). Své služby Barrandov samozřejmě nabízí i po pádu komunistického režimu:  do tuzemských kin pak tyhle snímky pronikly téměř všechny – Kletba bratří Grimmů, Oliver Twist, Letopisy Narnie, televizní seriál Génius o Albert Einsteinovi. Převážně barevné obrázky jsou samozřejmě úžasné, ponejvíce zcela neznámé, unikátní, mají vypovídací hodnotu, ale opět nezbývá než konstatovat, že knihy tohoto druhu  - vlastně jsou to fotoalba - má smysl pořizovat si jen jako zdobnou položku do knihovny, pokud ji nemáme čím zaplnit…

 

barrandov-a-zahranicni-film kniha 02


Pavel Jiras: Barrandov 1945-1960 – Nešťastně šťastná generace
Vydalo Ottovo nakladatelství, Praha 2019.  535 stran
Hodnocení: 10 %
https://www.dobre-knihy.cz/barrandov-nekomu-zivot-nekomu-smrt-413817.html

Pavel Jiras: Barrandov a zahraniční film
Vydala Euromedia Group a.s. Knižní klub v edici Universum, Praha 2017. 415 stran
Hodnocení: 10 %
https://www.dobre-knihy.cz/barrandov-ve-vlnach-tvurciho-casu-348729.html

Foto: knihy


 

Pro dobrou náladu...

Přihlášení



Soutěže

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

Videorecenze knih

Rozhovor

Co odhalilo Tajemství rodu?

Helena Voldanova 200Na televizních obrazovkách České televize běžel cyklus Tajemství rodu, který představuje, jak pátraly po svých předcích nejrůznější známé osobnosti. Odbornou konzultantkou pořadu je Helen...

Hledat

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Z archivu...

Čtěte také...

Čas je jejím sluhou, nikoliv pánem


princezna zakleta v case perexPrincezna Ellena (Natalia Germani) je od narození prokletá. Kletba, kterou na ni uvrhla čarodějnice Murien (Simona Zmrzlá), se má naplnit o jejích dvacátých narozeninách. Na její oslavě se plán...


Literatura

Vydejte se na putování po našich ekologických farmách

BioJeNaseCesta 200V nakladatelství Kazda vyšla kniha BIO je naše cesta s podtitulem Příběhy z putování po našich ekologických farmách. Vydejte se prostřednictvím jejich stránek na výlet i vy!

 

...

Divadlo

Balet Luskáčik okúzlil návštevníkov

lusk 200V Dome umenia v Piešťanoch sa 22. novembra predstavil hrou Luskáčik Svetoznámy Kyjevský City balet v  hudobnom podaní Piotra Iľjiča Čajkovskija.

...

Film

Body zlomu, neviditelní architekti i pocta Aleně Šrámkové. Film a architektura míří pojedenácté do českých a slovenských kinosálů

fa 200Ve dnech 29. 9. – 4. 10. představí mezinárodní festival Film a architektura již pojedenácté ve více než dvou desítkách českých a slovenských měst krátké a celovečerní snímky s tématikou architektury a urbanismu. Festival se letos rozšiřuje o nové promítací p...