Vydejte se za zákulisím Opravdových zločinů

opravdove zlociny 200V nakladatelství CPRess vyšla kniha Opravdové zločiny vycházející ze stejnojmenného oceněného podcastu, za kterým stojí Lucie Bechynková a Barbora Krčmová.

Na knize se podílí pouze Lucie Bechynková, pro kterou bylo vydání knihy snem. V úvodu popisuje, že kniha není podcast, ale chtěla do ní přidat velký kousek sebe. „Tyto stránky tak nejsou biografií vrahu ani encyklopedií deliktů. Mojí snahou bylo vyprávět zločiny, které se staly, lidsky a po svém. Všechna fakta v nich jsou ovšem skutečné, nic jsem nepřibarvila ani nepozměnila,“ dodává dále.

Opravdových zločinů najdete na stránkách přes 30 a seznámíte se tak s nejrůznějšími případy. Ty jsou jak notoricky známé, tak i méně obvykle a všechny spojuje to, že jsou velmi zajímavé. Autorka popisuje poutavě, zaměřuje se na nejrůznější fakta a nechybí ani závěr v podobě odsudků a další budoucnosti pachatelů. Mě zaujaly také odkazy na další zdroje, nebo například filmové adaptace a často jsem vzpomínala na knihu Mindhunter.

Také jsem se při čtení dozvěděla spoustu nového, například jsem nevěděla o takzvané Alfordově dohodě (nebo prosbě) na jejímž základě obžalovaný sice svou vinu odmítá, ale připouští, že existují dostatečné důkazy, na jejichž základě by obžaloba pravděpodobně mohla soudce nebo porotu přesvědčit, aby nade vší pochybnost uznala vinu obžalovaného.

Rozporuplné názory se objevily na závěrečnou kapitolu nazvanou Zločinožrouti obsahující tři rozhovory s lidmi z praxe. Konkrétně s právničkou Terezou, bachařem Filipem a kriminalistou Martinem. „Když je ve vězení někdo hodně dlouho, určitě je začlenění složitější a kolikrát sám vězeň řekne, že je mu jedno, zda se vrátí, protože už si za mřížemi zvykl,“ odpověděl Filip na otázku, zda věří tomu, že jsou lidé schopni se napravit. Mě se tato kapitola zdála jako velmi zajímavá vsuvka a klidně bych si podobných rozhovorů přečetla i více.

Vydávat knihy vycházející z podcastů a také ze seriálových adaptací je v současné době trendem a módou. Na jednu stranu je to logické, protože to těží z jejich oblíbenosti, na druhou je to však ošemetné. Je těžké přijít s takovou knihou, která bude fungovat jak na ty „nepolíbené“ podcasty, tak na ty, kteří je dobře znají. Je potřeba přinést něco nového, ale zase to nepřehánět. Já osobně také vždy váhám, do čeho se spíše pustit a málokdy se zaměřuji na obě formy. V tomto případě bylo dobře, že jsem se první pustila do čtení, protože podle reakcí na internetu posluchači Opravdových zločinů od knihy očekávali něco navíc, což se jim nedostalo. Díky tomu se mi kniha líbila a splnila má očekávání.

Lucie Bechynková je nejen moderátorka a zprávařka na rádiu Evropa 2, ale také velká milovnice zločinu. V jeho pasivní podobě, samozřejmě. Aby mohla využít svoji vášeň, rozhodla se příběhy šířit dál a s kamarádkou Bárou založila podcast Opravdové zločiny. Její další cesta tak logicky vedla k napsání stejnojmenné knihy o zločinu. Sama s oblibou říká: „Zůstaňte na svobodě a naživu!“

opravdove zlociny

Opravdové zločiny
Autor: Lucie Bechynková
Žánr: non-fiction
Nakladatelství: CPress (Albatros Media)
Rok vydání: 2021
Počet stran: 280
Hodnocení: 78 %

Beata Hlavenková: „Člověk píše, zkouší, skládá, a pak stejně nakonec musí přijít ono políbení múzy, aby to zafungovalo“

BeataHlavenkova 200Beata Hlavenková je velice výraznou osobností nejen české, ale i světové hudební scény. Působí jako skladatelka, zpěvačka, pianistka a producentka. Její tvorba je vždy odvážná, oscilující mezi žánry a vycházející z hluboké znalosti...

Václav Erben - Osamělý mrtvý muž

osamely mrtvy muz perexKoncem srpna začala televize Prima vysílat detektivní seriál Kapitán Exner na základě příběhů Václava Erbena. I díky tomu vydalo v říjnu nakladatelství Knižní klub příběh Osamělý mrtvý muž, Případy kapitána Exnera 1.díl.

Muž, který našel svůj stín

muz milenium200Myslím, že nejsem sama, kdo netrpělivě čekal na další setkání s Lisbeth Salanderovou a Mikaelem Blomkvistem. Také na setkání s novým autorem pokračování Milénia, který nám naše oblíbené hrdiny přivedl zpět. Vypadá to, že David Lagerc...

Ľadové zrkadlo

ladove zrkadlo zpV rámci Bratislavského majálesu sa 1. mája predstavili deti z ochotníckeho divadla z Devínskej Novej Vsi pod vedením Marty Potančkovej v detskom muzikálovom predstavení Ľadové zrkadlo. ...

Herečka Jana Brejchová slaví v těchto dnech 75. narozeniny

jana brejchova 200Pětasedmdesáté narozeniny oslaví letos 20. ledna Jana Brejchová, která už na samém startu své umělecké dráhy zaujala jako nepřehlédnutelný dívčí tip. A bezesporu měla vše, co ke kariéře obdivované a obletované filmové divy potřebov...