Oko za oko, zub za zub

Oko za oko, zub za zub

rozsudek smrti 200To je podtitulem detektivky Rozsudek smrti od Davida Urbana, která vyšla v nakladatelství Kalibr.

David Urban je policista z pražské kriminálky a v poslední době se pustil také na literární pole. Po dvou povídkových knihách Tři opice a Výjezdovka se pustil do obsáhlejšího, a především románového titulu Rozsudek smrti. Jeho předešlé knihy mě hodně zaujaly, a proto jsem byla velmi zvědavá na tento počin.

Hlavním hrdinou je Jarda Horák sloužící u městské policie, který je plně oddaný práci. Navíc je šťastně ženatý a s manželkou čekají prvního potomka. Jedná se o dobráka a sympaťáka často hájící bezdomovce a podobné existence. Během jedné noční služby je Jarda s kolegou přivolán k potyčce bezdomovců a narkomanů na kraji města, která skončí brutálním znásilněním a vraždou. A právě tento rutinní výjezd mu obrátí život naruby a změní všechny jeho hodnoty i budoucnost.

Kniha je rozdělena na tři části: Sex, drogy a první krev, Špatné zprávy a Pomsta mrtvého muže, což vystihuje, kam se ubírá děj. Na knize je patrné, že autor měl dopředu promyšlenou celou zápletku a té se pevně držel. Na tom se mu nedá nic vytknout, avšak ohledně logiky a uvěřitelnosti je to horší. V ději jsem narazila na hodně momentů, kdy jsem si říkala, že by se to tak v reálu nestalo a nedávalo mi to smysl. Také mi vadilo hodně vyšetřovatelů, mezi kterými jsem se nedokázala orientovat, natož si k nim vytvořit nějaký vztah.

Na Rozsudek smrti jsem se těšila a patřil mezi mnou vyhlížené tituly, avšak ve výsledku mě docela zklamal. V povídkových knihách jsem oceňovala zajímavé zápletky a vhled do zákulisí policejní práce a tady mi některé popisy přišly až obtěžující. Kdybych knihu četla od autora jako první, nebo neměla přečtených více detektivek, určitě by mě Rozsudek smrti zaujal více. Takto se pro mě ale kniha stala jen jednou z mnoha. Navíc se četla poměrně zdlouhavě a za těch více než 400 stránek by zasloužilo proškrtat, nebo nějak zatraktivnit. Tím, že je David Urban policista se nabízí přirovnání k Dominiku Dánovi, ale podle mě bohužel není na místě, jakkoliv mě to mrzí. Pokud však máte rádi detektivky z českého prostředí, nenechte si Rozsudek smrti ujít a názor si vytvořte sami.

David Urban se narodil před více než 45 lety v Praze, kde žije dodnes. Je šťastně ženatý, má dvě dospělé děti a v panelákovém bytě s ním mimo manželky bydlí také pár koček. Už více než polovinu života pracuje u pražské kriminálky, což se odráží na jeho literární tvorbě. Mezi jeho zájmy patří četba knih, sbírání komiksů a hraní her. Rád zdolává lezecké stěny a věnuje se lukostřelbě.

rozsudek smrti

Rozsudek smrti
Autor: David Urban
Žánr: beletrie, krimi
Nakladatelství: Kalibr (Euromedia Group)
Rok vydání: 2021
Počet stran: 424
Hodnocení: 75 %

Václav Vydra: „Budu jezdit a věnovat se koním, dokud budu schopen nasednout.“

altDo letních dní vám přinášíme rozhovor s populárním hercem a chovatelem koní, Vaškem Vydrou. Dozvíte se v něm například, jak vzpomíná na pořad StarDance, či jaký má vztah k vaření.

...

Čtyři tetičky a jedna vražda

ctyri teticky perexNenechte se zmýlit českým názvem prvotiny Jesse Q. Sutantové, rozhodně nečekejte detektivku, ve které roli amatérského detektiva sehrají čtyři tetičky. Právě naopak – hlavní hrdinka Meddelin nešťastnou náhodou zabije násilníka a ...

David Michie: Dalajlamova kočka

200 kockaMaličkého kotěte, kterému hrozí nešťastný osud, se ujme samotný dalajlama. V jeho přítomnosti a díky jeho příkladu chytré zvířátko zjišťuje, jak naplnit dvě základní touhy všech živých tvorů: být šťastný a vyhnout se utrpení. Postupně se himálajské k...

„Dělat si srandu z blbců, na tom není nic špatného“

blbec k veceri 200Inscenace Blbec k večeři má podtitul gurmánská komedie na cizí účet a v minulé sezóně ji uvedlo Městské divadlo Zlín. Režie se ujala Hana Mikolášková a život ji vdechli především Marek Příkazký a Josef Koller.

...

Kam kráčíš, Národní filmový archive?

hori-ma-panenko 200Roku 2013 uplyne rovné půlstoletí od (znovu)založení Národního filmového archivu, respektive Československého filmového ústavu, který mu předcházel. Tato ctihodná organizace zahrnuje nejen unikátní sbírku filmov...