Franck Thilliez předpověděl Pandemii

Franck Thilliez předpověděl Pandemii

pandemie 200V nakladatelství XYZ vyšel v březnu už sedmý případ komisaře Francka Sharka a Lucie Hennebelleové. Ten je shodou okolností až mrazivě aktuální.

Příběh začíná nálezem uhynulých migrujících ptáků a zjištěním, že se jedná o nový kmen chřipky. Ten se lehce přenáší, a navíc jej někdo rozšířil záměrně. Do toho se objeví několik podezřelých úmrtí a chřipka je jen špičkou ledovce všeho, co se děje. Autor zde pracuje s hlubinou i temnotou, vede čtenáře pařížským podsvětím a objasňuje mu také fungování darknetu. Vyšetřovatelé jsou často bezradní i frustrovaní, ale jejich jediným cílem je zabránit katastrofě.

Kdyby se jednalo o aktuálně napsaný počin, vyvolal by dojem, že se jedná jen o jakousi módní výstřelek, o snahu svést se na trendu a psát o koronaviru. Franck Thilliez však Pandemii napsal v roce 2015. Jak prozradil v rozhovoru pro Knihcentrum.cz, opřel se o vyjádření vědců z Pasteurova ústavu v Lille, kteří mu prozradili, že nejzrůdnější a nejnebezpečnější virus pro společnost by byl nějaký obyčejnější virus podobající se jistému druhu rýmy, protože lidi se ho nebojí a může se rychleji šířit. „Proto jsem si zvolil zmutovaný virus chřipky. Během shromažďování materiálů jsem došel až k chřipkové pandemii, která přesně popisovala úroveň šíření viru. Proto se můj román tak podobá skutečnosti. Je založen na skutečné dokumentaci,“ dodává.

Podobnost s realitou byla místy až mrazivá a pro čtenáře fascinující, posuďte sami:

„Chřipka možná není tak destruktivní, ale je strašně účinná, co se týče šíření. Její inkubační doba je velmi krátká, je to velký sportovec. Jen ve Francii by mohla mít až deset milionů nemocných. A 99 procent z nich stráví ošklivý týden v posteli. To není nic vážného, ale bude to znamenat několik milionů dní pracovní neschopnosti, což povede ke ztrátě milionů eur. A to nemluvím o zhroucení zdravotnického systému, o přeplněných nemocnicích a o rozvratu sociálního a ekonomického života.“
„No, když se na to podívám takhle…“
„A pro lidské životy je důležitý fakt, že 0,1 procenta nemocných bude mít vážné dýchací problémy a zemře na komplikace. To číslo možná vypadá směšně, ale vycházíme-li z několika milionů nemocných, tak si to spočítej sama.“ (str. 170)

Pandemie patří k jedněm z nejlepších autorových dílů. Je úžasné, co si dokáže vše nastudovat a hlavně, jaký příběh kolem toho dokáže vytvořit. K tomu dodává i velmi zajímavé postavy, například jsem vůbec netušila o existenci imunodeficience dospělého věku a zaujaly mě také cesty po Polsku. Kniha se čte téměř sama, střídají se v ní lokace, přichází nová odhalení i zápletky a více než 500 stran tak uteče jak nic. Překvapil mě také závěr, kde do sebe vše zapadlo takovým způsobem, až jsem se na chvíli zalekla, že je přede mnou konec série. Z čehož plyne, že se už nemůžu dočkat dalšího dílu a děkuju nakladatelství, že nám knihy tohoto talentovaného Francouze přináší!

Franck Thilliez (* 1973) je jedním z nejčtenějších francouzských autorů. Hned za svůj románový debut byl v roce 2004 nominován na cenu SNCF pro nejlepší thriller. V roce 2007 s románem La Chambre des morts nominaci proměnil ve vítězství a získal za něj i cenu čtenářů Quai du thriller. Od té doby se psaní věnuje na plný úvazek. Ve svých knihách se nevyhýbá násilí či temným stránkám francouzské koloniální minulosti. Z jeho titulů slaví největší úspěch thrillery s neortodoxní dvojicí vyšetřovatelů Lucií Henebelleovou a Franckem Sharkem – jejich třetí případ v knize Syndrom E se okamžitě stal bestsellerem a dočkal se publikace ve více než 15 zemích. Thilliez už napsal skoro dvě desítky románů, které svým napínavým zpracováním aktuálních témat nepřestávají čtenáře fascinovat.

pandemie

Pandemie
Autor: Franck Thilliez
Překlad: Jiří Žák
Žánr: thriller, světová beletrie
Nakladatelství: XYZ, Albatros Media
Rok vydání: 2021
Počet stran: 520
Hodnocení: 92 %

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Zákulisní párty French Films

perexJohannes Leppänen: „Jestli skončíš v naší backstage, je tady něco, co bys měl vědět. Vždycky všechny nutíme nosit helmy a útlé plavky a děláme satanistické rituály, zatímco pijeme Jaloviina a všechno to natáčíme. VIP zlato!“

...

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Zopakujte si názvy zvířat s další Velkou knížkou pro malé vypravěče

velka-knizka-zvirata-pro-male-vypravece 200Nakladatelství Presco Group vydalo další Velkou knížku pro malé vypravěče, kterou tentokrát zaměřili na zvířata.

...

Matthew Fox: Skrytá spiritualita muže

skryta200Nádherné čtení na téma: Muži přece nejsou „problémem, který je třeba vyřešit“, ale hlubokým, nevyzpytatelným tajemstvím. Jsem si jista, že kniha se bude lépe číst otevřeným mužům bažícím po pochopení svého vnitřního světa, ale i pro ženy je to zajíma...

Studenti Divadelní fakulty JAMU se vydali za Hamletem současnosti

hamlet 200V kulisách současné Kodaně se setkává pět mladých lidí. Podobají se Shakespearovým postavám? Variace na téma Hamlet now s průnikem do naší bezprostřední reality. To vše představuje tematické okruhy autorské inscenace Být i nebýt 11.21, jejíž pre...

Kafarnaum – strhující výpověď o životě těch nejchudších v libanonském slumu

kafarnaum perexU soudu proti sobě stanou dvanáctiletý Zain a jeho rodiče. Je to netypická situace – chlapec totiž žaluje své rodiče za to, že ho zplodili. Za to, že mu dali život – život v bídě a nedostatku, plný utrpení.

...