Domov je tam, kde máte noční můry

Domov je tam, kde máte noční můry

Pokoj pro hosty perexLisa, problémová mladá žena, má štěstí. Objevila dokonalý pokoj, který si může pronajmout. Dům, ve kterém se pokoj nachází, je velkolepý. Vlastní ho sympatický manželský pár. Martha, okouzlující žena ve středním věku, a její mladý manžel Jack jsou opravdu milí. Záleží jim na tom, aby Lisa byla v jejich domě šťastná. Tato idylka však nemá dlouhého trvání.

Konflikt s Jackem a objev sebevražedného dopisu přinutí Lisu přemýšlet o situaci, ve které se ocitla, jinak. Je možné, že v pokoji před ní bydlel někdo jiný? Jack a Martha tvrdí, že je jejich první nájemnicí, ale může jim Lisa věřit? Tajemství nešťastného muže ji přitahuje, a tak se pouští do pátrání. Pak se ale začne dít jedna podivná událost za druhou. Někdo očividně nestojí o to, aby Lisa odhalila pravdu.

Kombinace, která perfektně funguje
Knihu Pokoj pro hosty napsala britská spisovatelka Dreda Say Mitchell, která se rozhodla vsadit na jistotu a využít osvědčené téma. Kombinace nespolehlivého vypravěče, traumatu, tajemství z minulosti a snahy odhalit pravdu je čtenářsky přitažlivá a slibuje napínavé čtení. Kromě toho je příběh napsaný lehkým a čtivým stylem, který se skvěle hodí ke krátkým kapitolám, v nichž se kromě dění ze současnosti občas objeví i střípky minulosti.

Nelogické části příběhu
Už od začátku je jasné, že vyprávění k překvapivému a neotřelému závěru. Některé pasáže však působí uměle a jsou nelogické. Jako by autorka nevěděla, jak vést děj k naplánovanému rozuzlení, a tak do něj vložila pár samoúčelných zápletek, které jí v tom měly pomoct. Problém je, že jsou tyhle zápletky psané výlučně na efekt. Když se nad nimi čtenář zamyslí, dojde mu, že jsou nesmyslné.

Jako dokonalý příklad tohohle tvrzení slouží situace, kdy hrdinka objeví ve svém pokoji něco důležitého. Nerozumí tomu, ale nemůže to vzít z pokoje ven, aby to někomu ukázala. V dnešní době mobilové by asi každý pořídil fotografii daného objevu, kterou by následně mohl ukázat nebo poslat každému, kdo by mohl vědět, o co se jedná. A co udělá Lisa? Navzdory tomu, že má zakázané návštěvy, propašuje k sobě do pokoje dávného přítele, aby jí danou hádanku pomohl rozluštit. Proč to takhle komplikovala, když se nabízelo snadné a bezrizikové řešení?

Hra na pravdu a lež
Navzdory zmiňovaným detailům se autorce povedlo rozehrát napínavou hru na pravdu a lež. Postavy jsou propracované a každá z nich má cíle, pro jejichž dosažení je odhodlaná udělat cokoliv. Proto jsou jejich vzájemné interakce napínavé a někdy i mrazivé. Stejně jako samotné rozuzlení.

Pokud jste ochotní nad některými situacemi příliš nepřemýšlet a chcete si prostě jen užít příběh s atmosférou protkanou strachem a tajemstvími, představuje pro vás kniha Pokoj pro hosty ideální oddechové čtení.

Pokoj pro hosty

Pokoj pro hosty
Autorka: Dreda Say Mitchell
Originální název: Spare Room
Překlad: Václav Procházka
Žánr: psychlogický thriller
Vydáno: Kalibr, 2020
Počet stran: 264
Pokoj pro hosty/Knižní klub

Hodnocení: 75 %

S Hamletem jsem prožil neskutečně krásné chvíle od prvního dne, říká herec Petr Kubes

kubes perexNa jevišti Moravského divadla v Olomouci patří Petr Kubes k nejvytíženějším hercům. V této sezóně se objevuje hned v několika titulech, vedle komedií a muzikálu Šakalí léta jsou to také dvě Shakespearovy hry - Hamlet, kde hraje titulní roli, a B...

Ne každá cesta domů končí šťastně

cesta domu 200Nakladatelství Anag u nás vydává knihy oblíbeného německého spisovatele Sebastiana Fitzeka a tentokrát jeho fanoušky nenechalo dlouho otálet. Sotva jsem dočetla Dárek, pár dní na to vyšel titul Cesta domů.

Viva viktoriánské období! Navždy buď mou vévodkyní

navzdy bud mou vevodkyni 200V červenci vyšel u nakladatelství Ikar sympatický romantický příběh z viktoriánské Anglie Navždy buď mou vévodkyní od americké autorky Amalie Howardové. V Anglii se píše rok 1865, on je vévoda s bezcitnou pověstí...

Balet Luskáčik okúzlil návštevníkov

lusk 200V Dome umenia v Piešťanoch sa 22. novembra predstavil hrou Luskáčik Svetoznámy Kyjevský City balet v  hudobnom podaní Piotra Iľjiča Čajkovskija.

...

Přátelský podvod aneb Mystifikace (nejen) v české literatuře 20. století

mys 200Historická sebereflexe českého národa o sobě samém mnohdy vycházela z podvržených podkladů, tvářících se přitom naprosto seriózně a důvěryhodně, ba státotvorně. Tak tomu bylo v případě Hájkovy kroniky, při sporech kolem Rukopisů. A stejná slova lze vztáhno...