Skotská detektivka s polským kabátkem: Tichá odplata

ticha odplata200První případ skotské kriminalistky Danii Gorské od britské autorky Hanii Allenové nám v lednu přineslo nakladatelství Motto. Pohodová detektivka Tichá odplata nesází na krváky, ale na pilnou policejní práci, je to to pravé pro vás?

Pár slov o autorce

Hania Allen se narodila v Liverpoolu, žije však ve Skotsku a navíc má polské kořeny. Pracovala jako výzkumná pracovnice, učitelka matematiky, specialistka IT a nakonec jako členka vrcholového managementu, odkud odešla, aby se mohla naplno věnovat psaní. Je autorkou několika detektivních románů a v současné době žije v rybářské vesnici v kraji zvaném Fife.

Co nás čeká a nemine?

Na skotském venkově postupně dochází k bizarním vraždám, které na první pohled nic nespojuje. Až později se dovídáme, že zavraždění patřili ke se stejnému druidskému spolku. Kdo je chtěl zneškodnit a proč se jich zbavuje tak specifickým způsobem? To se pokouší vypátrat policie z Dundee v čele s poněkud svéráznou seržantkou Danií Gorskou. Navíc tu máme záhadné zmizení dvou dívek, ke kterému došlo už dříve. Jedná se o jednu velkou konspiraci, dva rozdílné případy nebo spolu tyto záležitosti nějak souvisí?

Na co kniha sází?

Jedná o klasickou detektivku, která není plná hektolitrů krve a které snad schází větší napětí a tempo, nicméně klasické namáhavé a zdlouhavé pátrání po pravdě ozvláštňuje hlavní hrdinka. Autorka klade velký důraz na polské kořeny seržantky, tradice a zvyky, když nám představuje zázemí i minulost hlavní postavy. Tím se odlišuje od zástupů ostatních vyšetřovatelů a vyšetřovatelek, kterými nás v poslední zásobují autoři detektivních příběhů.

Jaký je můj verdikt?

Tichá odplata nabízí detektivní pohled na netradiční vraždy a taky na to, jak se žije Polákům v Británii. Polsko je nám blízké, takže nás nepřekvapí jejich zvyky nebo tradiční pokrmy, vztah k náboženství nebo vodce. Co mě ale neuvěřitelně iritovalo, bylo to, jak protagonistka hrála na klavír a jakou důležitost tomu autorka příběhu přikládala. Pro mě to bylo až moc přitažené za vlasy, ale chápu, že chtěla dát vyšetřovatelce ještě další zajímavý rys. Jinak jde o příjemné a pohodové, nenáročné čtení a těch 400 stran uběhne jako voda. Takže pokud hledáte „klidnou“ detektivku, můžete dát šanci zrovna Tiché odplatě.

ticha odplata

Název: Tichá odplata
Autor: Hania Allen
Žánr: detektivka
Originální název: The Polish Detective (2018)
Nakladatelství: Motto
Rok vydání: 2020, pevná
Počet stran: 424
Hodnocení: 70 %

Na začátku jsem netušil, že oratorium Mistr Jan Hus bude žít svým vlastním životem, říká Richard Pachman

richard pachman perex 2Na naší scéně patří patrně k nejpracovitějším hudebníkům. Za pětadvacet let své umělecké činnosti překvapil řadou projektů, přilákal nespočet posluchačů. Jenom alb mu za tu dobu vyšlo jedenatřicet. Jenomže Richard Pa...

„Největší úspěch zpravidla přichází, když se lidé nebojí pádu“

trefa 200Nakladatelství 65. pole poslední dobou vydává stále zajímavější tituly. Tím nejnovějším je kniha Jedna trefa stačí s podtitulem Mladí miliardáři internetového věku, kterou dal dohromady Randall Lane s redaktory časopisu Forbes.

...

Klíč ke štěstí a Obchod se štěstím

klic ke stesti200Ačkoliv jsou obě knížky útlé, nelze je číst naráz, plynule. Jednotlivé příběhy se postupně rozvinou a můžeme o nich zpětně přemýšlet, objevovat paralely, nechat je na sebe působit. Zjistíme, že jsme více usměvaví, pohodoví, příjemní k...

Česká premiéra divadelní hry Marka St. Germaina – Poslední sezení u doktora Freuda

DSC 9971Divadlo v Řeznické v pátek 9.března 2018 v 19.30 uvede premiéru „Poslední sezení u doktora Freuda“ autora Marka St. Germaina.

...

Musí se do práce, i kdyby se nechtělo!

200filmFilm Já to tedy beru, šéfe…! reaguje na tehdejší podnikovou a ekonomickou stabilitu v Československu. Pracovních míst bylo mnohem více než práceschopných a kdyby nebylo zaměstnání ze zákona povinné, museli by se lidi k činnosti přemlouvat.

...