CHCETE ZŮSTAT BOHÉMEM? ZAČNĚTE PODNIKAT!

Podnikani pro Bohemy perexTom Hodgkinson, autor velmi úspěšných knih Líný rodič a Jak být líný, opustil (částečně a alespoň na čas) úspěšně se rozvíjející kariéru lenošného spisovatele. Místo ní začal podnikat v nemilosrdné branži knihkupectví, kavárnictví a vzdělávání, bůh mu buď milostiv, a své zkušenosti přenesl do útlé knížky Podnikání pro bohémy.

Rozhodně v ní nenajdete abstraktní plakátové motivace nebo naleštěná hesla bez obsahu. Hodgkinson popisuje zcela konkrétní, bolavé peripetie na cestě za úspěšným (OK, dobře, ještě nezkrachovaným) podnikáním. A nevyhýbá se ani situacím, kdy, zaobaleně řečeno, situaci poněkud nezvládl. Poněkud tak nějak úplně nezvládl.

Cestou potkal zádrhele, které se zkušeným mohou zdát úsměvné, ale jejich absolvování v praxi si zkrátka musí odtrpět každý podnikatel. Například překvapeně zjistil, že líný zaměstnanec nebude pro firmu tak zcela přínosem, jak sociální sítě mohou být dobrý sluha, ale zlý pán, objevil Ameriku v podobě rovnice: příjem – výdaj = zisk, a pochopil, že účetní je kámoš, ne žrádlo.

Podnikani pro Bohemy

Nevyhýbá se ani teoretickým úvahám, podaným hodně vtipně. Tvrdí, že člověk by se neměl stát podnikatelem přesto, že je bohém, ale právě proto. Jedině podnikání vám podle něj může zajistit jakous takous životní svobodu, na rozdíl od zaměstnaneckých poměrů, kde více nebo méně jen plníte cizí vize a kapsy. Pohrdání penězi a obchodem jako kapitalistickými špinavostmi si mohou možná dovolit dědicové rozsáhlých latifundií, nikoli však my ostatní, kteří chceme uživit sebe i svou rodinu tím, co nás nade všechno baví.

Autor tentokrát nerozdává návody k lenošení, ale rozhodně nerezignoval na osobitě peprný humor. Podnikání pro bohémy je stoprocentně první publikací, která mě dokázala pobavit kapitolou o excelových tabulkách. Na pouti za zábavnou nezávislostí Hodgkinson vycedil krev, pot, žluč a slzy, a právě ty nám můžou nasvítit, jak v začátcích nedělat jeho chyby. Nebo jich aspoň nedělat tolik.

Civilizace – jak by se také mohly odvíjet dějiny

Většině historiků se naježí všechny chlupy, když jsou tlačeni do odpovědí na otázku, co by následovalo, kdyby se nějaké klíčová událost odehrála jinak, než jak se odehrála (kdyby v punských válkách Kartágo porazilo Římany, kdyby stavovská vojska uspěla na Bílé Hoře, kdyby Napoleon zdárně obsadil Rusko a odvrátil porážku u Waterloo, kdyby Hitler zvítězil ve druhé světové válce, kdybychom se v roce 1938 nebo 1968 aktivně bránili…). Nakladatelství Argo

Dívka s dýkou v duši a s nožem v ruce

Ožehavé téma incestu tvoří děj psychologického románu Markéty Harasimové. Tato autorka má na svém kontě již pěknou řádku románů cílených zejména na ženy. Jedná se jak o klasické romantické příběhy s prvky erotiky, tak o psychologicky laděné thrillery. Tentokrát zvolila opravdu silný námět. Jedenáctiletou Eriku začne sexuálně zneužívat otec a matka před tím zavírá oči. Dá se žít s touto trýznivou zkušeností? Platí i zde, že zlo plodí další zlo? Nakladatelství MaHa

ROZHOVOR: Radmila Zrůstková

Rozhovor 200Radmila Zrůstková patří mezi první české autorky, které napsaly knihu o raw food, živé stravě.  Vitariánství bylo do nedávné doby neznámým pojmem a tato žena pojala tento styl stravování velmi tvůrčím způsobem. Její kuchařka je jedním slovem úža...

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Připravte si doma nějaký luxusní dezert

moderni ceska cukrarina 200Nakladatelství Motto se chytilo příležitosti a v době slávy pořadu Peče celá země vydalo knihu jednoho z porotců – Josefa Maršálka. Jedná se o působivou kuchařku s názvem Moderní česká cukrařina.

...

František Kalenda: Vraždy ve znamení hvězdy

vrazda hvezda 200Nakladatelství Vyšehrad vydalo v listopadu historický detektivní příběh Vraždy ve znamení hvězdy nadějného mladého českého spisovatele Františka Kalendy. Detektivní příběhy z dob dávno minulých slaví poslední dobou úspěchy, stalo ...

Divadelní festival v Avignonu

avignon 200Největší, nejproslulejší, nejoblíbenější, nejnavštěvovanější... ještě mnoho dalších nej má divadelní festival  - či spíše festivaly - v Avignonu.

...

Horký letní den s aktéry filmu Tajemství a smysl života

tajemstvi zivota a smysl 200Píše se sobota 3. srpna roku 2013. Budím se v časných hodinách, celý natěšený, že dnes strávím příjemné dopoledne/odpoledne s herci áčkového formátu na place natáčení filmu Tajemství a smysl života