Návrat duše jako terapie

Návrat duše jako terapie

duse obalkaSnad za to může kombinace antropologie a psychologie ve vzdělání autora, ale celistvější, hlubší knihu o lidské duši jsem nečetla. Tedy snad kromě Junga a jeho následovníků. Mimochodem i tohoto psychologa autor ve své knize občas cituje, ale jeho myšlenky rozvíjí dál, spojuje je se šamanskou moudrostí předávanou po dlouhé generace a najednou jste vtaženi do hlubin lidské duše a všechno dává smysl.

Téma této knihy je bolestivé a zažívá ho mnoho lidí bez toho, aniž by si uvědomili, že tím je jejich příběh protknut. Návrat duše. Život s kouskem duše mimo sebe. Kus duše od nás může odejít kdykoliv, klidně už v průběhu narození, nebo vlivem nějaké jiné v životě traumatické události. Ale nikdy nepřestane naší duši scházet a nikdy nepřestává ten malý důležitý kousek hledat. Projevovat se to může problémy v partnerských vztazích, stálých opakujících se životních problémech, v hledání smyslu života bez výsledku, až v depresích či těžkých psychických onemocněních. Jsou to všechny stavy, v nichž cítíme, že nám něco chybí, že nejsme celiství. A někdo to horlivě hledá venku, v podobě partnera nebo vnější lásky (načež většinou pohoří), a někdo cítí, že to něco je součást jeho samého.

duse

Výborně postavená kniha: praktická!
První a nezdolnou výhodou Návratu duše je fakt, že autor knihu postavil jako terapii. Nejprve se podíváme na to, jak svět lidské duše vypadá , kde sídlí traumata, kde sliby, závazky, kde uzdravená část duše a kde náš vnitřní diamant, který se nám ukáže v samém závěru a který nám pomůže cestovat ve svém životě tam, kam opravdu potřebujeme. A uvědomíme si, jak jsme často jen smýkání sem a tam podivnými emocemi a nízkými potřebami, jež nedokážou uspokojit hluboké volání, s nimž jsme přišli na svět.

Rozdělil celý tento projekt do různých komnat, do kterých vás zavede nejprve teoreticky, vysvětlí, co kde můžete najít a co tam vlastně pohledáváme. Už tehdy je čtenář opravdu natěšen. Potom tu je praktická část, kterou doporučuje autor si načíst na diktafon nebo jiné nahrávací zařízení a které nás v meditaci zavede přímo do vlastní duše, kde objevíme své vlastní obrazy.

Můžu to vnímat jako pokus, protože autor na mnoha místech píše, že je lépe tímto procházet s nějakým průvodcem, který už má své zkušenosti, ale na lehkou formu vnoření se do vlastního nitra – vřele doporučuju. Minimálně mi tato cesta přinesla pochopení toho, co se děje v přítomnosti a proč se cítím tak, jak se cítím.

A jak pečovat o tu ztracenou část duše?
Ach, a tohle bylo na celé knize nejdojemnější, část, kterou jsem si odnesla ve svém čtenářském emočním otisku asi nejvíce – jak pečovat o tu část ztracené duše, když ji najdeme? Jak ji lákat, aby s námi žila, jak se jí ptát, co jí vlastně chybí, proč odešla a ukazovat jí krásy světa, protože… „já to tady bez tebe nezvládnu… potřebuju tě. Chci si s tebou ten život užít!“ Nevím, jestli moje vlastní poznatky jsou ty pravé, možná toho duše potřebuje mnohem víc než tohle, ale minimálně to je pěkné cvičení pro vyrovnanost. Každý den věnovat 10 minut tomu, abychom žili tak, jak bychom žili, kdyby s námi kus ztracené duše byl. Kdyby neexistovalo trauma, kterým jsme prošli… kdybychom byli šťastní.

A víte, minimálně si tak zajistíme 10 minut šťastného života. I když to je „jen jako“… Na druhou stranu, je v životě něco, co není „jen jako“?

V ukázce se podělím o Tunel hybnosti, který byl druhým, pro mne nejzajímavějším úkazem v Návratu duše. Jednoduchá linie, která ukazuje, KDE máme problém… a přísahám – funguje to.

Tunel hybnosti
Vezměte si list papíru a rozdělte prázdnou stránku čtyřmi vodorovnými čarami, které představují linie života. Podél nich zakreslíte svou osobní a rodinnou historii. Na první čáru si zapište všechny své lásky včetně data; patří sem všechna vaše pobláznění, sexuální partneři či partnerky, manželští partneři či partnerky, osoby, s nimiž jste flirtovali, a konečně i silná platonická přátelství. Poznačte si na linku jména i data.

Na druhou čáru zaznamenejte všechny své emoční problémy – pocity nejistoty nebo sklíčenosti, období velkého štěstí, či dokonce časové úseky, kdy si nevybavujete, v jakém duševním rozpoložení jste se nacházeli.

Třetí čára je určena výčtu vašich dosavadních zaměstnání a oborů, kterými jste v životě prošli.

Na čtvrtou čáru zakreslete svou osobní a rodinnou anamnézu; nemoci, jež se vyskytly u vás nebo u vašich rodičů, prarodičů, strýců a tet.

Nyní si všechny čáry prohlédněte a srovnejte je. Hledejte podobnosti: Ukončujete vztahy těsně předtím, než přejdou do důvěrnější roviny? Stavíte sami sobě do cesty překážky, kdykoliv máte úspěch na dosah? Co se dělo s vašimi vztahy, prací a emocemi, když se u vás vyskytly zdravotní problémy? Jaké pozitivní a negativní tendence vidíte?

Tato vlákna – láska, moc, peníze a zdraví – představují ve vašem životě čtyři klíčové časové linie. Tvoří pevný svazek procházející tunelem hybnosti a nesou záznamy z vaší minulosti. To je osud, který pro vás uchystaly smlouvy duše.

O autorovi:
Alberto Villoldo, Ph. D., psycholog a lékařský antropolog se již více než pětadvacet let zabývá výzkumem přírodní léčby v oblasti Amazonie a praktikami šamanů z kmene Inků. Pracoval jako mimořádný profesor na Státní univerzitě v San Francisku. Během svého působení založil Laboratoř biologické samoregulace pro výzkum vlivu mysli na psychosomatické zdraví a nemoci lidí. Založil společnost The Four Winds Society, kde vyučuje zájemce z USA a z Evropy praktikám šamanské energetické medicíny.

duse 1

Návrat duše (Mending the Past and Healing the Future with Soud Retrieval)
Autor: Alberto Villoldo
Žánr: psychologie, antropologie, šamanismus
Nakladatelství: Anch Books
Rok vydání: 2015
Počet stran: 259
Hodnocení: 99 %

Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Divadlo je magické, a jakmile mu jednou propadnete, je to láska na celý život

archiv Bára Kodetová 2Hraje, zpívá, je maminkou tří nadaných dcer. Sama pochází z rodiny s bohatou hereckou tradicí, a tak již od dětství byla Bára Kodetová přesvědčená, že bude herečkou. Vždycky ráda zpívala, al...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Matka Elona Muska má plán

Kdyz ma zena plan 200Matka Elona Muska je supermodelkou od útlého mládí, ale nejvíc zakázek má nyní, po sedmdesátce. Věděla jsem, že je to žena, která se před ničím nezastaví, a něco málo jsem se o ní dozvěděla už v knize o Elonu Muskovi. Ale drtivá většina infor...

Geniální příručka do přírody: Atlas živočichů - 1000 živočichů střední Evropy

atlas zivocichu200Knižní klub nás na podzim vyzbrojil výborným průvodcem do přírody, jenž nese název Atlas živočichů, s všeříkajícím podtitulem 1000 živočichů střední Evropy. Těšit se můžeme jak na vyčerpávající popisky, tak na nádherné barevné fotog...

Švandovo divadlo uvede Klec bláznů, jiskřivou francouzskou komedii o lásce, partnerství a kráse být sám sebou

Klec bláznů200Klec bláznů, kultovní francouzskou komedii Jeana Poireta vyprávějící o lásce milujících rodičů, o vztahu dlouholetých partnerů i o kráse být sám sebou, chystá v režii Daniela Hrbka Švandovo divadlo v Praze. Hru známou českému publiku i díky ...

Příšerky jen pro děti

priserky 200Letošní léto nabízí mnoho zajímavých filmů a tak si do kina můžeme zajít i na Univerzitu pro příšerky. Je to poslední snímek z rodinky Pixarů. Setkáme se tam po dlouhé době nejen s Jimem Sullivanem a Mikem Wa...