David Mitchie: Kouzelník z Lhasy

David Mitchie: Kouzelník z Lhasy

Kouzelnik 200Jestli očekáváte jenom příběh tibetských mnichů, protkaný moudrostí buddhismu, vzletný a vznešený, tak budete možná zklamáni. Autor přidal do svého příběhu ještě jakýsi „nádech limonády z hollywoodu“. Kvalitní text se snoubí s tím, u kterého si říkáte, jaký tohle proboha bude mít hlubší účel? Jakožto čtenářka jsem byla chvílemi rozčilována strašným stylem psaní, abych posléze roztála jako sníh, když se to autorovi mimořádně povedlo. Ano – a musím říct, že celkový děj a poselství celé knihy je úžasné a jedinečné. A jen kvůli onomu fantastickému a dechberoucímu závěru, kvůli tomu, co vám v hlavě navždy zůstane z buddhistických mouder, stojí za to tuto knihu dočíst do konce.

Přesto jsem si občas říkala, jestli to je nepříliš dobrým překladem nebo jestli se David Mitchie už prostě jakožto autor vystřílel. Dalajlamova kočka byla mnohem lepší. A tak jsem hledala a hledala a jsem si jistá, že najde každý, kdo se nad tímto velmi zvláštně poskládaným textem trošku zamyslí. Kniha opravdu zezačátku může působit unyle, ale postupem času nabírá grády a její závěr je tak svižný a hlavně překvapivý, dojemný a moudrý, že máte pocit, že jste vzali do ruky nějaký úplně jiný titul.

Kdybych chtěla být rýpavá čtenářka…

Kdybych chtěla být nepříjemná učitelka slohu, tak bych si milého autora postavila na kobereček a zeptala se ho, proč je proboha ten začátek knihy tak jednoduchý? Nijaký, průhledný jak nejčistší sklo? Mohla jsem si pomalu domýšlet každou následující větu. Dostávala jsem alergii na slovo víno, protože v druhé dějové linii se partnerka hlavního hrdiny neustále opíjela vínem a říkala o sobě, že je odbornice na víno, dokonce nakonec jela tento obor kamsi studovat, přičemž při první příležitosti vlezla do postele svému učiteli. Ještě mi chybělo víno k snídani. Jo… a také, vylepšila bych popisy erotických scén. Možná byly moc upjaté nebo zaměřené na nevhodné detaily, ale byly všechno, jen ne vzrušující. Co se stalo, milý Davide Mitchie, že jsi v druhé polovině chytil druhý dech a kniha se rozvíjí jako voňavé růžové poupě?

...chytré řešení pro více /méně/ chytré čtenáře?

Opravdu jsem se nad tím mordovala, milý autore. Ten kontrast je obrovský a nakonec jsem usoudila, že to bylo patrně proto, aby se na prvním průhledném textu namlsal každý, kdo má rád nějakou tu knižní limonádu. Aby se chytil a v podstatě mnoho věcí u čtiva neřešil. A potom začne stoupat tlak… začnou se nabalovat věci důležité, které se nabalují na všechen ten balast a náhle i to průhledné získává mnohem hlubší význam.

Vlastně to bylo chytré řešení, protože jsem nad touto knihou strávila hodně času i když jsem ji neměla zrovna otevřenou. Hledala jsem odpověď na tyto otázky. Nehledě na to, že její obsah a moudra buddhismu, která byla zase jiná, než se prezentují jinde, mne velmi zaujala. Přesto jsem jí dala jen 80% hodnocení, protože si myslím, že díky této zvláštnosti nebude tak úplně pro masy lidí. Jen pro ve správně chuti namlsané čtenáře.

Kouzelnik

O autorovi

David Michie již řadu let seznamuje čtenáře uspěchaného západního světa s buddhismem, a to formou esejistickou i beletristickou. Michieho tituly Buddhismus pro zaneprázdněné, Pospěš si a medituj a Proč je bdělá pozornost lepší než čokoláda byly přeloženy do mnoha jazyků včetně češtiny. Celosvětový úspěch sklidila i jeho mistrovská série Dalajlamova kočka.

David Michie se před čtenáři neskrývá za spisovatelským stolem. Pořádá populární semináře o meditaci a o práci s myslí, pravidelně vystupuje na významných humanitárních konferencích, spolupracuje s neziskovými organizacemi a přispívá do periodik, jako jsou The Daily Telegraph nebo USA Today. Na webové stránce www.davidmichie.com najdete jeho blog, ve kterém se pravidelně zaobírá problematikou bdělé mysli a příbuznými tématy. David Michie se narodil v Zimbabwe, studoval v Jižní Africe, žil v Londýně a nyní bydlí s rodinou v australském Perthu.

Originál: The Magician of Lhasa
Autor: David Mitchie
Originál Published:  Trapdoor Books, Colorado, USA (2013)
Přeložil: Zdeněk Chodora
Vydání první
Vydalo nakladatelství Synergie Publishing SE, 2015
Hodnocení: 80%

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Barbora Šťastná: “Nej kniha je ta, na které právě pracuju. Tu nejvíc miluju i nenávidím současně.”

Bara Stastna 200Přinášíme vám rozhovor s Bárou Šťastnou, zakladatelkou Šťastného blogu a autorkou několika knížek. Přečtěte si, co pro ni znamená štěstí, na čem teď pracuje, nebo jak se od ostatních liší její poslední kniha.

...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

Smršť: thriller, který graduje jako sněhová bouře

altMůže dům postavený z kamenů, které byly kdysi dávno součástí kaple, a z trámů, po nichž se zoufale natahovali umírající námořníci, než se nad nimi zavřelo moře, přinést někomu štěstí? Brněnské nakladatelství MOBA přišlo na trh s novým románem z pera mistra seversk...

Je libo fejeton?

mym vrstevnikum 200Nakladatelství Ikar vydalo fejetony Michala Viewegha, které vycházely v Lidových novinách. Tato útlá kniha je nazvaná Mým vrstevníkům a jiné fejetony.

...

Letní shakespearovské slavnosti přivítají hosty

SSl peSlavnosti v srpnu potěší diváky hned třemi zajímavými hosty – temperamentní slovenskou Komédiou omylov, Othellem v originálním znění a rozverným Zkrocením zlé ženy v ostravském podání. Generálním partnerem slavností je skupina PPF.

...

Největší přehlídka srbského filmu ve Vsetíně

altEvropské filmy se těší velké oblibě a v rámci filmových festivalů jsou horkým kandidátem na zaručený způsob zahnání případné nudy a zajímavým kulturním zážitkem. Specialitou jsou pak festivaly zaměřené pouze jedním směrem. Tedy tím zeměpisným. A právě takov...