Hamlet ze Švanďáku není žádná historická plačka

hamlet perexNení Hamlet jako Hamlet. O tom ví své i Švandovo divadlo na Smíchově, které od prosince 2013 uvádí na své hlavní scéně jednu z nejhranějších Shakespearových tragédií ve zcela netradičním pojetí režiséra Daniela Špinara.

V uměleckém životě každého režiséra i herce se najde období, v kterém daný umělec přímo lační po osobní realizaci, kterou spatřuje v režii hamletovské tématiky či ve ztvárnění titulní role kralevice dánského. Většinou to bývá etapa, kdy je umělec natolik herecky či režijně vyzrálý, že dokáže pochopit a uchopit celou problematiku díla a do detailu vykreslit psychologii postavy. Pokud ale zajdete do Švandova divadla, zjistíte, že představení Hamleta dokáže fungovat i bez těchto zažitých konvencí.

hamlet 5

I přesto, že je děj této tragédie ve všeobecném povědomí, raději ho jen pro orientaci v kostce nastíním. Dánské království zahalené do černého flóru se ještě nevzpamatovalo ze smrti svého krále Hamleta a už se chystá na svatební veselku královny Gertrudy s Hamletovým bratrem Claudiem. Mladý kralevic Hamlet ale nese smrt svého otce velmi těžce, a tak odmítne účast na této vyčpělé kratochvíli. Když Hamleta navštíví duch jeho otce a poví mu o Claudiově zradě, rozhodne se vymyslet plán vhodné pomsty. Pod rouškou bláznovství pak začne rozkládat nové rodinné uspořádání i vztah s milovanou Ofélií. Odplata nabývá takového rozměru, že se kromě potrestání viníka schyluje i ke konci, který nevěstí žádný happy end.

hamlet 4

Upřímně, nemám ráda moderní pojetí klasických děl. Výsledek totiž nebývá vždy uspokojivý a inscenace se spíše řítí do velkého průšvihu než na pomyslný vrchol hitparádního žebříčku. Jedinou výjimku většinou ráda udělám u nadčasových dramat Williama Shakespeara. Především tragédiím moderní pojetí vysloveně sluší. Proto jsem také po zhlédnutí Špinarova Hamleta v překladu Jiřího Joska výskala radostí. Daniel Špinar zbavil inscenaci Hamleta historického a nedotknutelného vakua a zasadil děj do současného prostředí dánské honorace. Navodil tím atmosféru tolik oblíbené severské rodinné tragédie. Zpočátku se však než o tragédii jedná spíše o komedii. Hamlet se svým přítelem Horaciem dovádí jako malé dítě a v přestávce si pro načerpání nových sil vychutná dobře ubaleného jointa.

hamlet 3

V Hamletově bláznovství pak komické prvky gradují převlekem za medvěda a inscenováním divadelního představení, které mu sehrají rodinný příslušníci, Ofélie a její otec kancléř Polonius. Dalším vynikajícím a zároveň perfektně fungujícím prvkem prvního dějství je navození nadpřirozena, z kterého až mrazí. V druhé polovině představení už vše spěje k tragédii a graduje veškeré Hamletovo, Oféliino a zčásti i Gertrudino šílenství. Děj se také stává více psychologickým a sevřenějším. Hamletovská tragikomedie končí velmi netradičním závěrem, který potěší především fanynky Patrika Děrgela. A i když je Hamlet pojat komičtěji a současněji, rozhodně se z něj nevytrácí původní myšlenky.  Kromě dobře provedené režie nemohou nezmínit i bravurně promyšlenou scénu Ivy Němcové, která chladnými tapetami, kabinetními fotografiemi a vitrínami připomíná určitou servilnost a dávno zašlou slávu rytířského chování.

hamlet 2

Co se týče hereckých výkonů, nelze než jen chválit, chválit a chválit. Všech devět herců odvedlo vynikající výkon. Titulní role Hamlet ztvárnil Patrik Děrgel a řadí se tak mezi nejmladší představitele dánského prince. V jeho pojetí je Hamlet „obyčejný“ kluk, který je otcovou smrtí vržen do světa plného intrik, zloby a lží. Se svými niternými běsi se šeptavým hlasem svěřuje do zpovědního mikrofonu. Ofélii hraje jako vždy přesvědčivá Zuzana Onufráková. Šílenství v jejím podání pravděpodobně nepřekoná ani pacient bohnické léčebny.  Za Zuzanou nezaostává ani další zástupkyně něžného pohlaví Petra Hřebíčková, která se ujala Hamletovy labilní a fetem otupělé matky Gertrudy. Nepřehlédnutelný byl také Miroslav Hruška v roli Polonia.

hamlet 1

Hamlet se mi nikdy nejevil jako kladný hrdina, kterého bych měla nějak litovat. Jeho styl pomsty mě vždy neskutečně iritoval a jeho bláznovství jsem nikdy nedokázala pochopit. Po zhlédnutí Špinarovy verze, se mi stalo Hamletovo jednání srozumitelnější. Především i proto, že je inscenace tak trochu výpovědí o naší době. Díky tomu by si inscenaci Švandova divadla neměli nechat ujít mladí i postarší diváci.

Název: Hamlet

Uvádí: Švandovo divadlo
Režie: Daniel Špinar
Autor textu: William Shakespeare
Hrají: Patrik Děrgel, Kamil Halbich, Petra Hřebíčková, Miroslav Hruška, Filip Čapka, Zuzana Onufráková, Marek Pospíchal, Tomáš Kobr, Jaroslav Šmíd, Matouš Filcík, Artur Mirakjan, Pavel Pecina, David Schaffer
Premiéra: 7. prosince 2013

Nejbližší představení: čtvrtek 13.3.2014 od 19:00 hodin, dále 28.3., 2.4., 14.4....

Soutěž o vstupenky na představení 28.3.2014: ZDE

( 1 hlas )

Veverčák Píťa se vrátil

Veverčák Píťa se společně s hajným Petrem objevili v knize Víš, kde jsou děti stromů? a nyní se vrací v titulu Kde si Píťa chladí tlapky? Nakladatelství Kazda

Ženy, které milují příliš a doufají, že se jejich partner změní

Doufáte, že se váš partner, který vám ubližuje, změní? Ne, nezmění! Kniha z nakladatelství Portál psychoterapeutky Robin Norwood je o citové závislosti ve vztazích a pomáhá ženám najít cestu k sobě a odejít z nevyhovujícího vztahu. Je plná skutečných příběhů žen, které milovaly příliš… Nakladatelství Portál

O české hudbě s Wolfgangem Sawallischem

200 sawallischVýběr z rozsáhlého rozhovoru s Wolfgangem Sawallischem, který vedl v září 1987 v Praze Milan Slavický. Ten v úvodu píše, že dirigent odpovídal na otázky způsobem, který charakterizuje i jeho práci s interprety: „s vlídnou uvážlivostí, ...

Michael Krásný vydává druhé album 20:20

Michael Krásný, kontrabasista, baskytarista, zpěvák a dlouholetý doprovodný hráč trumpetisty Laca Decziho, vydává druhé sólové album s výmluvným názvem 20:20. michaelkrasnymusic.com
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Kdyby Nestroy vědel…premiéra PRO NIC ZA NIC v Městském divadle v Brně

pro nic za nic perexKdyby Johann Nepomuk Nestroy věděl, že po něm bude ve Vídni pojmenováno náměstí i zastávka metra, asi by se moc divil. On to byl totiž už za svého života na jedné straně miláček publika, měšťanského i lidového, ale mocn...

Nicky

nicky 200S osobou Nicholase Wintona jsem se poprvé setkala v kině při promítání filmu Síla lidskosti. Byl to tak emotivní zážitek, že jsem dlouhou dobu nemohla myslet na nic jiného. Příběh mladého Angličana, který přijel těsně před vypuknutím druhé světové válk...

Jak se u nás hrálo a zpívalo

Nakladatelství KANT přichází s dvěma zajímavými publikacemi, které se věnují různým podobám divadla, ať již jsou to proměny (převážně veseloherního) herectví zachycené v Komediantech na české scéně nebo vývoj "zábavněhudebního divadla" v klikatém a místy pořádně trnitém poválečném období, jak to zaznamenává kniha Od operety k muzikálu

Brzobohatý, Ruml a Tobrman jako tuláci ve swingové pohádce Adély Zejfartové a jejího orchestru Sunny Swing

swingova pohadka 200Během letošního adventu spatří světlo světa nová česká pohádka. Nebude to však klasická tele-vizní pohádka, ale swingová pohádka. V hlavních rolích krátkého hudebního filmu k písni Jen se s písničkou smát uvidíte zpěvačku a h...