Teple se oblečte, přichází Mráz

Teple se oblečte, přichází Mráz

Mraz 200Nakladatelství XYZ vydalo mrazivý francouzský thriller, který se údajně svou atmosférou vyrovnává i kultovnímu Mlčení jehňátek. Opravdu může Mráz od Bernarda Miniera konkurovat této legendární knize?

Již několikátá kniha nám dává vědět, že na knižním trhu nejsou jen severské a americké kriminálky. Po výborném Alexovi od francouzského spisovatele Pierra Lemaitreho přichází jeho krajan Bernard Minier s velice kvalitním a zajímavým thrillerem Mráz. Tato kniha se ve Francii stala ihned bestsellerem a získala prestižní ocenění Crime Novel Price. Britský týdeník The Sunday Times ji dokonce zařadil mezi 50 celosvětově nejlepších kriminálních románů za posledních pět let.

Děj začíná nalezením mrtvoly koně, který byl brutálně zabit a zohaven. Jeho majitelem je velice vlivný miliardář Érik Lombard, který chce případu věnovat maximální pozornost. Policie přivolává proslulého detektiva kriminální policie Martina Servaze, který je nejdříve lehce zaskočen. Avšak brzy nachází nedaleko místa vraždy DNA jednoho z nejnebezpečnějších psychopatů, který je zavřen v nedaleké psychiatrické léčebně. Tento ústav patří mezi nejvyhlášenější svého druhu. Dostanou se do něj pouze opravdu speciální případy velice psychotických vrahů a násilníků.

Za několik dní je nalezena první lidská oběť, která nese některé znaky předchozího případu. V tuto chvíli se již detektiv Servaz na zločin maximálně soustředí a s pomocí svých kolegů i kolegyně Iréne Zieglerové se pouští po stopách zločince. Posléze se objeví již dávno zapomenuté zločiny, které by mohly být tím správným motivem. Podezřelých je hned několik, ale najít toho pravého nebude vůbec jednoduché.

Hned na začátek rozboru kriminálního thrilleru Mráz se pozastavíme u prostředí celého děje. Většina příběhu se odehrává v zasněžených francouzských Pyrenejích. Atmosféra je opravdu mrazivá, nejen díky nádherné zimní krajině. Vraždy jsou opravdu brutální a přinášejí další chlad do srdcí obyvatel vesničky i vyšetřovatelů. Určitě nalezneme zřetelnou podobnost se severskou krimi, ale přesto se autor posouvá trochu jiným směrem. Bere si to nejlepší od Nesba či Adlera a nabízí to ve svém domácím prostředí.

Velice významnou součástí děje je velké množství postav a jejich životů. Hlavní vyšetřovatel Martin Servaz je obyčejný člověk, konečně nevypadající jako superhrdina. Neočekávejte žádné přestřelky 1 proti 100, neskutečné boje bez jediného zranění či frajera balícího všechny sukně. Detektiv se několikrát dostane do ohrožení života a jen tak tak vyvázne. Jeho doménou nejsou svaly, ale především výborně pracující mozek.

Mraz

Vedle něho se objevují další policisté rozdílných charakterů, díky kterým vzniká velice pestrý děj. Nejbližší kolega Espérandieu je hezounek, kterého ostatní považují za gaye, přestože má velice atraktivní manželku a děti. Policistka Samira je značně undergroundovým člověkem a na její profesi by ji asi nikdo netipoval. Přesto je významným článkem policejního týmu. Velice zajímavými postavami jsou i bývalý soudce Saint-Cyr, již zmiňovaný miliardář Érik Lombard či psycholožka Diana Bergová. Právě poslední zmiňovaná je velice důležitým elementem děje, přestože to tak na první pohled nevypadá.

Od začátku sledujeme hned dvě dějové linky. Hlavní se věnuje vyšetřování a věcí okolo něj, další se soustředí především na místní psychiatrický ústav a jeho novou posilu. Tou je právě již zmiňovaná Diana Bergová, která brzy zjišťuje podrobnosti o fungování této léčebny. Podobné prostředí blázinců s psychopaty je sice trochu obehranou záležitostí, přesto vždy vnese do děje veliké napětí a dokáže si získat pozornost čtenáře. V tomto případě se vyšetřování a atmosféra ústavu velice dobře doplňují. Některé postavy z vedlejší dějové linky jsou zcela důležité pro tu hlavní.

Kniha rozhodně není žádný střízlík. Počet stran se zastavil na čísle 632. Ale rozhodně se nemusíte bát, že se budete nudit. Od začátku do konce děj maximálně graduje a rozvíjí se. Navíc je text napsaný poměrně velkými písmeny, takže ta tloušťka je trochu irelevantní.  Závěr je samozřejmě překvapující, což je znakem dobře napsané detektivky.

Mráz je opravdu velice kvalitní thriller, který lehce navazuje na kvality knih Mlčení jehňátek či Sběratel kostí. Naprosto strhující děj, mrazivá atmosféra a komplikovaný příběh dodávají knize na veliké čtivosti. Navíc se do budoucna můžete těšit i na volné pokračování se Servazem a Zieglerovou v hlavních rolích. Dočkáme se minimálně dvou dalších dílů a doufejme, že se i tentokrát vyšplhají na vysoko postavenou laťku.

Název: Mráz
Z anglického originálu přeložil: Jiří Žák
Nakladatelství: XYZ
Rok vydání: 2015/01
Počet stran: 632
ISBN: 978-80-7505-039-7

( 4 hlasů )

Strhující závěr oblíbené dystopické trilogie o smrtkách

Po potopení plovoucího města Trvalka a zmizení Citry a Rowana stačilo několik let, aby se celý svět od základů změnil. Smrtka Goddard se stal vrchním sekáčem ve StředoMerice a tím jeho plány rozhodně nekončí. Chce, aby svět ovládli smrtky nového řádu. Nakladatelství YOLI

SMRTELNÝ HŘÍCH - psychologický román pro ženy

Jedenáctiletá Erika vede úplně normální život, což se ale změní v době, kdy její matka odjíždí pečovat o nemocnou babičku. Zůstává tak na čas sama s otcem, který dceru začne sexuálně zneužívat, přičemž své jednání omlouvá rodičovskou autoritou. Nakladatelství MaHa

Exkluzivní rozhovor s Káčou Černou, talentovanou stvořitelkou Feny Art!

bodypaint perexTato sympatická třiadvacetiletá Plzeňačka se dosud věnovala především kresbám a malbám portrétů. Ovšem to nebylo zdaleka to jediné, čemu se tato umělkyně upsala. Její značka se otiskla i do látky. Kus Feny Artu si tedy člověk nemusí jen pov...

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Ať se rozhodneš jakkoli ukazuje sílu technologií

at-se-rozhodnes-jakkoli 200V nakladatelství HOST vyšel román polského spisovatele Jakuba Szamałeka Ať se rozhodneš jakkoli, který byl nominován na Grand Prix Festivalu Kryminalna Warszawa 2019. Určitě stojí za přečtení.

...

První případ právničky Tóry

ritua 200Tuto zajímavou dámu jsem objevila asi před rokem a jsem tomu ráda. Tóra je ženská podle mého gusta – s ničím se nemazlí, ovšem s ní nikdo taky ne. Na krku má pubertálního syna a o něco mladší dcerku, je rozvedená, pracuje v advokátní kanceláři s příše...

Švandovo divadlo představuje dramaturgický plán na sezónu 2020/2021

Svandovo divadlo 200Klasický titul Cyrano z Bergeracu v novém přebásnění, světovou premiéru původní hry Srpnové světlo napsanou a zrežírovanou Martinem Františákem, adaptaci slavného románu 1984 George Orwella, světově úspěšné drama Ať vejde ten p...

Miláček: mdlá ilustrace slavné knihy

altFilmová adaptace románu francouzského spisovatele Guy de Maupassanta Miláček, pod níž je podepsána dvojice režisérů Declan Donnellan a Nick Ormerod, ukázkově demonstruje, co znamená pojem „vypráz...