DVOJITÁ RECENZE: Noe – vše, co se plazí po zemi

Noe2 200Jana Vyskotová

Druhý díl komiksu Noe: vše co se plazí po zemi je netrpělivě očekávaným pokračováním čtyřdílné série, která vznikla podle první verze scénáře výpravného filmu. Strhující biblický příběh o potopě světa ve fantazijní verzi Darrena Aronofskyho, Ariho Handela a Nika Henrichona pokračuje stavbou archy Noemovy. Postupně sem přicházejí jednotlivé páry všech živočišných druhů žijících na zemi. Má tak být zajištěno jejich přežití a pozdější rozmnožení. Bylo určeno, že každý pár, který přežije bouři, se rozmnoží po celé zemi. Kdyby ale některé ze stvoření pod Noemovou ochranou zemřelo, živočišný druh vyhyne. Stane se to nešťastnou náhodou z ruky Jáfetovy ještěrům, což je zajímavý příspěvek do diskuse o důvodech jejich vyhynutí.

Sledujeme jak příběh Noa a jeho ženy, tak příběhy jeho tří synů. Šém miluje dívku Ilu, kterou jeho otec zachránil jako malou holčičku a která s nimi od té doby žila. Chám dospívá a taky by měl rád nějakou partnerku. Rozhodne se, že si ji vyhledá. Jáfet je ještě malý a nejvíce jej zajímají zachraňovaná zvířata, jak již bylo zmíněno. Velmi zajímavou roli má i Noemův praotec, se kterým Noe řešil své pochybnosti, zda vůbec má cenu zachraňovat lidstvo, zda si lidstvo nezaslouží vyhubení. Praotec zázračně znaví Ilu jejích bolestí, aby mohla žít s Šémem. Chám si nalezne mezi barbary dívku Na´eltamuk.

Situace se vyhrotí ve chvíli, kdy se snaží na archu dostat i horda barbarů v čele s Akkadem, aby si zachránili život. Noe s obry potřebuje k dokončení archy ještě tři dny. Uvědomuje si, že barbarů je hodně a že jsou velmi nebezpeční. Proto připraví léčku. Domluví s Akkadem, že až začne pršet, může se on a pětadvacet dalších jeho lidí nalodit. Zbytek bude zanechán svému osudu. Akkada tato domluva uspokojí a Noe dokončuje svoji archu. Ale začíná pršet a blíží se potopa světa. Zoufalí barbaři útočí na archu a její obyvatele. Obři pomáhají bránit archu. Za těchto vzrušených okolností druhý díl končí a nezbývá nám, než čekat na třetí díl.

Kreslený příběh je velmi působivý. Vidíme celkové obrazy i řadu detailů, jsme schopni rozlišovat emoce, ovládající jednotlivé osoby. Převládají hnědé tóny, které podtrhují pochmurnou atmosféru, zvolna se schylující ke katastrofě. Hodně věcí je zde pouze naznačeno pomocí působivých zkratek, takže fantazie každého čtenáře může pracovat naplno. To je na těchto komiksech velmi přitažlivé a zábavné. Fanoušky komiksu proto asi nemůže tato série zklamat.

Je pravděpodobné, že i zbývající dva díly (Čtyřicet dní a čtyřicet nocí; Kdo prolije krev) budou řešeny podobně a že nám připraví řadu překvapení. Na film se podívám raději až po vydání celé série.

Noe2 1

Jiří Borový

Když jsem v dubnu psal recenzi na první díl komiksové série Noe (http://www.kultura21.cz/literatura/9231-mlada-fronta-noe-komix-recenze), tak byla velká škoda, že jsem musel čekat několik měsíců na díl druhý. To ani nevím, kdy přesně vyjde díl třetí a díl čtvrtý.  Snad do konce roku. Druhý díl navazuje na díl první a doplňuje o tento díl o dostavbu Noemovi archy, lásky a samozřejmě velké problémy, které vznikají, když se člověk snaží zachránit před velkou potopou nejen sebe a svoji rodinu, ale veškerý život. Bere od každého druhu pád, samičku a samečka a ty čekají spolu s Noem velkou vodu.

Nesmíme zapomenout i na vedlejší linii jeho dcery, která je plná tužeb a lásky a prožívá své první sblížení. Samozřejmost je trocha i historie a flashbacků, aby komiksoví čtenáři pochopili veškeré souvislosti. Bohužel ale zas kniha končí v tom nejlepší a čtenář musí čekat, až vyjdou další díly, aby dokončil příběhy Noea.

Tentokrát, oproti dílu prvnímu se v komiksu nevyskytuje skoro vůbec žádné náboženství, vše se přesunulo do fantasy příběhu, který je náhodou o tom, jak jeden člověk sesbíral všechno živé a připravuje se na velkou vodu. Dokonce to míří i do indiánské mytologie, která žije svým životem a je mýtická.

V recenzi na druhý díl se budu opakovat, Niko Henrichon je už zavedený kreslíř. Jeho kresby přes celou stranu jsou nádherné. S minimem slov dokáže vyjádřit každou myšlenku. Platí to první díl i pro druhý. Mnoho stránek bez slov, občas jenom příroda, archa a bouře.  Nemůžu ale srovnávat, prozatím, s filmovým vyjádřením, a tak si nejsem jistý, jestli knižní příběh doplňuje filmové vyjádření nebo jenom vykresluje to, co se ve filmu odehrálo.  Snad to co nejdříve napravím, abych mohl psát druhou půlku tetralogie více zasvěceně a porovnávat knižní a filmové rozdíly.

Co nás asi čeká v dalších dílech, asi to, jak Noe konečně vypluje. Jeho pasažéry budou veškerá zvířata od ještěrek po slony, možná nějaké bitvy o záchranu lidstva, kdo ví. Určitě si počkejte na další díly, které mají vyjít do konce roku.  V hodnocení se trocha zkrotím, dám jenom 85 %, ale je to jenom tím, že je to díl druhý a čeká mně předposlední a poslední díl, který, doufám, bude tím největším vyvrcholením, které budu očekávat.

Hodnocení: 85%

Twitter Jiřího Borového: https://twitter.com/SimcaJB

Noe2 2

Název knihy: Noe 2: Vše, co se plazí po zemi/ NOÉ 2 – Tout ce qui rampe
Autoři: Darren Aronofsky, Ari Handel, Niko Henrichon
Přeložila: Lucie Šavlíková
Žánr: komiks
Nakladatelství: Mladá fronta
Počet stran: 72

Zvířata nejsou bez citu

Nakladatelství Portál vydalo velmi zajímavou knihu. Zve nás do obrovského světa zvířecích smyslů. A je mi až hanba, jak člověk s těmito smyslově bohatými zvířaty zachází a je dojemné, když je někdo miluje a plně respektuje jejich potřeby.
Portál

Nevyhazujte dřevo a vyrobte si z něj jednoduše nějaký nábytek

Jednoduše ze dřeva s podtitulem Nábytek a předměty z nasbíraného dřeva je název knihy, která vyšla v nakladatelství Grada už v roce 2016 a loni se dočkala dotisku. Nadšení Antje Rittermannové je rozhodně nakažlivé!
Grada

Rozhovor inspirovaný knihou: Naším cílem je obnovit ideologický spor. To je demokracie!

Petr Drulak 200Podle profesora Petra Druláka, jednoho ze čtyř editorů knihy Budoucnost levice bez liberalismu, kterou letos vydala Masarykova demokratická akademie, sice jdete k volbám, ale je celkem jedno, koho budete volit. „Rozhodnou nějací soukromí...

Když se v písních stmívá

Album Martina Hejnáka Chmýří, které vlastním nákladem vydal v roce 2021, obsahuje 14 (relativně) nových či zrevitalizovaných skladeb. Jednotlivé songy nejsou příliš dlouhé, takže i přes jejich celkový počet výsledná stopáž jen o fous přesahuje 30 minut.

Ne/nadčasovou knihu Jak na sítě čtěte hned, tady a teď!

Jak na site perexJestli máte pocit, že ve světě sociálních sítí pohybujete jako ryba ve vodě, nebo jste začínající rybář a hledáte zde návod, jak utkat svou první síť, neztrácejte čas a principy úspěchu plavte hledat jinam. Ale pokud potřebujete p...

Temnými hvozdy, černá perla komiksového hororu

perexovy obrazekPřiznám se, že po knize Temnými hvozdy jsem původně sáhla spíše ze zvědavosti. O to více jsem byla překvapena, jak mimořádně kvalitní kousek se mi dostal do rukou. A přestože se za normálních okolností hororovému žánru spíše vyhýbám...

V Pointě vyšla knižně ztracená divadelní komedie Ženy a sluhové španělského dramatika Lope de Vegy

zeny-a-sluhove200V online nakladatelství Pointa vyšla knižně veršovaná nadčasová divadelní komedie Ženy a sluhové o milostném trojúhelníku z pera mistra slova světoznámého španělského autora Lope de Vegy.

...

Konečná uprostřed cesty

altTéma umírání - zpravidla následkem zhoubné choroby - se ve filmech vyskytuje odedávna, ale zpravidla bylo nějak zušlechtěno a zacíleno k významovým přesahům. Tak jsme mohli spatřit příběhy lidí, kteří přehodnotili svůj vztah...