Švandovo divadlo v Praze přichází s divadelní adaptací kultovního románu George Orwella 1984. Premiéra byla v sobotu 28. ledna 2023, nejbližší reprízy jsou naplánovány na 17. února a dále na 3., 16. a 23. března 2023.
Drama o volání po svobodě
Orwellův román je brilantní analýzou totalitních systémů, analýzou moci postavené na lži. Příliš dlouho jsme doufali, že se nás už něco takového nemůže týkat. Divadelní adaptace nám ukazuje, že je čas procitat, pochybovat a ptát se. A bránit se. Ale bránit se můžeme jen tehdy, když si uvědomujeme, co nás ohrožuje. Orwellův román pojal režisér Dodo Gombár jako drama o volání po svobodě i jako příběh velké lásky.
Je zřejmé, že žádné divadelní představení nemůže obsáhnout všechny myšlenky knihy. Adaptace se s tím vyrovnává úspěšně, dnešní divák možná postrádá téma newspeaku, tak podobného politické korektnosti.
Orwellovy myšlenky rezonují i současnou společností. Nad autorovým výrokem, že „diktatura se nenastoluje proto, aby se zabezpečila revoluce. Revoluce se dělá proto, aby se nastolila diktatura. Cílem moci je moc“, by se měl zamyslet každý, kdo sleduje politiku.
Hlavní postava hry i románu je Winston Smith. Byl doposud spolehlivým členem společnosti, členem „Strany“, řádně pracoval, volný čas trávil dle předpisů, nepochyboval. Cosi v něm se začalo ptát po minulosti. Pátrat v paměti. Co si počít s hesly "Válka je mír. Svoboda je otroctví. Nevědomost je síla"?
David Punčochář v roli Winstona Smithe, úředníka Ministerstva pravdy, začne pochybovat a psát si deník. Dvě chyby, které žádná totalita neodpouští, protože "vrcholem veškerého kacířství je zdravý rozum".
Opravdu je jeho země ve válce, nebo jde o nástroj manipulace skrze neustálé udržování pocitu strachu a ohrožení? A co když se minulost odehrála jinak, než jak je jim předkládáno? Sám ví, jak důsledně se upravují zprávy, fotografie, výpovědi na Ministerstvu pravdy. Jak dogmaticky se oklešťuje jazyk. "Kdo ovládá minulost, ovládá budoucnost. Kdo ovládá přítomnost, ovládá minulost." "Čím více se společnost vzdaluje od pravdy, tím více nenávidí ty, kteří ji říkají."
Láska a vzpoura
Winston Smith miluje mladičkou Julii (Anežka Šťastná). Má na blízku i O'Briena v podání mrazivě dokonalého Tomáše Petříka. A všichni tři sní o vzpouře, nebo se jí už dokonce dopouštějí. Není nikdo, koho by nebylo třeba se obávat. Není jediné místo, které by nebylo sledováno. Není nic, co by uniklo pozornosti Velkého bratra. Až na vlastní myšlenky. Až na city, které chová jeden člověk k druhému. Přeci jen ještě není vše ztraceno. Alespoň na chvíli, než zasáhne Ideopolicie.
Technologie se od dob Orwella (konec 40. let 20. stol.) diametrálně posunuly, a co ještě v titulním roce bylo hyperbolickou nadsázkou, je dnes jen slabým odvarem ze všech sledovacích možností. Personalizovaná televizní obrazovka, která nás doma ze stěny, v případě inscenace ze stropu, sleduje a mluví k nám, kterou nesmíme vypnout? Vždyť my si Velkého bratra dobrovolně kupujeme, všude nosíme s sebou a možná ho i milujeme.
Industriálně úsporné výtvarné řešení scény a kostýmy Jaroslava Milfajta i hudba Gabriely Vermelho dobře podkreslují atmosféru. Dramaturgyně Martina Kinská zvolila skvěle.
Orwell dnešníma očima
Téměř tříhodinové představení rozhodně nenechá diváka klimbat. Premiéra pro zvané proběhla úspěšně, a jak je při takové akci obvyklé, před plným hledištěm. Premiérové publikum občas reagovalo v jiných momentech, než by očekával homo politicus, který četl román poprvé v době, kdy titulní rok byl ještě pořád jen blízkou budoucností, ale to se v dnešní lepší pražské společnosti stává. Vždyť i Orwell říká: "Minulost byla vymazána, vymazání bylo zapomenuto, lež se stala pravdou."
Pesimistická, nebo spíš realistická, otázka (a kniha) spisovatele a politického glosátora Benjamina Kurase "Sekl se Orwell o 20 let?" nebyla až tak od věci. Po dalších dvaceti letech nám to pomalu dochází. Jenže, Kurasovými slovy: "Orwell to psal jako varování, ne jako manuál." I Gombárova adaptace ve Švandově divadle, která určitě stojí za vidění, by tak měla být vnímána. A my všichni bychom neměli zapomínat, že "jestliže svoboda slova vůbec něco znamená, potom je to právo říkat lidem to, co nechtějí slyšet". Nesmrtelné poselství, které potvrzuje nadčasovost Orwellových myšlenek.
1984 (George Orwell)
Žánr: Divadelní adaptace románu
Uvádí: Švandovo divadlo na Smíchově, Praha
Režie a úprava: Dodo Gombár
Hrají: David Punčochář, Tomáš Petřík, Anežka Šťastná, Miroslav Hruška, Andrea Buršová, Matěj Anděl, Petr Kult, Jan Mansfeld, Jacob Erftemeijer
Premiéra: 28. 1. 2023
Hodnocení: 90%
Zdroj foto: www.svandovodivadlo.cz/inscenace/748/1984
< Předchozí | Další > |
---|