Písně Hany Zagorové jsou říší bez hranic

HZ perexBohatý průřez nabízí kolekce písní Hany Zagorové z let 1968 až 2020. Skladby jsou řazeny chronologicky podle let a na šesti cédéčcích je jich sto dvacet. Vedle notoricky známých hitů tam lze najít i vyložené perličky.

První album tvoří písně z let 1968 až 1978. Už tam Hana Zagorová dokazuje, že je nejen zpěvačkou s hereckým nadáním (původně také vystudovala herectví), plnou barevných emocí, ale též textařkou. „Když zazní píseň přístavů, noc dá si závoj na hlavu a začne žít,“ zpívá třeba ve svém textu písně Hany. Textem obdařila i Málokdo ví, počeštělý hit Drupiho Sambari: „…mám v podkroví z pavučin zámek a holubí trůn, dám ti rad několik stránek a střevíčky k snům…“. Třešničkou je trochu pozapomenutá skladba Karla Svobody a Zdeňka Borovce Nevím.

Co pokladů je pod námi

Léta 1980 až 1988, která patřila k velmi plodnému období zpěvačky. I některé z těchto textů nesou její rukopis. Třeba hned první Líto, je mi líto. Nebo Sítě kroků tvých. Za pozapomenutý skvost lze označit písničku Jaromíra Klempíře a Michaela Prostějovského Oceán. „Oceán se lásce podobá! Místa v něm je spousty pro oba. Na dno nevidíš. Je záludný nebo spíš jen nikým nespoutaný. Oceán je říší bez hranic. Vše ti dá anebo možná nic. Já vím, s chutí za soumraku hýří barvami, co pokladů je pod námi, tak tě tady vítám…“.

Od Benjamina po Krev a šroubky

Třetí cédéčko mapuje devadesátá léta, respektive roky 1990 až 1998. Patří k nim známý Benjamin i třeba skvostná písnička Davida Nolla a Tomáše Hanáka Jako starý strom: „Jako starý strom usychám trošku. Ač to není v tom, že bych snad stará byla. Trochu chybí síla, míza, krev, radost a vztek. Chybí snad nějaký lék. Jako starý strom usychám…“ Čtvrté cédéčko s písněmi z let 2001 až 2009 nabízí třeba hit Je naprosto nezbytné nebo nadčasový text Michala Horáčka Krev a šroubky: „…Tanečník tanečníka střídá. A prosperitu svrab a bída. A vlastní jméno hlavní třída. Vždycky prý naposled…“.

Písně od Radůzy i Márdího

Páté cédéčko zachycuje dvacítku skladeb z let 2011 až 2018. Nechybí písničky, které Zagorové napsala Radůza (Hraj, muziko, Jako tenkrát), hit od Marka Ztraceného Já nemám strach, Bleriot, Je tady podzim a Bójka od Márdiho z Vypsané fixy či silná skladba Martina Horáčka, Vojty Voje Jágla a Davida Dvořáka Tygr z hotelu: „…Láska je tygrův dech, postel neustlaná, otisky na mýdlech, nad ránem horká vana…“. Poslední cédéčko obsahuje duety z let 1977 až 2020, včetně známých jako Setkání s Drupim či Můj čas s Petrem Kotvaldem a Stanislavem Hložkem, i známých méně jako Dopis na rozloučenou s Maxem Menšíkem.

Inspirace pro Supraphon – zapomenuté písně

Kolekce písní je příjemná na poslech a zároveň doklad toho, v jakých letech jaké skladby Hana Zagorová zpívala, jak šel čas, jak se vyvíjely její texty, ač jeden společný motiv zůstává – láska. Pozitivní je, že kolekce obsahuje písničky známé hodně i málo. Přesto se lze s jednou výtkou setkat – někteří příznivci Hany Zagorové by si přáli, aby byla vydána kolekce písniček zapomenutých, včetně těch, které nikdy vydány nebyly. Mohla by to být pro Supraphon inspirace.

HZ obal

Hana Zagorová 1968 – 2020, 100+20 písní
Supraphon 2021
Hodnocení 90 %

Hana Zagorová dokázala oživovat písničky, byla v nich krása, oduševnělost a poetika

I kdyby nazpívala třeba jen třetinu toho, co ve své kariéře Hana Zagorová skutečně natočila, tak by byla pořád tou milovanou zpěvačkou. I když nevyzpívala tři oktávy, uměla chytit za srdce, zaujmout. Už od svých uměleckých začátků dokázala oživovat písničky. Textem, výrazem, atmosférou a pak ještě čímsi, co v sobě nemá každý zpěvák.

Bouřlivé ticho po pobřežní cestě

Po tisícikilometrové Jihozápadní pobřežní cestě se manželé Raynor a Moth snaží vrátit k normálnímu životu a zase žít mezi čtyřmi zdmi. Jenže to pro ně není vůbec jednoduché. Raynor bojuje se strachem z lidí i z budoucnosti a Moth vzdoruje postupující nemoci. Ale postačí neuvěřitelné gesto někoho, kdo si přečetl o jejich putování a ztrátě domova, a znovu se v nich probudí síla a odhodlání.
Kazda

Pavel Tesař: „V dnešní době už do ČR zahraniční kapely moc nejezdí, doba se změnila, už pominulo ono porevoluční nadšení.“

200hookBrněnský klub Mersey slaví 20 let existence a za jeho vznikem stojí promotér Pavel Tesař. Než vyrazíte na některý z narozeninových akcí – na party s Peterem Hookem nebo koncert skupiny Garage

Odvážná rebelka, která jako jediná může zachránit království

Malá Mia je sirotek žijící ve středověkém městě, v němž zná každý kout. Je samostatná a velmi vynalézavá, a tak se jí a jejím třem lasičkám daří přežít na ulici, a to zejména díky krádežím jídla. Jednoho dne Mia prchá před strážemi a narychlo se převlékne do princeznovských šatů.
Kazda

Staňte se odborníky na orchideje

zdrave orchideje 200Knižní klub všem milovníkům kytiček a především orchidejí prostřednictvím edice Esence přinesl knihu Zdravé orchideje s podtitulem Aby dobře rostly a krásně kvetly. Autorkou je Sara Rittershausenová.

Lekce angličtiny od Shakespeara pouze 29. a 30. července v Královské zahradě Pražského hradu

shakespeare200Ani letos nebude na Letních shakespearovských slavnostech chybět hra v angličtině. Prague Shakespeare Company připravila hravé a v mnohém až neskutečně současné představení A Midsummer Night’s Dream (Sen noci svatojánské).

...

Antropologický výzkum v kuchyních starých mládenců

kitchen 200Nedávno jsem se přesvědčila o tom, že inspirace může přijít opravdu kdekoliv a kdykoliv. Na přednášce o antropologii nám byl v rámci metod zkoumání doporučen norsko-švédský film Povídky z kuchyně. A jako správný zapálený fanoušek antropologick...