Písně Hany Zagorové jsou říší bez hranic

HZ perexBohatý průřez nabízí kolekce písní Hany Zagorové z let 1968 až 2020. Skladby jsou řazeny chronologicky podle let a na šesti cédéčcích je jich sto dvacet. Vedle notoricky známých hitů tam lze najít i vyložené perličky.

První album tvoří písně z let 1968 až 1978. Už tam Hana Zagorová dokazuje, že je nejen zpěvačkou s hereckým nadáním (původně také vystudovala herectví), plnou barevných emocí, ale též textařkou. „Když zazní píseň přístavů, noc dá si závoj na hlavu a začne žít,“ zpívá třeba ve svém textu písně Hany. Textem obdařila i Málokdo ví, počeštělý hit Drupiho Sambari: „…mám v podkroví z pavučin zámek a holubí trůn, dám ti rad několik stránek a střevíčky k snům…“. Třešničkou je trochu pozapomenutá skladba Karla Svobody a Zdeňka Borovce Nevím.

Co pokladů je pod námi

Léta 1980 až 1988, která patřila k velmi plodnému období zpěvačky. I některé z těchto textů nesou její rukopis. Třeba hned první Líto, je mi líto. Nebo Sítě kroků tvých. Za pozapomenutý skvost lze označit písničku Jaromíra Klempíře a Michaela Prostějovského Oceán. „Oceán se lásce podobá! Místa v něm je spousty pro oba. Na dno nevidíš. Je záludný nebo spíš jen nikým nespoutaný. Oceán je říší bez hranic. Vše ti dá anebo možná nic. Já vím, s chutí za soumraku hýří barvami, co pokladů je pod námi, tak tě tady vítám…“.

Od Benjamina po Krev a šroubky

Třetí cédéčko mapuje devadesátá léta, respektive roky 1990 až 1998. Patří k nim známý Benjamin i třeba skvostná písnička Davida Nolla a Tomáše Hanáka Jako starý strom: „Jako starý strom usychám trošku. Ač to není v tom, že bych snad stará byla. Trochu chybí síla, míza, krev, radost a vztek. Chybí snad nějaký lék. Jako starý strom usychám…“ Čtvrté cédéčko s písněmi z let 2001 až 2009 nabízí třeba hit Je naprosto nezbytné nebo nadčasový text Michala Horáčka Krev a šroubky: „…Tanečník tanečníka střídá. A prosperitu svrab a bída. A vlastní jméno hlavní třída. Vždycky prý naposled…“.

Písně od Radůzy i Márdího

Páté cédéčko zachycuje dvacítku skladeb z let 2011 až 2018. Nechybí písničky, které Zagorové napsala Radůza (Hraj, muziko, Jako tenkrát), hit od Marka Ztraceného Já nemám strach, Bleriot, Je tady podzim a Bójka od Márdiho z Vypsané fixy či silná skladba Martina Horáčka, Vojty Voje Jágla a Davida Dvořáka Tygr z hotelu: „…Láska je tygrův dech, postel neustlaná, otisky na mýdlech, nad ránem horká vana…“. Poslední cédéčko obsahuje duety z let 1977 až 2020, včetně známých jako Setkání s Drupim či Můj čas s Petrem Kotvaldem a Stanislavem Hložkem, i známých méně jako Dopis na rozloučenou s Maxem Menšíkem.

Inspirace pro Supraphon – zapomenuté písně

Kolekce písní je příjemná na poslech a zároveň doklad toho, v jakých letech jaké skladby Hana Zagorová zpívala, jak šel čas, jak se vyvíjely její texty, ač jeden společný motiv zůstává – láska. Pozitivní je, že kolekce obsahuje písničky známé hodně i málo. Přesto se lze s jednou výtkou setkat – někteří příznivci Hany Zagorové by si přáli, aby byla vydána kolekce písniček zapomenutých, včetně těch, které nikdy vydány nebyly. Mohla by to být pro Supraphon inspirace.

HZ obal

Hana Zagorová 1968 – 2020, 100+20 písní
Supraphon 2021
Hodnocení 90 %

Ladislav Frej: „Že jsem si vybral Stříbrného lipana, má počátek v klukovském věku“

frej 200Přinášíme vám rozhovor s Ladislavem Frejem, interpretem jedné z audioknih z edice Mistři slova vycházející díky Audiotéce a Bookmedia – Stříbrného lipana od Ladislava Tomečka. Čím ho tato audiokniha učarovala a...

Jde to i bez pšenice!

Zivot bez psenice perexVe své knize Život bez pšenice odhaluje autor řadu skutečností týkající se škodlivosti pšenice na lidský organismus. Zní vám to jako nesmysl? Začtěte se a zjistíte, že to dává nejen smysl, ale že to velice rychle pocítíte ...

Sváteční představení v Národním divadle

nd pan z praseckova 200Na období Vánočních svátků připravil soubor činohry Národního divadla pestrou nabídku inscenací, které vám mohou zpříjemnit atmosféru tohoto jedinečného ročního období.

...

Expendables: Postradatelní 2: sólo pro akční hrdiny

postradatelni 2Pokračování úspěšného akčního trháku nabytého filmovými hvězdami je tady. Kdyby mi někdo před natočením Expendables řekl, že se v jednom filmu sejde taková herecká sestava, asi bych mu opravdu nevěřil a označil ho za blá...