Petr Janda užívá nekonečnej kyslík. Nové album Olympicu je plné živé muziky a silných příběhů!

Katata 200„Jdu, kam mý nohy jdou, a tam, kde plyne proud. Nesmím se ohlížet, už vůbec ustrnout…,“ zpívá Petr Janda v písni „Šrám, co se nezahojí“, která má silnou melodii i text. Na novém albu Olympicu „Kaťata“, které vznikalo v době pandemie, je znát, že opravdu neustrnul. Výstižně to shrnul samotný Supraphon: nové album, nový klávesák, nová energie, nová témata. Příjemný je už samotný booklet, kde nechybí texty všech skladeb.

Kapelu oživil klávesák Pavel Březina, výhradním autorem hudby je Petr Janda, který napsal i jeden text a na jednom – titulním – se podílel společně s Ondřejem Fenclem, který jich dodal pěknou řádku, pět z jedenácti. Po jednom textu přispěli Aleš Brichta a Michal Malátný, tři jsou z dílny Lukáše Korandy. Album „šlape“, slyšet jsou živé nástroje i silné příběhy, v nichž je hlavním (ale nikoli jediným) motorem vztah mezi mužem a ženou v různé podobě a fázi. Mnohé momenty známe ze života snad všichni. Třeba ten z písně „Ach“: „…Někdy se bereš strašně vážně. Někdy mám o tebe vážně strach. Hlavně ráno, když se probudíš, řekneš to svoje ach… To srdcervoucí ach…“.

Katata booklet

Našel tóny plné invence

Olympic i po letech a v inovované podobě dokazuje, že mu stále záleží jak na kvalitní hudbě, tak na tom, co sděluje. Není to jen „láska-páska“, bravurně znějí sbory. Tedy to osvědčené z minula, přitom nové a moderní, neokázalé. A skvělé poznání, kolik invence v osmasedmdesátiletém Petru Jandovi a dalších stále je. Pořád umí vystřihnout rytmickou a zároveň nepodbízivou skladbu. „…Projel jsem všechny kouty, kašlal jsem na mrzouty, užíval nekonečnej kyslík…“ Tato slova z písně „Řekla jsi“ to vyjadřují velmi trefně. Stejně jako ta z písně „Pádím“: „…Hledám tóny, který hrát, věčně spolu závodí, někdy už se musím smát, co se zase přihodí…“.

A už to burácí, oblaka krvácí…

„Textaři, většinou mladší generace, dodali písmenkový obsah občas provokativního, na současnou dobu až prudce nekorektního typu. Olympic se zčásti vrátil k silně energickému rocku, k němuž jistá dávka výtržnictví nesporně patří,“ uvedl Supraphon. A má recht! Stejně jako v tom, že „místo "jen dalšího olympického alba" je tu překvápko: Jandovo rockové perpetuum mobile se potěšitelně ještě ani zdaleka nemá k zastavení“. K vyjádření toho, co člověk při poslechu kompaktního alba cítí, je opět možné vypomoci si slovy jedné z písní – „Bouře“. „…A už to burácí, oblaka krvácí, pole se mění v jezera, než bys řek švec…“.

Katata obalka

Album: Kaťata
Kapela: Olympic
Vydal SUPRAPHON a.s. 2020
Kytara a zpěv: Petr Janda
Baskytara, sbory: Milan Broum
Bicí, sbory: Martin Vajgl
Klávesy, sbory: Pavel Březina
Producent: Petr Janda, natočeno v červenci a srpnu 2020 ve studiu Propast A
Zvuk a mix: Petr Kovanda
Mastering: Oldřich Slezák, srpen 2020
Grafika: Roman Osvald, 2020
Editor: Karel Deniš

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Dřevo, knihy, ženy – tři múzy Martina Patřičného

patricny 200Věnuje se jim s důslednou pečlivostí – svědčí o tom jeho publikace, výstavy i televizní pořady. S nádherným nadhledem se dívá kolem sebe a nás ostatní se učí dívat, učí hledat krásu kolem sebe. V polovině května letošního roku (2014) vyšla jeho...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Pobavte se na účet Francouzů se Stephenem Clarkem aneb „Merde!“ se vrací

merde perexObčas se stane, že vyjde skvělá kniha, na kterou se postupem času pozapomene. Tak funguje dnešní marketing. Vydávají se stále nové a nové kousky (různých kvalit) a ty pak někdy bohužel zcela upozadí řadu na...

Tereza Ramba a Eliška Křenková odehrají Amerikánku: V kleci už tento čtvrtek ze Safari Parku Dvůr Králové

amerikanka 200Další představení Amerikánky z plánované série Hrajeme pro medici se tento čtvrtek 30. dubna odehraje ve vnitřním výběhu pro hyeny ze Safari Parku Dvora Králové.

...