Češi se nebáli

Češi se nebáli

Tisk

videl jsem ukrizovani perexVe svém 4. vydání vyšla v roce 2020 reportážní kniha Sydneyho Morrella Viděl jsem ukřižování. Tento britský novinář živě, poutavě a velmi objektivně popisuje události roku 1938 - od květnového Henleinova vystoupení v Liberci až po dny těsně po okupaci Sudet Hitlerem.


Fascinující na této reportáži je, že přes veškerou novinářskou nezávislost a pouhý popis událostí vyznívá celá kniha jako svědectví toho, jak byl československý národ obětí jednak Hitlerovy mocenské snahy a také přesvědčení ministerského předsedy Chamberlaina, že dokud Hitler přímo neohrožuje britské impérium, je možné mu ustupovat.

V dnešní době, kdy je v Senátu ruská hrozba Ukrajině přirovnávána (právem?) k hitlerovskému zabrání Sudet, je zajímavé číst o událostech z roku 1938 a srovnávat je s dneškem, především s rozdílnými reakcemi a motivacemi zemí Evropské unie a s jednáními „o nás bez nás“ mezi Spojenými státy (NATO) a Ruskou federací, kterých se neúčastní zástupci evropských států, natož Ukrajiny. Ukrajinci jsou ovšem, stejně jako tehdy Češi, odhodlaní bojovat a bránit svoji vlast.

A právě to vlastenecké odhodlání Čechoslováků, dnes tolik podobné ukrajinskému, Morell velmi obdivuje. Díky této nátuře byli Čechoslováci schopni během osmačtyřiceti hodin mobilizovat dva miliony vojáků v duchu pravého vlastenectví, a v tom stejném duchu pak důvěřovat prezidentovi a generálnímu štábu, který je o pár dní později poprosil, aby zachovali klid a co nejpokojněji předali Sudety Německu. Češi, na rozdíl od velké části sudetských Němců, nebyli ve vyjadřování svých názorů agresivní. Místo násilných hesel a vojenských pochodů mezi sebou debatovali na ulicích a řešili problémy, které jim vláda velmi logicky a bez přebytku emocí předložila:

videl jsem ukrizovani

„Slyšel jsem mluvit Beneše. Je příliš logický, než aby mohl být význačným řečníkem. Aby upoutal své posluchače, nepoužívá slova, ale fakta. Asi proto, že zná své Čechy, kteří chtějí mít svoji politiku na puntík vypočítanou...Tomu Češi rozumějí, zatímco řečnění o „krvi a železe“ je nikdy nenadchne, ať už to znamená cokoliv“*

Kniha je také jedinečná tím, že o událostech týkajících se Mnichovské dohody, referuje zahraniční novinář, navíc britský, a tedy kritizující tím svou vlast. Morrell popisuje i sám sebe jako jednoho z mála novinářů, kteří Čechoslováky nepohrdali, naopak v některých pasážích knihy je vidět, že si nás a naši zemi velmi zamiloval. Popisuje český národ jako velmi pracovitý a vyspělý. Když v závěru knihy přibližuje své zážitky z podkarpatského Užhorodu, žasne nad tím, jak se tato bývalá maďarská oblast plná pralesů a negramotných obyvatel během dvaceti let pod československou správou změnila k nepoznání.

Ačkoliv, dle slov Sydneyho Morrella „skvělí a hrdí“ Češi tehdy ztratili podporu všech významných spojenců, ať už Sovětského svazu na východě nebo Francie na západě, přesto dál odhodlaně budovali svá mohutná opevnění, protože se nebáli a byli ochotni za svoji všemi na pospas ponechanou vlast bojovat.

*Morell, Viděl jsem ukřižování (2020), str. 66, upraveno

www.touzimskyamoravec.cz/kniha/videl-jsem-ukrizovani/ 


 

Přihlášení



Martin Němec o svém otci, kterému věnoval knihu Josef Němec – Obrazy a kresby

Košatost a význam umělecké tvorby zobrazuje kniha s názvem Josef Němec – Obrazy a kresby, která současně přiblíží pracovní i soukromou tvář pražského výtvarníka. Jeho synem je Martin Němec, dnes renomovaný malíř a hudebník, duše rockových kapel Precedens a Lili Marlene, jenž potvrzuje, že jablko nepadlo daleko od stromu. Právě on je spolutvůrcem zmiňované výpravné knihy. A protože ji čeká 18. dubna pražský křest v Galerii Malostranské besedy, tak nevím, kdo by o knižní novince, o Josefu Němcovi a o jeho tvorbě povyprávěl víc než jeho syn Martin.

Sebepéče pro pečující

Spousta z nás se může ve svém životě dostat do situace, kdy bude potřebovat pomoc nebo se ocitne v roli pečujícího, ať už na osobní úrovni, nebo té profesionální. Ve společnosti je často zmiňována a probírána role potřebného, ale již se opomíjí myslet na roli pečovatele. I pečující osoba je pouze člověk, se svými silnými i slabými stránkami, který na sebe převzal neuvěřitelný závazek a zejména velkou zodpovědnost. Je potřeba si uvědomit, že i on má svůj soukromý život, své limity a omezené zásoby energie, zvláště v případě, kdy nemá z čeho čerpat.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Ale já žiji v radosti, mám kolem sebe skvělé lidi, říká pěvkyně Dagmar Pecková

dagmar 200Moře krásné práce má za sebou i před sebou mezinárodně proslulá mezzosopranistka Dagmar Pecková. Zatímco na hudebním trhu má stále ještě aktuální a zcela unikátní album Hříšnice, jehož dramaturgii si dělala sama, pomalu už připravuje další projekt Wa...

Daliborovy dubnové tipy. Co pěkného si přečíst?

Možná jsme podlehli neoprávněnému dojmu, že léto tento rok dorazilo dříve. Jenže příroda změnila názor. Takže co s pošmournými, chladnými a deštivými večery? Máme pro vás opět Daliborovy knižní tipy, které se určitě budou hodit!

Čtěte také...

Český šperk v Českém centru - aneb současná česká módní bižuterie

sperk 200Nová výstava Českých center představuje umění českých sklářů nejen doma, ale i v zahraničí. Projekt s názvem Hand Made Dreams/Současná česká módní bižuterie má za cíl oživit povědomí o české bižuterii s důrazem na její rozmanitost. Přestože je tato p...

Z archivu...


Literatura

Češi 1938 aneb jak Beneš ustoupil Hitlerovi

cesi 1938 200Nedávno vyšel dlouho očekávaný předposlední (v časové posloupnosti však v pořadí teprve druhý) díl komiksového seriálu Češi – Jak Beneš ustoupil Hitlerovi.

 

...

Divadlo

Palmovka přežila. Svou scénu otevře veřejnosti premiérou o Stalinovi.

palmo200Od dob ničivých povodní v roce 2013, proběhla v Divadle pod Palmovkou rozsáhlá rekonstrukce vnitřních prostor budovy  spolu s výměnou vedení a ostatního personálu. Jen díky vstřícnosti a pochopení dalších divadelních scén se podařilo částečný chod divad...

Film

Příliš osobní známost - kýč v novém střihu

POZ perexZatím se nezdá, že by slábl příliv slaboduchých kalendářových (či spíše telenovelních) historek, které se vesměs vyznačovaly odrazující umělohmotností prostředí, postav i zápletek. Patří sem zejména komedie jako Ženská na vrcholu, Poslední aristokrat...