Zánik křesťanstva v Islámském světě
Kultura21.cz

Zánik křesťanstva v Islámském světě

katastrofa krestanu 200Bývaly doby, byť nás od nich dělí celé tisíciletí, kdy se s islámem pojila vedle snášenlivosti i vzdělanost (a nikoli jen jalové přežvykování koránu), jaká v raně středověké Evropě byla sotva představitelná. Stačí pohlédnout na historický velkofilm Ranhojič, uváděný před časem i v českých kinech. Avšak zejména s nástupem agresivního tureckého impéria (a pádem Byzantské říše) se islám stával nesnášenlivějším a bigotnějším, vyznával světovládné úmysly, vždyť dvakrát musulmanská vojska, sjednocená pod tureckým velením, obléhala samotnou Vídeň (1529 a 1683).

 

Jinověrci, počítaje to i křesťany různých národností a vyznání, se na územích pod tureckou nadvládou stávali občany druhé kategorie, všemožně odíraní a podezíraní z nekalých úmyslů. Vždyť mnohdy prosperovali, kulturně i hospodářsky, lépe nežli vývojově ustrnulé muslimské společenství! Před první světovou válkou jich pod tureckou správou žilo možná až pět milionů – a za války se ocitli v podezření, že napomáhají nepřátelům. Padlo tudíž rozhodnutí o „konečném řešení“, které by jednou provždy smazalo stávající potíže. Vražedná počínání záhy nazvaná genocidou (i současná turecká vláda se zuby nehty brání tomuto označení) postihla zejména arménské obyvatelstvo, méně se uchovalo povědomí, že dopadla rovněž na (a)syrskou a řeckou populaci.

Násilnému vykořenění křesťanstva se věnuje obšírná kniha KATASTROFA KŘESŤANŮ, kterou sepsala trojice autorů – Michal Řoutil, Petra Košťálová a Petr Novák. Cenné na ni považuji zejména to, že jen neomílají známá fakta, ale čtenáře seznamují s tehdejšími vládními rozhodnutími, nechávají nahlédnout do dobových, ještě arabsky psaných dokumentů. Důkladnost, s jakou tato kniha vznikala, dokládá i soupis použité literatury, pokrývající plných padesát stránek. Výmluvné jsou rovněž připojené fotografie, které jednak dokládají, co se dělo a jaké byly následky, jednak přinášejí portréty jednotlivých aktérů, ať již obětí nebo viníků.

katastrofa krestanu obalka

Autoři nám podrobně líčí historický kontext: ukazují, jak se turecká říše hroutila jako (vel)mocenská autorita, přibližují postavení jednotlivých křesťanských menšin. A poté přichází na řadu krvavé řádění, které nejprve dopadlo na tamní elity. Systematicky, bez zbytečných emocí v náčrtu nepředstavitelných hrůz, zato s hojnými svědectvími či vzpomínkami, se dočítáme o jednotlivých fázích genocidy, o jejím průběhu v různých lokalitách. Logisticky špatně zajištěné deportace končily v prachu a vedru nedozírných pustin tragicky.

Dovídáme se o mnohdy bestiálním chování sousedního obyvatelstva (nejen tureckého, ale třeba také kurdského), ovládaného kořistnickými pudy, i když se rovněž vyskytly vzácné případy nezištné pomoci. A také poznáme, co se dělo po těchto tragických událostech, které se protáhly na několik let, prozkoumán je i tehdejší český tisk, který ponejvíce přebíral agenturní (převážně německé) zprávy – své reportéry přirozeně v této lokalitě neměl.

Kniha připojuje i takříkajíc „druhý život“ děsivých událostí, jejich odraz v paměti postižených (někdy i těch, kteří se na masakrech podíleli), odraz v umění – v literatuře, ve filmu. Některá díla se stala součástí světového kulturního dědictví: Werfelův román Čtyřicet dní, Kazantzakisovo podobenství Kristus znovu ukřižovaný, které se dočkalo Dassinova filmového převodu uváděného pod názvem Ten, který musí zemřít (a také opery Bohuslava Martinů Řecké pašije). Význační italští filmaři bratři Tavianiové připojili Skřivánčí dvůr, americký režisér arménského původu Atom Egoyan natočil Ararat,  další americký tvůrce Elia Kazan se traumatizujících zážitků dotkl ve vystěhovaleckém eposu Ameriko, Ameriko. Se všemi těmto tituly se mohl, pokud by měl zájem, seznámit i český čtenář či divák…

katastrofa krestanu armenka

A vyznění této publikace? Islám má zakódovaný pocit nadřazenosti všemu, co není z jeho hlediska „pravověrné“.  Toto smýšlení se nezměnilo ani dnes, kdy leckteří muslimové jsou stále toho názoru, že je přece Allahovou vůlí, aby je bezbožný Západ přijímal a platil jim sociální podporu, aniž by se přizpůsobili jeho pravidlům. Masakry, které popisuje tato kniha, přitom nemusí patřit pouze do vzdálené minulosti, dějí se rozdrobeně i nyní.

Michal Řoutil, Petra Košťálová, Petr Novák: Katastrofa křesťanů
Vydalo  nakladatelstvíPavel Mervart, Červený Kostelec 2017, 743 stran
Hodnocení: 100 %
Zdroj foto: kniha



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Rozhovor

Kultura je červená sametová opona a otevřené piano

Tana krockovaVymyslela jsem si fiktivního redaktora, který mi položil pár otázek, jejichž cílem je prozradit o mně pár informací. Jmenuje se Alfréd Lebeda a je to děsný pohodář. Během našeho rozhovoru kouří doutník, popíjí fair...

Hledat

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.

Čtěte také...

Jaký byl František Ferdinand d´Este

fer 200Svou dravost, zarputilost a výbušnost zdědil po své matce Annunciate Neapolsko-Sicilské, která pocházela z rodu Bourbonů a jejím otcem byl despotický sicilský král Ferdinand II (král Bomba). Ale také zdědil vášnivost, hněvivý výbuch, pýchu, aristokrati...

Z archivu...


Literatura

Sestry – minulost a přítomnost se propojují

 

sestryPříběh začíná roku 1993 v květnu, kdy jsou na břehu jezera nalezeny dvě zavražděné mladé dívky. Jsou přivázány ke stromu silnými provazy, oblečené do šatů k prvnímu svatému přijímání a jedné z nich visí na krku dřevěný křížek. Obě plavovlasé a stejné...

Divadlo

Apostrof: Ženský úsměv

altPraha má za sebou již čtrnáctý ročník divadelního festivalu nezávislé a amatérské tvorby Apostrof. V Divadle Na zábradlí a v experimentálních prostorech NoD se odehrálo ve čtyřech dnech celkem devět představení. Objevily se soubory z mnoh...

Film

“Co jsem já?” ptá se robot

altFilm Já robot znázorňuje velmi povedenou vizualizaci ne příliš vzdálené budoucnosti. Pokud máte rádi technologie a fascinuje vás umělá inteligence, pravděpodobně si pokládáte celou řadu otázek, na které se odpovídá neradostným způso...