Záchrana za minutu dvanáct

Záchrana za minutu dvanáct

flo 200Kdo před pár lety viděl kostel svatého Floriána v Krásném Březně, spíše se řekl, že je to pět minut po dvanácté.  Stav této unikátní stavby, saské renesance, byl už havarijní. Přes čtyři sta let starý kostel je unikátní i v tom, že nedoznal žádné velké stavební změny. Zasáhli památkáři, objekt byl v roce 2008 zařazen mezi Národní kulturní památky a získali dotace na opravu. Předpokládá se, že náklady budou činit 34 milionů korun.  Stavební obnova započala v roce 2011-2013, kdy se řešilo zejména odvlhčení kostela, snížení okolního terénu, obnova omítky v interiéru, elektroinstalace, vitráže, fasády i obnova přilehlého hřbitůvku. V současné době se restauruje šesti metrový oltář z počátku 17 století.

 

Jak historické prameny dokládají, stavba byla uskutečněna v letech 1597-1606, majitelem panství Rudolfem z Bünau, šlechticem a luteránem z Míšně.  Původně již zahájená stavba kostela byla na základě stížnosti katolíků přerušena a dostavba povolena s podmínkami a tak místo kostela byla pouze zámecká kaple a kněz musel dojíždět ze Saska. Pro veřejnost již jako kostel svatého Floriána byl přístupný až od roku 1897.

flo 1

 

Kaple byla původně věnována Panně Marií a k tomu byl přizpůsoben interiér. Zajímavě řešená síťová klenba se vzdutými kápěmi připomíná ohnutý renesanční kazetový strop a byla pravděpodobně upravena na již vystavěné zdivo. Ve stycích žeber jsou umístěny dřevěné zlacené růžice. Autorství této klenby a empor se přisuzuje Hansi Bogemu z Pirny. Empory jsou ve dvou výškových úrovních, horní byla určená šlechtě a spodní sloužícím. Samostatnou část kostela tvořila mohutná zvonová věž se šnekovitým schodištěm, po kterém se vstupovalo i do prostor nad klenbou kostela, který byl využíván pro světské účely (škola, knihovna, archiv?). V makovici věže byly zavěšeny renesanční zvony z roku 1601 z dílny saského zvonařství Hilgerů. 

flo 2

Jeden byl přetaven v kanon a nahrazen v roce 1924, na který se složili veteráni z války, ale byl také rozbit s ostatními v roce 1999 a prodán do sběru.  Dnes jsou nahrazeny novými s výzdobou obrazů od Albrechta Dürera – Panna Marie (1514) - Marie, svatý Florián (1515)-Florián a Kristus na kříži (1521)- Kalvárie o váze 180,102 a 58 kg zvoní každou neděli. Ve všední den je slyšet pouze dva z nich. Jsou z dílny zvonařské firmy Manoušků, největší zvon má ladění do G, střední do fis2, nejmenší ais2.
Vnější i vnitřní úprava odpovídá stylu saské renesance a do vybavení interiéru se výrazně promítá luterská náboženská orientace – oltáře, kazatelny, křtitelnice, epitafy (krátké texty).
Šestimetrový bohatě zdobený oltář z roku 1606 je z pískovcového korpusu, doplněný mramorovými prvky, zdobený alabastrovými reliéfy ze života Ježíše Krista. Ústředním reliéfem je Strom Jesse, otce krále Davida, tedy rodokmen Krista, což nebývá v kostelech běžné.  Ve středu je reliéf Poslední večeře, po stranách Zvěstování Panně Marií a Narození Krista.  V kartuších Klanění tří králů a Křtu Kristova. V nástavcích oltáře jsou scény Zmrtvýchvstání a Nanebevstoupení doprovázené evangelisty Markem a Matoušem. Na vrcholu je skupina Krista soudce s Pannou Marií a svatým Janem. Autorem sochařské výzdoby Tobias Lindner z Freiburgu. V současné době na oltáři pracují restaurátoři.

flo 3


 Na dřevěné kazatelně z roku 1604 truhláře Konráda Seiferta, byl soubor 17 alabastrových reliéfů s pašijovými výjevy, které s malovanou skříní varhan z té doby, byly kolem roku 1900 věnovány ústeckému muzeu poslední majitelkou panství.
V průběhu staletí docházelo k dílčím úpravám jako za majitele Johanna Ludwiga Richarda Cavriana v 17 století. Výrazné změny byly v roce 1783, kdy došlo k sesuvu půdy kolem kostela, což si vyžádalo radikální změny i v interiéru, kdy bylo nutno zvýšit podlahu a upravit komunikační systém v interiéru lodi. Naši předkové si dokázali všeho vážit, když se zvyšovaly podlahy, tak co se muselo vysadit, zase se muselo nasadit.

flo 4


Další  úpravy prováděli majitelé panství Malvína a Heinrich Kolowrat –Krakovský-Novohradský. Dřevěná kazatelna byla nahrazena kamennou v neorenesančním duchu, ale byl ponechán renesanční dřevěný klobouk s andílky nad  kazatelnou. Také došlo k výměně varhan v roce 1896. Po roce 1901 bylo zavedeno plynové osvětlení a další úpravy. Na severní zdi byla umístěna v roce 1924 pamětní deska padlým v I. světové válce. V té době byla řešena zvýšená vlhkost zdiva, způsobená navyšováním okolního terénu. Objektu byla věnována po roce 1945 minimální pozornost, od roku 2012 se započalo  generální restaurování do podoby, jakou měl v 18 století. Fotografie hraběte Chotka z Velkého Března z této doby jsou umístěné na malé výstavce, aby návštěvník měl porovnání s dnešní realitou, protože i původní vitráže oken byly zničeny při výbuchu skladu v roce 1945. Kostel má i nové hodiny, které ve zkušební době brzy přestaly jít – zloděj přesekl a ukradl, elektrický kabel.

flo 5


V roce 1788 byl založen hřbitov, který byl také renovován i když všechny kovové prvky musely být nahrazeny kvůli zlodějům kovu plastovými.
Pozorný návštěvník si také všimne dvou soch před kostelem, z nichž u sv. Nepomuka (původně stál na mostě) si vypomohli podstavcem od sv.Václava, jak lze přečíst z vytesaného písma položeného naležato , protože právě o  takovou velikost pískovce potřebovali sochu zvednout, aby byla ve stejné výši, jako Ecce Homo s židovským pláštěm.
Kostel po dokončení oprav bude sloužit Římsko-katolické církvi, ke kulturním akcím a počítá se i s návštěvnickým režimem. Zatím je možno si ho prohlédnout po předchozím objednání a prohlídka opravdu stojí zato.

Prameny :  NPÚ ÚOP v Ústí nad Labem 2010 – kolektiv
                    Collegiumbohemicum.cz články strana 292-3

Foto :  Národní památkový úřad, Otisdavis rajce, autorka

http://www.npu.cz/uop-ul/florian/      


 

Přihlášení



Soutěže

Strhující závěr oblíbené dystopické trilogie o smrtkách

Po potopení plovoucího města Trvalka a zmizení Citry a Rowana stačilo několik let, aby se celý svět od základů změnil. Smrtka Goddard se stal vrchním sekáčem ve StředoMerice a tím jeho plány rozhodně nekončí. Chce, aby svět ovládli smrtky nového řádu. Nakladatelství YOLI

Nebuďte plýtváci, neplýtvejte!

Kniha Vodavoděnka původně vznikla jako diplomová práce v Ateliéru ilustrace na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni. A to s tím, že se jednalo o autorskou uměleckonaučnou enviromentálně zaměřenou knihu pro děti od osmi let zabývající se vodou a její ochranou. Nakladatelství Pikola

Rozhovor

Táňa Havlíčková: Sebevědomí nelze dohnat oblečením

Tana-Havlickov perex“Tělo, mysl a srdce jsou svatá trojice. A každá z této trojice má stejnou důležitost,” říká módní návrhářka Táňa Havlíčková, kterou znají převážně ženy. Její jméno totiž bývá spojováno především s její ...

Hledat

Videorecenze knih

Láká vás včelařství? Pak si nenechte ujít tuto audioknihu

V nakladatelství Kazda vyšla po knize i audioverze titulu Srdce včely má pět komor s podtitulem Jak jsem se stala včelařkou od autorky Helen Jukes. Nakladatelství Kazda

Čtěte také...

Jak naši předkové trávívali volný čas (pokud nějaký měli)

volny cas perexUž čtyři desetiletí vycházejí sborníky, sestavené z příspěvků přednesených na odborných setkáních v Plzni – základním tematickým svorníkem je tu 19. století (případně prodloužené až do časů Velké války). Toto „dlouhé“ století tudíž vla...

Z archivu...


Literatura

Velká kronika rodiny Simpsonových

simpsonoviNakladatelství Jota přichází s novou knihou Matta Groeninga, stvořitele legendární rodiny Simpsonových. Tentokrát se nejedná o další komiksové vydání, ale o jedinečnou kroniku rodiny, která sahá až k úplným kořenům. Kniha Simpsonovi: rodinná histori...

Divadlo

Lávka River Stage: nový rozměr divadla

Lavka River StagePosledního červencového dne startuje již třetí ročník originálního divadelního projektu na řece Vltavě Lávka River Stage. Pódium na hladině řeky, noční osvětlení a zajímavé vizuální zážitky už mají svou tradic...

Film

Spletenec vztahů v Batalionu
ImageNejedná se o slavný němý film z roku 1927 režiséra Přemysla Pražského, ale jeho zvukovou “předělávku”. Ovšem o kvalitách tohoto o 10 let staršího díla nemůže být pochyb. Inspirace německým kammerspielem už tady není t...