Jak se v průběhu dějin knihy vydávaly, nabízely a kupovaly
Kultura21.cz

Knihy 200Knihy bývaly nejen psány, ale musel být řešen i problém jak je dopravit k případnému čtenáři. Před vynálezem knihtisku se jednalo výhradně o rukopisy často přepychově zdobené, rozmnožované specializovanými písařskými dílnami (nebo je autor mohl diktovat víceru zapisovatelů pracujících současně) - a vesměs to byly statky velice drahé. Ale i poté, od druhé půle 15. století, co se knihy začaly tisknut, si je mohl dovolit málokdo: musel mít dostatečné prostředky na jejich zakoupení a rovněž musel umět číst. Kniha Zdeňka Šimečka a Jiřího Trávníčka Knihy kupovati... zkoumá proměny zájmu o knihy, od situace, kdy si je mohla dovolit jen úzká vrstva movitých zájemců, najmě šlechta, duchovenstvo a vzdělanci vůbec, až k obecnému rozšíření mezi nejširší masy.

Už cesta k českému vydání této publikace byla složitá: nejprve vyšla - už před dvanácti lety - v německé verzi, sepsána výhradně Zdeňkem Šimečkem, pro české vydání byla přepracována, na čemž se podílel druhý z autorů Jiří Trávníček. Upraveno bylo rovněž zastoupení Slovenska: autoři je zohledňují zejména v obdobích, kdy bylo součástí společné republiky. Ovšem důraz se neupíná toliko na knihy česky (případně latinsky) tištěné, ale též v jazycích minorit žijících v českých zemích, mimo jiné Němců a Židů.

Autoři probírají, jaké tisky vlastně byly v uplynulém půltisíciletí žádány, jak důležitý byl použitý jazyk, zejména v 19. století se rovnající národnostnímu přihlášení. Dlouho převažovaly náboženské texty, pozvolna přibývaly kroniky a dějepisná pojednání, rozšiřovalo se takzvaně lidové čtení. Dovíme se zajímavé podrobnosti jak o činnosti tiskáren, tak o způsobech, jakými byly knihy nabízeny případným zájemců, jak se prodávaly, jak postupně vznikala síť knihkupců a knihkupectví.

Knihy bible

Prosperitu tiskařů i prodejců knih ovlivňovala řada faktorů. Je jasné, že v dobách postižených (zejména ekonomickou) krizí klesal zájem o knihy, ale nemenší vliv měla cenzura, zákazy "nevodných" knih domácích i zahraničních - stačí připomenout pobělohorské období, kdy takto byly postiženy protestantské spisy včetně Bible kralické, nezpochybnitelné chlouby dobového knihtiskařského umění, nemluvě o špičkové úrovni českého překladu. Časté jsou nářky nad malým počtem vzdělaných čtenářů, nad nezájmem těch, kteří by si knihy mohli bez problémů pořídit.

Proto mají velký význam pozvolna zřizované knihovny a čítárny dostupné veřejnosti, které se od osvícenských dob zakládaly po celém území. Počátky takových snah přitom bývaly složité a těžké, stačí si vybavit Jiráskova F.L.Věka. Domácí knihovny, byť by sloužily jen jako vhodná dekorace, se objevují i v měšťanských domácnostech, někdy napodobujících šlechtické sběratelství. Také na venkově vlastnili aspoň jednu knihu - často kacířskou, zděděnou po předcích - mnozí hospodáři, ačkoli sami byli negramotní.

Knihy knihtisk

Oba autoři přesvědčivě dokládají, jaký mimořádný význam získávala česky psaná literatura pro růst národního uvědomění, jako symbol emancipaci vůči německému živlu.
Povinná školní docházka zvyšovala aspoň na základní úrovni dovednost číst a rozumět čtenému, jakkoli často se jednalo o kalendáře a další zábavnou literaturu. Ovšem také sílil odpor vůči zamořování knižního trhu podřadným čtivem, brakem: prosadilo se pojetí literatury nejen jako zdroje zábavy, ale v zejména jako poučení a osvěty.

Tyto "usměrňující" tendence se vyskytují již v druhé půli předminulého století a úspěšně se přelily i do století dvacátého, zesíleny či vysloveně zneužity oběma represivními režimy, nacistickým i komunistickým. Ovšem vyhledávání únikového, ryze zábavného čtiva jako by v takovém případě chránil před vnucovaným ideologickým tlakem šířeným "oficiálními" tiskovinami.

Knihy stocek

Pamětníci si jistě vybaví, že za předchozího režimu nemohl jednotlivec legálně získat knihu z kapitalistické ciziny, prodávaly se pouze tituly vydané v socialistických zemích. Jistě si vzpomenou, že existoval jednotný den prodeje nově vydávaných knih (ony pověstné čtvrtky), že některé tituly vycházely ve statisícových nákladech. Ve vydávání české literatury existovaly tři proudy: vedle oficiálně vydávané tvorby to byl domáci samizdat a zahraniční exilová nakladatelství. A mohou to všechno porovnat se současným stavem, utopeným v bezbřehé a mnohdy nepřehledné volnosti...

Zdeněk Šimeček, Jiří Trávníček: Knihy kupovati...

knihy-kupovati

Vydala Academia v roce 2014. 500 stran
Hodnocení: 80%

Pro dobrou náladu...

Pyrografie aneb antistresové tvoření pro milovníky dřeva

V nakladatelství Grada vyšla kniha Vypalování do dřeva aneb Pyrografie pro každého, která potěší každého kreativně založeného milovníka dřeva.
Grada

Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

V nakladatelství Cosmopolis vyšla kniha novinářce Michaele Janečkové s názvem Třešně v rumu, která pojednává o její cestě na Kubu.
Cosmopolis (Grada)

Není čas odkládat svá přání, cíle či projekty, které mě naplňují a baví, říká Richard Pachman

richard pachman perexNa Velký pátek 30. března se v 19 hodin uskuteční v olomoucké Redutě slavnostní představení Pašije – Velikonoční příběh zkomponovaného olomouckým skladatelem Richardem Pachmanem pro Moravskou filharmonii...

Pomalu nastává čas dovolených. Kde byste tu svou nejraději strávili?

O čmelácích vážně i nevážně

V nakladatelství Kazda vydali další knihu přírodovědce Dava Goulsona. Po Divočině v zahradě přichází Návrat čmeláků.
Kazda

Seskok parašutistů v Nehvizdech 29. 12. 1941

památník Nehvizdy29. prosince 2021 uplynulo 80 let od seskoku skupiny Anthropoid, československých vojáků Jana Kubiše a Jozefa Gabčíka, Moravana a Slováka, u nedalekých Nehvizd.

...

Brontík – Kamarád z pravěku

brontik perexVydejte se společně se svými dětmi na dobrodružství malého Brontíka – dinosaura, který přečkal v ledu několik milionů let. A možná by tam zůstal dalších mnoho let, pokud by ho neobjevily a neodnesly dvě neobyčejně zvídavé děti!

Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

MaM 1Představení Moravského divadla Olomouc na motivy Bulgakovova slavného románu Mistr a Markétka se odehrálo v sobotu 20. 5. v 16:00 v rámci 21. ročníku festivalu Divadelní Flora.

...

Jupiter vychází do problémů

jupiter 200Film Jupiter vychází (2015) je velmi povedený mix ze světa sci-fi. Kromě toho, že se zde pořád něco děje a divák se nenudí ani na chvíli, je v hlavní roli navíc ženská hrdinka (Mila Kunis), která tenhle svět chápe po svém.