Knick - doktoři bez hranic

Knick - doktoři bez hranic

Tisk

knick 200Newyorská nemocnice Knickerbocker, v níž se desetidílný seriál Knick - Doktoři bez hranic odehrává, skutečně existovala (na rohu 131. ulice a Convent Street) už od dob občanské války, svému účelu sloužila do 60. let minulého století, kdy byla přeměněna na domov důchodců. Režisér Steven Soderbergh, proslavený řadou podnětných film jako Kafka, Traffic - nadvláda gangů, Dannyho parťáci, Vedlejší účinky, Che Guevara, Liberace!, ovšem nevypráví ani tak o jednotlivých lékařských případech jako spíše o mezilidských vztazích v nemocnici panujících, s důrazem na rozporuplnou osobnost ústředního hrdiny, kterým je doktor Thackery (Clive Owen), vedoucí chirurgické oddělení.

Je vyzdvižen jako průkopník nových, dosud nevyzkoušených postupů (riskantní operace jsou předváděny veřejně pro široké auditorium), ostatně některé speciální nástroje si sám odlévá. Avšak současně jsou zpochybněny jeho lidské kvality: nejenže propadl závislosti na kokainu, bez něhož - jak spatříme hned v úvodní části - není schopen ani vstát z postele, ale navíc odmítá přijmout kvalifikovaného lékaře jen proto, že je to černoch (André Holland jako střídmě sebejistý doktor Edwards, jenž nabyl cenné zkušensti při pobytu v Evropě). Obává se, že pacienti by nechtěli, aby se jich byť jen dotkl. Je tudíž nasnadě, že musí projít trnitou cestou, než změní své návyky i smýšlení.

Příběh se odehrává zhruba před sto lety, režisér pečlivě oživuje podobu tehdejších ulic zaplněných kočáry a občasným automobilem, svědomitě rekonstruuje vybavení bytů a oblečení, se šokující otevřeností ukazuje i průběh operací. Načrtává širší kontexty, zvláště masivní přistěhovalectví provázené chudobou, nuzným ubytováním i jazykovou nevybaveností, častými nemocemi. Děvčátko, které překládá své hospitalizované mamince, se v jednu chvíli omluví, že musí odejít, protože nastupuje do práce. A samozřejmě nechybí ani motiv podplácení, městský hygienik je ochoten zamhouřit oči nad nedostatky, pokud majitel zdravotně nevyhovujících domů zaplatí.

knick1

V seriálu jsou postupně akcentovány jednotlivé postavy ve svých rozdílných povahách - počínaje čerstvě přijatou sestrou, které Thackery nejprve vynadá, že pacienta špatně ošetřovala, přes ráznou řeholní sestru, která usadí i prostořeké drsoně, přes lékaře a sponzory nemocnice až k  sanitním zřízencům, kteří zajišťují převoz pacientů. Každý z nich se dočká svého dramatického uplatnění.

V tomto ohledu je očekávatelnost zápletek značná, navíc ne vždy odpovídající možné realitě - stěží si lze představit, že by správní rada nemocnice prosazovala tak urputně právě černošského lékaře, navíc proti vůli vrchního lékaře. Už jedině schází, aby se s podobným přezíráním potýkala také žena-lékařka, aspoň v českých podmínkách přehlížená a odmítaná svými mužskými kolegy.

Soderbergh, jenž se postavil rovněž za kameru, se snažil navodit pocit autenticity ve světelné modelaci prostoru, chce evokovat, jak tehdejší lidé mohli vnímat svět kolem sebe, jen postupně zasvětlovaný elektrickými žárovkami. Avšak herecké pojednání jednotlivých postav považuji za spíše povrchní, jednorozměrné, víceméně jen hromadící jednotlivé povahopisné aspekty.

Probleskuje sklon k velebení americké vynalézavosti, která položila základ všemu (zejména technickému) pokroku; ostatně i černošského doktora, jenž se zprvu cítí být urážen a ponižován opovržlivým chováním natolik, že hodlá nemocnici opustit, fascinuje Thackeryho zarputilost i odvaha, že se posléze rozhoduje setrvat, aby se ještě něčemu od něho přiučil.

knick3

Režisér přibližuje i dobovou mentalitu, kdy úmrtí v nemocnici se nijak zvlášť neřešilo (ostatně zaznějí obavy z odvozu do nemocnice, protože soused se z ní nevrátil), kdy lékaři zkoušeli dosud nevídané postupy, někdy ovšem deprimováni, že náročné operace končí nezdarem, jak tomu bylo hned v úvodní scéně, kde těhotná žena umírá po císařském řezu a lékař, jenž operaci vedl, vzápětí páchá sebevraždu. Thackery ovšem nepodléhá skleslosti ani beznaději, odhodlaně hlásá, že chce lidem krok po krůčku pomáhat - jakoby v zápase se Všemohoucím, aniž by hleděl na počet neúspěšných pokusů.

Soderbergh vcelku sugestivně sděluje, že pro tehdejší lékařství, ustavičně zdolávající nejrůznější omezení a překážky, byla příznačná zarputilost a ochota riskovat, postupovat cestou pokus-omyl, dokud nebylo nalezeno spásné východisko. Smrt pacienta se tak stávala nezbytnou daní na cestě k pokroku, na cestě k uzdravení těch, kteří lékařskou pomoc budou potřebovat. Škoda, že z českých tvůrců dosud nikoho nenapadlo podobně vylíčit heroické zápasy české mediciny v dobách Josefa Hamerníka, Josefa Thomayera, Ladislava Syllaby, Antonína Heverocha nebo první v Čechách vystudované lékařky Anny Honzákové.

knick2

 

Knick - Doktoři bez hranic (The Knick)
USA 2014, desetidílný televizní seriál à cca 60 minut
Scénář: Jaxck Amiel, Michael Begler, Steven Katz
Kamera a režie: Steven Soderbergh
Hrají: Clive Owen (dr.Thackery), Juliet Rylanceová (Cornelia Robertsonová), André Holland (dr.Edwards), Eve Hawsonová (Lucy Elkinsová), Eric Johnson (dr.Gallinger), Lori Finkelová, Cara Seymourová, Chris Sullivan
Uvádí: Cinemax počínaje sobotou 9.srpna od 22.00, též dostupno na HBO GO.

Hodnocení: 70%


Foto:  HBO


 

Přihlášení



Antarktida. Nejlepší povídky z pera Claire Keeganové

Oceňovaná autorka a královna povídek Claire Keeganová si drží i u našich čtenářů čestné místo a velký zájem, bývá velmi čtená a oblíbená. Její povídky v různých souborech vydává nakladatelství Prostor. Tentokrát nabízí obsáhlejší publikaci nazvanou Antarktida, v níž najdete hned patnáct povídek Claire Keeganové a já si myslím, že by tato knížka rozhodně neměla chybět ve vaší knihovně.

Doba kamenná neskončila kvůli nedostatku kamenů. Ale co doba ropná?

Už více než 150 let používá lidstvo ropu. Už více než 150 let určuje ropa hodnotu půdy a definuje mezinárodní vztahy. A stejnou dobu trvá život May (Marie Anna Myšičková). May je žena, která žije na chudé farmě v Anglii. S rodinou svého manžela moc nevychází a touží po jiném, lepším životě nejen pro sebe, ale i pro dítě, které čeká.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Tobias Exxel (Edguy): "Každá píseň má něco jedinečného."
ImagePřed pár dny na Kultura21.cz vyšla pozvánka s malým profilem německé kapely Edguy. Ten, kdo četl pozorně, si jistě všiml posledních řádků o chystaném rozhovoru s baskytaristou Tobiasem Exxelem. Protože je interview poměrně d...

Je mi skvěle

Chceš vědět, jak se cítit skvěle? Tahle knížka plná zábavy, básniček, otázek k zamyšlení, pokusů, her, vychytávek a vtipných obrázků ti ukáže, co dělat, když ti není úplně hej. Odpoví na otázky, jak vést zdravé vztahy, mít silné tělo, kterému budeš rozumět, a dobré návyky, jak pěstovat silnou vůli, odolnost, cílevědomost. Pomůže ti hledat smysl života. Zjisti, co všechno se v tobě odehrává.

Z archivu...

Čtěte také...

Zlín Film festival, sekce Noční horizonty: Pluto

pluto200Díky zlínskému filmovému festivalu a jeho sekci Noční horizonty se na plátna zlínských kin dostanou snímky, které se běžně do české distribuce nedostávají. Divácký vkus v kombinaci s rentabilitou provozu kin jsou neúprosnými kritérii, jež bohužel mnoho...


Divadlo

Muzikálové herce z JAMU zaujalo dílo španělské řeholnice

hrad v nitru 200Nezvyklou látku si pro inscenaci Hrad v nitru zvolil její scénárista a režisér Dodo Gombár. Nový titul, který připravil se šesti studenty muzikálového herectví Divadelní fakulty JAMU, je inspirován stejnojmenným dílem španělské řeholnice Te...

Film

Nikdo není víc než tým! Tvůrci představují první záběry a první plakát k filmu Děti Nagana

deti nagana 200První hotové záběry a první plakát představují tvůrci rodinného filmu Děti Nagana, který v únoru zamíří do kin. Hynek Čermák v něm vede partu kluků do důležitého hokejového zápasu s tenisákem na plácku proti starším rivalům z vedlejší ves...