Protiválečný, depresivní a emočně nabitý Lovec jelenů na DVD

lovec perexPři vyhlašování Oscarů za rok 1978 absolutně triumfovalo psychologické drama Lovec jelenů reagující na americký syndrom vietnamské války, které získalo hned pět sošek, včetně těch za nejlepší film a režii. I po šestatřiceti letech je zcela jasné, proč tomu tak bylo. Režisér Michael Cimino, který nikdy předtím a už ani potom nic podobného nenatočil, stvořil absolutně mistrovské a epické dílo, které se dá rozdělit do tří rovin, přičemž kdyby jedna z nich neexistovala, výsledek by nebyl tak komplexní.

V té první sledujeme běžný a v podstatě bezstarostný život komunity litevských emigrantů, z nichž se profilují zejména hlavní hrdinové Michael, Steven a Nick. Všichni odcházejí do vietnamské války a absolutně netuší, co očekávat. Pár dní před odjezdem se Steven žení s těhotnou Angelou a svatební hostina je zároveň brána jako rozlučková. To vše zabírá přes hodinu stopáže a Cimino zcela záměrně volí pomalé tempo, v němž se toho moc neděje a divák se má co nejblíže seznámit s ústředními hrdiny. Brilantně nastolená takřka pohodová atmosféra, za níž se dá ale cítit smutek, bez jakéhokoli upozornění rázem přejde na vietnamské bojiště.

Válečná pasáž je sice nejkratší a zabírá zhruba půl hodinu, její intenzita je ovšem obrovská. Atmosféra se rázem mění v těžce depresivní a tvůrce tu velmi realisticky zachycuje peklo bojů v džungli, které vrcholí zrůdnou a otřesnou ruskou ruletou, kterou proti sobě musí kamarádi hrát. Tato syrová a krutá scéna se stala vůbec jedním z nejzásadnějších a nehrůznějších filmových symbolů děsivosti války a dodnes jde z jejího sledování mráz po zádech.

lovec 3

Druhá polovina filmu je poté o vyrovnávání se s traumaty, která (nejen) v ústřední trojici po návratu domů zůstala. Jedni jsou zmrzačení fyzicky, další pak psychicky a nikdo není schopen se s novou realitou vyrovnat. Michael, který vždy partu tmelil a byl pro každou legraci, nedokáže najednou zastřelit ani jelena a neustále pátrá po nezvěstném Nickovi, o kterém je přesvědčen, že stále žije. Když se dozví, kde nakonec je, neváhá se do Vietnamu vrátit, aby ho vyhledal. Jejich závěrečné setkání je působivým a zároveň krutým zakončením jednoho z nejlepších filmů historie.

Ačkoli délka skutečně zabírá bezmála tři hodiny,  pokud si vás tvůrci získají, nudit se nebudete. Je pravda, že zmiňovaná úvodní pasáž je opravdu místy zdlouhavá, jenže v dalším kontextu pochopíte, proč tomu tak bylo a najednou všechno dává smysl. Cimino si s divákem hraje, aby ho postupem času emočně „uzemnil“ a nechal v něm působit vše, co viděl. K tomu mu pomáhá mnoho aspektů. Jednak je to nádherná  kamera Vilmose Zsigmonda, která tvoří vskutku překrásné obrazy a přírodní scenérie místy berou dech. Dále je nutno zmínit i hudební doprovod, z něhož výrazně vystupuje ústřední téma tzv. cavatina, která je ve své jednoduchosti geniální a dotváří melancholickou atmosféru snímku.

lovec 1

Pozadu nezůstávají ani herecké výkony, které jsou fantastické. Civilně hrající Robert de Niro, který úlohu dodnes označuje jako tu v kariéře vůbec nejtěžší, upoutá stejně jako charismatická a umírněná Meryl Streep, případně opomíjení, ale stejně fantastičtí John Cazale a John Savage. Nad všemi ale trochu ční Oscarem oceněný Christopher Walken, který možná zdánlivě nepředvádí nic extra výjimečného, ale po podrobnější analýze si nelze nevšimnout, že vše skoro prožil a velkou psychickou proměnu ze stydlivého introverta v naprostou trosku zvládl bravurně.

Lovec jelenů patří k nejzásadnějším dílům světové kinematografie a i kvůli tomu byste ho neměli přehlédnout a obětovat mu tři hodiny svého života, protože zážitek, který ve vás zanechá, bude nejspíš hodně intenzivní a silný.

lovec 2

Po několika letech od první DVD edice, která byla malinko spartánská a zejména její obrazové provedení bylo dost neuspokojivé, se díky společnosti Magic Box dostává film na náš trh znovu, tentokráte v potřebně ošetřené kvalitě. Obraz už je mnohem lepší a zmiňovaná překrásná kamera může vyniknout, ačkoli nabízí hned několik temných scén, kde hodně záleží na kvalitě a umístění televizoru. Přesto se i na té nejmenší úhlopříčce nelze divit její nominaci na Oscara.

Zvukově už je to malinko horší, neboť některé dialogy nejsou úplně dokonale srozumitelné a okolní ruchy nevynikají tak, jak by asi měly. Pokud se rozhodnete sledovat snímek s dostupným dabingem (který je oproti předchozí edici jiný), počítejte s tím, že jednotlivé hlasy k sobě úplně nejdou a musíte se smířit už s tradičním dabingovým neduhem posledních let, tzn. upozaděním všeho kromě dialogů, což pak zní lehce nepřirozeně. Překlad je u dabingové a titulkové stopy trochu jiný, nicméně titulky jsou dosti zjednodušené, pro pokročilé pochopení ale rozhodně stačí.

Poslední položkou (kromě výběru scén) jinak statického a velmi jednoduchého menu zůstávají bonusové materiály. V této sekci naleznete zhruba šestnáct minut údajně vynechaných scén, ve skutečnosti jde ale o scény výrazně prodloužené a zabírané z jiného úhlu kamery. Ty prohloubí už tak emočně silné momenty a nabízejí větší prostor pro herecké umění, zejména Robert de Niro tu exceluje. V bonusech pak nechybí ani tříminutový a velice sugestivní trailer, který ke sledování rozhodně naláká.

{youtube}3Gqit3zVmyc{/youtube}

Možná se disku s tak zásadním filmem mohlo dostat větší péče, na druhou stranu můžeme být rádi, že v současnosti, kdy DVD trh stagnuje a úloha disků se mění bohužel jen v placaté videokazety, jsme se dočkali mimo filmu samotného i příjemného přídavku, který není jen  výplním místa. DVD tak mohu vřele doporučit a pro fandy éry Nového Hollywoodu je dokonce povinností.

Lovec jelenů (původní: The Deer Hunter)

lovec

Rok vzniku: 1978
Žánr: Psychologické drama
Režie: Michael Cimino
Scénář: Deric Washburn
Hudba: Stanley Myers
Hrají: Robert de Niro, Meryl Streep, John Cazale, Christopher Walken, John Savage, Georgie Dzundza
Hodnocení filmu: 100%
Hodnocení DVD: 60%
Na DVD přináší společnost Magic Box

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Jiří Štěpnička miluje suché rohlíky

stepnicka ales cibulka toboganV knize Cibulka v pyžamu se setkáme s tuctem zajímavých respondentů, které si Aleš Cibulka pozval do pořadu Tobogan v pyžamu. Jedním z nich je herec Jiří Štěpnička, který Aleše...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Udeľovanie cien Slnko v sieti za rok 2019: Sú to skvosty, ktoré nie sú jednoducho dosiahnuteľné

slnko v sieti 200Slávnostné odovzdávanie cien Slnko v sieti za rok 2019 sa uskutočnilo 9. septembra v priestoroch bratislavskej Starej tržnice. Tohtoročný jubilejný desiaty ročník ponúkol pohľad režisérov aj na rúškom zahalenú smrť, či nedostatok pozor...

Nejen hry a sítě, ale dokonce i porno!

Hry-site-porno perexNe každý je tak důsledný, jako Michaela Slussareff, která se rozhodla problém, se kterým se setkala v dětství, studovat, aby věděla, co má dělat, až bude mít děti vlastní. To, co věda v daném směru zjistila, Míša přetavila do kni...

Kontroverzní malé feministky pobavily brněnský Kabinet Múz

Minifemini 200Kulturní sdružení Napříč.cz je skupina odvážných a především umělecky nadaných lidí, kteří se snaží společně vytvořit alternativu k současnému tradičnímu konzumnímu proudu umění a zábavy. Toto sdružení předvedlo v rámci osla...

Dickova díla na filmovém plátně
ImageDíla málokterého spisovatele vědecko-fantastické literatury se dočkala tolika filmových zpracování jako díla Philipa K.  Dicka. Drtivá většina těchto snímků byla natočena až po autorově smrti, sám spat...