Demolition Man: Předzvěst naší budoucnosti?
Kultura21.cz

Demolition Man: Předzvěst naší budoucnosti?



altFilm Demolition Man je velmi propracovaným ztvárněním příběhu o vnímání zločinu, sexu a násilí v nedaleké budoucnosti. S hlavními hrdiny se vydáváme do města, kde je každý aspekt všedního života čistý a dobrý.

 

V roce 1996 je celé Los Angeles semeništěm zločinu a násilí. Policistovi Johnu Spartanovi říkají “Demolition Man”, protože dostane i sebelepšího zločince. Jedním z nich je Phoenix, který drží jako rukojmí asi třicet lidí. Phoenix (Wesley Snipes) si tak se Spartanem (Sylvester Stallone) vyřizuje nějaké účty. Do děje se dostáváme jakoby ke konci dlouhého příběhu, kdy už všechno vybuchuje a končí pro zásadového policistu i sadistického zločince špatně. Dostávají se za smrt rukojmích do kryogenického vězení, kde je oba nechávají zmrazit a pouští na svobodu až téměř po čtyřiceti letech.

Budoucnost města LA je ale jiná, než zločinem protkaný rok 1996. Lidé žijí v jakési mírumilovné symbióze, kde je zakázáno páchat jakékoliv násilí. Uprchlý zločinec Phoenix tak pro ně představuje zásadní problém, protože policie té doby není na podobné chování vybavená a může jeho řádění akorát nečinně přihlížet.

Velmi pozitivně naladěná, upřímná a špatnostmi netknutá mladá policistka Huxleyová (Sandra Bullock) dostává Spartana na starost. Během Phoenixova řádění totiž vymysleli plán, že by mohl policista z jeho doby vědět, jak brutálního zločince zpacifikovat. Nejde to ale tak snadno. Zatímco Phoenixovi během zmrazení nahrávali do mozku program zacházení se zbraněmi a technologiemi budoucnosti, policista Spartan se v rámci rekonvalescence učil akorát pletení a háčkování šál a svetrů.

alt

Během potíží, na něž Spartan s Huxleyovou naráží, se oba policisté z rozdílných časových období o sobě dozvídají spoustu zajímavých věcí. Nadávky jako “kurva, kretén, podělanej debil” jsou v budoucnosti postihovány pokutami půl kreditu. Prostředí města je jaksi automatizované, sterilní a nevinné. Dalo by se říct, že je to tak v pořádku, nicméně všechno není jak na první pohled vypadá. V podzemních kanálech a stokách žije větší odbojová tlupa lidí, kteří odmítají konvenční způsob života. Mají rádi nezdravé jídlo, alkohol, sex, nadávky a odvaz, jež je na povrchu legálně neakceptovatelný. Nejdříve se zdá, jakoby šlo o nějaké retardované osobnosti, neschopné se přizpůsobit civilizovanému způsobu života. Na druhou stranu se dozvídáme, že kromě impotence bránit se proti brutálnímu zločinci Phoenixovi, je společnost budoucnosti lehce manipulovatelná společenskými konvencemi a zásadami tamní vizionářské církve.

alt

 

Ztvárnění této reality poměrně hodně připomíná současnou situaci ve společnosti. Nicméně prvky jako “zločin”, “násilí” a “sex” jsou dnes poměrně obvyklé, a přitom lidé dávají společenským konvencím téměř stejný význam. Není tedy realistické nechat se dívat na podobné záležitosti z příběhu jako na něco opravdového. Když si někdo zvykne nadávat sprostě, ještě to neznamená, že dokáže být odvázaný. Huxleyovou ale historické záznamy 20. století fascinují s až dětinskou naivitou. Příběhy o násilí, dobrodružství, expresivní vyjadřování, to všechno ji přitahuje i k policistovi Spartanovi. Na rozdíl od svých kolegů Huxleyová přichází během stíhání Phoenixe na poměrně zásadní věc. I když se na lidi z minulosti všichni dívají z patra, je Spartan mnohem zodpovědnější a zásadovější člověk než oni. Ve sterilním prostředí s mnoha “užitečnými” pravidly se totiž učíme především jak být ostatními akceptováni. Pokud někdo plave proti proudu, dělá to často jen ze zapšklosti, žárlivosti, nebo protože si není jistý sám sebou dostatečně na to, aby v konvenční komunitě obstál.

alt

Pokud však kvůli různorodým osobnostem něco jako být společensky akceptován nikdo v podstatě nedokázal, člověk jako policista Spartan si začal vytvářet zásady, které dodržoval hlavně kvůli sobě.

Demolition Man
Akční / komedie / sci-fi
USA / 1993 / 115 min.
Režie: Marco Brambilla
Scénář: Daniel Waters, Robert Reneau, Peter M. Lenkov
Hrají: Sylvester Stallone, Wesley Snipes, Sandra Bullock, Nigel Hawthorne, Benjamin Bratt, Bob Gunton, Glenn Shadix, a další

Zvukové formáty: DOLBY DIGITAL 5.1 anglicky
Titulky: anglické, české
Distributor: Warner
Hodnocení: 50 %

Zdroj foto: imbd.com


 

Pro dobrou náladu...

Přihlášení



Soutěže

Pyrografie aneb antistresové tvoření pro milovníky dřeva

V nakladatelství Grada vyšla kniha Vypalování do dřeva aneb Pyrografie pro každého, která potěší každého kreativně založeného milovníka dřeva.
Grada

Třešně v rumu jsem zhltla jako malinu

V nakladatelství Cosmopolis vyšla kniha novinářce Michaele Janečkové s názvem Třešně v rumu, která pojednává o její cestě na Kubu.
Cosmopolis (Grada)

Videorecenze knih

Rozhovor

10. díl seriálu Březen, za kamna vlezem – nejlépe s knihou (tištenou, elektronickou, audio)

10 BMC perexBřezen býval měsícem knihy, starší ročníky si to dobře pamatují. Asi i v dřevních dobách býval touto dobou propad prodejů (i když se na ně asi tenkrát tolik nehrálo) a tak byl jarní měsíc vybrán jako vhodný ku čtení. Na nějaký čas nám, milovník...

Hledat

Anketa

Pomalu nastává čas dovolených. Kde byste tu svou nejraději strávili?
 

O čmelácích vážně i nevážně

V nakladatelství Kazda vydali další knihu přírodovědce Dava Goulsona. Po Divočině v zahradě přichází Návrat čmeláků.
Kazda

Z archivu...

Čtěte také...

Mobil a jeho tajemství: Film ZNÁMÍ NEZNÁMÍ odkryje pravou tvář každého z nás

Znami neznami 200Filmová komedie, která se zapsala do Guinnesovy knihy rekordů, míří do českých kin. Příběh party přátel odkrývá tajemství, která mezi sebou skrývají. Snímek ZNÁMÍ NEZNÁMÍ přichází do kin 31. března 2022.

...

Literatura

Pozor na sovu, která nehouká

sova200První detektivka Samuela Bjørka vyvolala obrovskou senzaci. Aby taky ne! Silný příběh s mnoha zápletkami a rozuzlením, které vyrazí dech, to každý autor hned na poprvé nezvládne. Jenže teď přichází další kniha, další díl a s ním spojená velká očekávání. J...

Divadlo

Divadelní Flora začíná ve čtvrtek – světovou taneční premiérou

alt16. ročník tradiční olomoucké přehlídky odpočítává poslední hodiny do svého začátku. Čtvrteční a páteční program nabízí premiéru a první reprízu exkluzivní taneční koprodukce Power Power Dance, která vzniká speciálně pro festival s podporou

Film

Ostrava Kamera Oko představuje filmy z pohledu kameramanů

zahájení okoLaické publikum se především vyzná v hereckých osobnostech. Na druhém místě nás zajímá režie, nicméně jména kameramanů zůstávají v pozadí. To ovšem mění festival, kterému se v Ostravě říká OKO. Jedinečná událost svéh...