„I ve věku počítačových kouzel vytváří ty nejlepší zvláštní efekty stále ještě matička příroda.“ Adam Markowitz, ENTERTAINMENT WEEKLY. Matička příroda se na fauně a flóře pod mořskou hladinou skutečně vyřádila, řádně popustila uzdu své fantazii a rozhodně nešetřila barvami a nevolila jednoduché tvary tělesných schránek. Nápaditost symbiotických vztahů je taktéž až zarážející.
Žádný sofistikovaný scénář, žádné hlubokomyslné ani povrchní dialogy, žádné nápadité kostýmy – jen všímavé oko kamery, které neúnavně slídí po jakémkoli pohybu, pronásleduje často až bizardní živočichy, obhlíží ze všech stran roztodivné rostliny. Prostě jen všední den pod mořskou hladinou, boj o přežití, úsilí sehnat potravu, rozmnožit se, uniknout predátorům.
Matička příroda, kromě neopakovatelných zvláštních efektů, vytváří i nejsilnější příběhy. To potom není nic jednoduššího, než aby za kamerou stál člověk s citem pro detail. Tímto vnímavým člověkem kameraman Howard Hall rozhodně je. A vůbec tuto skutečnost nesnižuje fakt, že se nemusel ani příliš snažit, že mu v podstatě stačilo jen dívat se kolem sebe. Jakákoli snaha o aranžovanost, vsazený scénář, zásahy lidské ruky by působily silně rušivě a uměle, přebíjely by přirozenost, ryzost a zemitost prostředí a hlavních aktérů.
Ocenění si zaslouží střihač, který dokázal z kvanta natočeného materiálu vybrat to nejlepší a uplácat z toho velmi záživnou čtyřicetiminutovou podívanou. Záživnou do té míry, že bylo problémem od televizní obrazovky odtrhnout teprve tříleté dítě, problematické bylo též odolávat jeho žadonění o opětovné puštění. I já, jakožto „ostřílená divačka“ jsem neměla pocit, že už nic dalšího zajímavého nenaleznu. Třetí, páté, desáté zhlédnutí a pocit, že už není se na co dívat, se nedostavoval. Při každém dalším zhlédnutí si divák může všímat něčeho „nového“, na co zaměří svou pozornost, na co se bude soustředit tentokrát. Je to podobné, jako když archeologové odkrývají vrstvu zeminy za vrstvou, neustále se před nimi vynořují nové známky dávno zaniklého života a minulých časů.
Autoři komentáře nalezli tu správnou míru, kdy diváka nezahltí přílišným kvantem informací, místy byli i docela vtipní. Občasné poznámky o negativním vlivu lidské činnosti na životní prostředí nebyly nijak srdceryvné, sáhodlouhé, prostě se daly „skousnout“.
Dobrou práci odvedli i Micky Erbe a Maribeth Solomon, tvůrci hudby, která trefně podtrhovala dění, chvílemi jsem byla ochotna uvěřit, že filmaři svým „hercům“ tuto hudbu po zvolání „akce“ pouštěli. Závěrečná píseň při dovádění lachtanů však prvoplánovitě hrála na city, určitě měla za úkol zabrnkat na divákovu citlivou strunu a případně ho rozlítostnit nad osudem „chudáčků zvířátek“.
Pokud hlásí předpověď počasí déšť i na několik dní, nezoufejte. Tedy pokud máte doma Podmořský svět. Nechte se jen unášet krásou světa ukrytého pod mořskou hladinou a překvapujte sami sebe, co v jednotlivých scénách i při několikátém zhlédnutí nového objevíte.
Podmořský svět / Under the Sea
Žánr: dokumentární
Původ: USA/ Kanada
Rok výroby: 2009
Režie: Howard Hall
Stopáž: 40 minut
Zvukové formáty: Dolby Digital 5.1, originál anglický, dabing český, turecký, španělský německý, polský 5.1
Titulky: české, norské, německé finské, dánské, hebrejské, řecké, litevské, lotyšské, polské, turecké, chorvatské, estonské, švédské, španělské, portugalské, anglické a německé pro neslyšící
Distributor: Warner Bros Pictures
Hodnocení: 75%
Zdroj foto: Warner Bros
< Předchozí | Další > |
---|