Lon Chaney – muž tisíce tváří
Banner

Lon Chaney – muž tisíce tváří

Tisk

lon chaneyPrvního dubna uplyne 129 let od narození filmového herce Lona Chaneyho – muže, jenž byl průkopníkem v oblasti hororu a hrůzy. Byl to právě on, kdo uvedl horor do americké kinematografie. Svět ho znal pod vystihujícím přízviskem „muž tisíce tváří“. Tato přezdívka dokonale definovala Chaneyho mimořádné nadání převtělovat se do rozmanitých postav. Lon Chaney ztvárnil bizarní příšery, výstřední šílence, zrůdy i vrahy ...

Lon Chaney se narodil prvního dubna 1883 v Coloradu. Oba jeho rodiče byli hluchoněmí a tak s nimi byl nucen hovořit znakovou řečí. Tato zkušenost mu velmi prospěla při práci u němého filmu. Byl zvyklý vyjadřovat se expresívní pantomimou. K herectví tíhnul již od dětství. Ve čtrnácti letech se stal statistou u Demberského divadla. Později měl šanci stát se operním zpěvákem, Lon se však rozhodl pro film. V Hollywoodu se začal prosazovat již od roku 1913. Během deseti let se objevil ve více než stovce filmů, které dnes již nestojí za zmínku. Hrával zejména malé role zločinců a neurvalců. Zlomový okamžik přišel s rolí falešného mrzáka ve snímku Čaroděj z roku 1919. V dalších snímcích si již sám navrhoval masky, kterými proslul. Chaneyho umění nacházelo inspiraci v představeních potulných cirkusů a kabinetů kuriozit, v nichž mohli davy zvědavců zahlédnout nejrůznější rozmary přírody a lidské zrůdy.

alt

Lon Chaney sehrál nespočet rolí, přičemž se vždy dovedl vcítit do mentality dané postavy. Řada jeho filmů se pohybovala na hranici kýče. Zkušenější režiséři, jakými byli Wallace Worsley či Viktor Sjöström, však dokázali využít Chaneyova mistrovství. Z roku 1920 pochází snímek Penalty, v němž Chaney ztvárnil choromyslného vůdce sanfranciského podsvětí, jemuž v dětství amputovali dolní končetiny. Pro tuto roli si Lon pevně svazoval nohy za zády a velmi přesvědčivým způsobem kráčel po kolenou, čímž si trvale poškodil svaly. Snímek je charakteristický tíživě temnou atmosférou a démonickým antihrdinou. O dva roky později se Chaney dokonale vžil do role Číňana Yen Sina, a to ve filmu Shadows. Následovala adaptace románu Victora Huga Zvoník u Matky Boží, která vznikla v roce 1923. Chaney jako hrbáč Quasimodo zaujal nejen působivou maskou ale také mistrným vyjádřením vnitřní tragiky postavy. Při natáčení se nechával spoutat pásy, které mu znemožňovaly napřímení. Těžký sádrový hrb ho svou vahou tisknul k zemi, Chaney se přesto pohyboval neobyčejně živě a vitálně. Tento zvířecí Quasimodo se v mnohém liší od svých následovníků. Chaneyho hrbáč nepřipomíná onoho romantického hrdinu z novějších adaptací. Následující role si Chaney již pečlivě vybíral. Za zmínku stojí snímek Ten, jehož políčkují z roku 1924. Chaney zde hrál ponižovaného geniálního vědce, jenž se stává cirkusovým klaunem. Triumfem Chaneyho maskérského a hereckého umění se stala titulní postava Fantoma Opery z roku 1925. Šílený hudebník, mistr černé magie, uprchlý trestanec, vynálezce a démonický pán labyrintu pod pařížskou operou v jedné osobě se stal životní rolí Lona Chaneyho. Film i původní předloha je nasycena neobyčejně intenzivní atmosférou strachu a makabričnosti. Fantomova tvář, která je v původním románu Gastona Lerouxe popsána jako žijící lebka se zetlelým masem, je v Lonově podání charakteristická neobvykle vystouplýma očima, zdeformovaným nosem a zkroucenými ústy, z nichž trčí ostré zuby. Do této podoby se Lon stylizoval pomocí rybí blány, kterou si povytáhl nos směrem k čelu. Oči si bolestivým způsobem rozšiřoval pomocí tenkých drátků. Podobným způsobem si vytvořil masku i ve filmu Příšerné stíny z roku 1927. Poslední kopie tohoto snímku byla bohužel zničena při požáru v roce 1965. Prý se jednalo o jeden z Chaneyho nejlepších výkonů. Zachovalo se mnoho dobových fotografií, z nichž bylo možno snímek alespoň částečně rekonstruovat. Z roku 1927 pochází snímek Alonzo, muž bez rukou, v němž se Chaney opět podíval do cirkusového prostředí. Ztvárnil titulní postavu vrhače nožů, jenž předstírá, že nemá horní končetiny. Roli klauna si Chaney zopakoval ve snímku Směj se paňáco. Osudným se stal příchod zvukového filmu, jenž Chaney vnímal s neklidem, neboť se správně domníval, že film s expresivní pantomimou skončil. Chaney se rozhodl, že bude také „mužem tisíce hlasů“. V roce 1930 natočil zvukový remake svého staršího snímku Bezbožná trojice, kde hrál břichomluvce. V nové verzi hovořil hned čtyřmi různými hlasy, při natáčení si však namáhal hlas natolik, že mu praskla krční céva. V nemocnici mu byla diagnostikována rakovina hrtanu. Hlasové vypětí jen urychlilo nezvratný proces. Lon Chaney zemřel v srpnu 1930.

alt

Tento mistr pantomimy a génius masky se stal pojmem pro celou generaci diváků. Jeho jméno je úzce spjato s hororovým žánrem, na jehož zrodu měl lví podíl. Syn Lona Chaneyho kráčel v otcových stopách, obsazován byl však především do nízkorozpočtových snímků.

alt

    


Zdroje:

KOŁODYŃSKI, Andrzej. Schůzky s upírem: Od grotesky po sci-fi. s. 29-51. ISBN 80-7004-054-8
FRÝDA, Myrtil. Nesmrtelné stíny. (televizní dokument)
Historie maskérství. [online]. [cit. 2012-03-11]. Dostupné z: makeupfx.borec.cz/A.Historie.html

Zdroje foto:

unmixed-obsesiones.buzznet.com/
en.wikipedia.org/
phantomonabudget.bravehost.com/


 

Přihlášení



Anketa

Který kulturní trend vás v poslední době nejvíce zaujal?
 

Špína: temná krimi z východního Slovenska

V únoru vydalo nakladatelství Metafora velmi zajímavý detektivní počin slovenské autorky Barbory Bernátové s lakonickým názvem Špína. Druhý případ svérázného kapitána Davida Meiznera se s ničím nemaže. Vražda mladého profesora přináší spoustu otazníků i mnoho podezřelých…

Lištičky, klasické drama s nápaditou režií Michala Dočekala

Písní, jejímž textem je část Písně písní ze Starého zákona poklidně začíná drama Lištičky, uvedené Městskými divadly pražskými na scéně divadla ABC. Text verše je prostým konstatováním toho, že když lišky škodí ve vinici, je třeba je z ní bez milosti vyhnat. Smysl tohoto verše, jenž se stal v průběhu staletí předmětem mnoha teologických výkladů, hledajících v něm mnohá podobenství a jinotaje, je ale jasný – dávejte si pozor na to, co vypadá lákavě a skvěle, ale časem vás to může zničit.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Libor Pešl: „Reakce děti i rodičů při testování Kouzelného čtení nám dodávaly optimismus“

albi kouzelne cteni 200Společnost Albi nedávno přinesla na trh projekt Kouzelné čtení, se kterým jsme vás na našem webu už seznámili. Jde o knihy, k jejichž čtení je potřeba elektronické tužky. Ta dokáže pomocí speciálních senzorů číst a vydávat r...

Chinaski ohlašují největší koncert kariéry. V červnu zahrají open-air pod „lízátky“ v Hradci Králové a na brněnském Velodromu

V prosinci letošního roku uběhne přesně 30 let od chvíle, kdy vyšlo první album skupiny Chinaski. Oslavu 30 let Chinaski oficiálně odstartují prosincovými koncerty v pražské O2 areně. Souběžně s nimi se fanoušci dočkají také speciální narozeni-nové desky nahrané v Rockfieldu. Oslavy tímto ale teprve začnou! Vše totiž vyvr-cholí v roce 2025, kdy se uskuteční vůbec největší koncert v historii kapely.

Čtěte také...

Dny evropského filmu začínají



DEF perexJiž po osmadvacáté si můžeme vychutnat DNY EVROPSKÉHO FILMU, pořádané od středy 16. června 2021 nejen v Praze, ale i v dalších velkých městech – v Ostravě (od 17.6.) a v Brně (od 18.6). Přehlídka pak se pak shodně uzavírá v tentýž den,...


Divadlo

Štyrský/Toyen/Heisler. Švandovo divadlo uvede komorní hru Martiny Kinské o nevšední umělecké trojici

Styrsky Toyen Heisler 200Novou autorskou inscenaci oceňované dramatičky a režisérky Martiny Kinské s názvem Štyrský/Toyen/Heisler uvede 27. března v premiéře Švandovo divadlo na studiové scéně.

...

Film

Útěk z Utopie nyní na Jeden svět online

utek z utopie200Jak komplikované je uprchnout ze Severní Koreje? Dalo by se říci, že dostat se z nejstřeženější země světa je téměř nemožné i pro jednotlivce. A co teprve když se o útěk společně snaží pětičlenná rodina?

...