F. A. Brabec: “ Každé „své“ filmové dítě miluji.”

F. A. Brabec: “ Každé „své“ filmové dítě miluji.”

Tisk
ImageF.A.Brabec se v současné době kromě svých filmových projektů zabývá výukou mladé generace kameramanů na Filmové akademii Miroslava Ondříčka v Písku. Jeho ateliér kamery je jeden z nejnavštěvovanějších, protože o svém řemesle přednáší s vervou, a především proto, že má co říct. Na škole má pověst přísného profesora, který je ochotný předat své zkušenosti a znalosti těm, kdo projeví poctivý zájem. Když pana Brabce potkáte na chodbě, nebo ještě lépe při výuce, přímo z něj tryská energie. Když se rozohní, je ho slyšet po celé škole.


Udělat s ním rozhovor byla snadná práce, protože F.A.Brabec si najde čas na každého studenta, který od něj něco potřebuje, i když nepatří mezi jeho kameramanské svěřence. I navzdory velké vytíženosti se mnou F.A.Brabec udělal slíbený rozhovor, sice po mailu, ale velice ochotně.

Jaký máte pocit ze svého posledního filmu V peřině? Byl to podle vás úspěch?

Určitě ano, protože jsme zvládli 3D technologii na nejvyšší úrovni při zachování kvalitního filmového vyprávění náročného muzikálu. Každé „své“ filmové  dítě miluji a samozřejmě každé má i své chyby. Až čas ukáže, které nedostatky jsou ty podstatné,  které se ztratí a naopak vystoupí to co na první pohled divákovi či recenzentům uniklo. Moje filmy jsou většinou stavěny na „dlouhou trať“ a nejinak je tomu i s Peřinou. 

Byl rozdíl v obrazovém přístupu k filmu ve 3D oproti 2D? Jak se liší příprava a výroba od 2D filmu?


Ten rozdíl je obrovský a nedá se popsat na pár řádcích, ale zjednodušeně, vše začíná technickým scénářem, kde tvůrce již musí přemýšlet úplně jinak přes technologii, která je velmi komplikovaná (nastavení kamer, synchronizace, objektivy, záznam..apod.) po samotné natáčení, kde jen výměna objektivu je 20x delší než u 2D, nemožnost používat transfokátoru, vymezení prostoru pro herce, rekvizity, dekoraci...apod. až po samotný střih (např. není možné příliš dynamicky měnit velikost záběrů..)a postprodukci, kdy zkompletování dvou kamer do jednoho obrazu je někdy i neřešitelné...a o zvukové stránce, která navíc musí pracovat s prostorem nevyjímaje by byla další kapitola...

Jaké ze svých natáčení (celovečerních filmů) jste si nejvíc užíval? Jaké vás nejvíc přesvědčilo o tom, že jít k filmu byla ta správná volba?


Již u svého kameramanského debutu Čas sluhů jsem propadl zřejmě navždy tomu krásnému bláznovství komediantů, snažících se předat své emoce divákům. Od té doby jsem podobný pocit zažil na všech dalších projektech a tím, že mám rád střídání stylů a témat, tak si snad budu užívat stále...a k filmu jsem chtěl již od svých osmi let, jen jsem si myslel, že budu fotograf a ne kameraman.

Image

S kterými herci rád pracujete opakovaně a proč? Koho naopak je těžké mít na place? Jsou všichni herci stejně profesionální, nebo hraje roli i osobní vztah?


Určitě patřím k těm tvůrcům, kteří si vytvoří vlastní hereckou rodinku a v té se rádi pohybují a točí filmy. Jsou samozřejmě projekty, kdy je nutné vzít do party někoho nového, ale i ten se určitě časem začne objevovat v mých dalších projektech. Většinou pracuji s empatickými herci a samozřejmě profesionály a tak náš osobní vztah nehraje téměř žádnou roli, i když jsme většinou přátelé.

Rozumíte si spíš s mladší nebo starší generací herců?

Vlastně věk podle mne nehraje žádnou roli, buď si s někým „sednete“ anebo ne. Scénář, postava, dialog, vizualice apod., samozřejmě hrají tu největší „roli“.

Jací jsou studenti Filmové akademie Miroslava Ondříčka v Písku? Jsou paličatí nebo si nechají poradit?

Naštěstí učím kameramany a ti moc dobře vědí, že kamera není jen umění, ale především řemeslo, které obnáší spoustu technických vědomostí, které se jim snažím předat. Sami pochopí, že zasvítit zámek či komplikovaný prostavěný ateliér není bez profesních znalostí zas tak jednoduché. Paličatost ustoupí a sami se ptají, jak na to. Proto je rád učím a jsem nadšen, když mají na cvičeních skvělé výsledky.

Co vás vedlo ke zpracování hned dvou klasických českých literárních děl, ještě k tomu básnických? Má podle vás poezie blíž k filmu než próza?


Hledal jsem látku na další film, protože jsem dostal nabídku realizace „autorského“ filmu. Moje žena, přesvědčená o tom, že jsem básník filmu, byla hnacím motorem k tomu, že jsem začal číst kvalitní české básníky. Erben a Mácha byli vlastně logickým vyústěním mého obrazového vidění, možná podobném jejich...

Plánujete další celovečerní film?

Filmových projektů mám ve svém šuplíku asi 5 ( těch mých snů..), ale nerad tlačím na pilu a na scénářích si sám pracuji. Většinou dostanu nabídku na film a sám se potom rozhodnu, zda prosadím „ svůj“ projekt, nebo budu pracovat na nabídnutém scénáři. Mojí chybou asi je, že rád chodím do práce a film mne stále uchvacuje, tak někdy podlehnu možná dříve, než by bylo nutné.
V lednu jsem natočil a nyní budu dokončovat 3D záznam představení muzikálu Carmen do filmové verze, která by měla mít premiéru v polovině roku 2012 ve všech 3D kinech.


Zdroj foto:
wikipedia.org, fdb.cz




 
Banner

Přihlášení



S toxickými vztahy je to jako s chřipkou – virus daleko snadněji napadne člověka s oslabenou imunitou

S velkou nadsázkou by se tenhle příběh dal nazvat „Jíst, meditovat a milovat po česku“. Jen to není taková selanka, i když se děj odehrává v romantickém přírodním prostředí Grand Canyonu. Hlavní hrdinka tam ani nemedituje, ani si neužívá místních kulinářských specialit, ale tvrdě maká a kručení v břiše už ani nevnímá. A milování? Počáteční elektrické výboje vzrušení brzy vystřídají bolest, paralýza ze strachu a živočišný odpor. Naštěstí zafunguje i pud sebezáchovy.

Pointa

Skřítci Houbáci opět zasahují

Děti, co mají pod kloboukem, už jistě znají skřítky Houbáky. Ti se nyní vracejí na scénu a s nimi spousta dalších lesních bytostí, bez nichž by to v lese nebylo tak úplně ono. Na světě je druhý díl Houbáčků, knížky, která by měla ležet na čestném místě všech knihkupectví. Čím je tak výjimečná? Je prostě jedinečná!

Pointa

Banner

Hledat

Rozhovor

Komentovanou výstavu považuji za velmi důležitou součást prezentace, tvrdí malíř Jaroslav Jerry Svoboda

svoboda 200Pražský malíř Jaroslav Jerry Svoboda má za sebou řadu výstav doma i v zahraničí. Jeho díla se nacházejí v soukromých sbírkách v Číně a Holandsku, vystavoval v Kanadě a USA. Tvoří na pomezí neosymbolismu, semifigurativního expressionismu a postmodern...

Videorecenze knih

Fotbal je magie, je to souboj umění, techniky a síly se soupeřem, který chce taky vyhrát

Na svém kontě má 130 fotbalových zápasů v nejvyšší československé soutěži, během nichž vystřelil 11 gólů. Kromě toho je dvakrát mistr Kostariky a jednou mistr střední Ameriky, z doby kdy působil v kostarickém klubu LD Alajuelense. Řadu let byl fotbalovým expertem a komentátorem fotbalových zápasů v České televizi. Spolu s manželkou, dcerou a synem pořádají každoročně pravidelně rodinný příměstský tábor pro děti Multi Art Camp, o který je obrovský zájem. Věnuje se také grafice a malování obrazů. Řeč je o Pavlu Karochovi.

Čtěte také...

FLIM – festival tibetských filmů a filmů o Tibetu

alt18. – 20. dubna proběhne v pražském kině Aero již 6. ročník festivalu FLIMFestivalu tibetských filmů a filmů o Tibetu. Letošní ročník oproti předchozím nabídne pohled na tibetskou kulturu zprostředkovaný převážně...


Literatura

J.K.Rowlingová: Harry Petter a Kámen mudrců

HP1 perexHarry Potter není žádnou novinkou, přesto však dokáže i po více než dvaceti letech stále získávat nové čtenáře a nepřestává fascinovat stálé fanoušky. Právě k příležitosti dvacetiletého výročí od vydání první knihy ve Velké Británii, vydává naklada...

Film

Spielbergův Lincoln: inspirace mramorovým prezidentem

lincoln 200Americká režisérská legenda Steven Spielberg vystřídala ve své filmařské kariéře nespočet poloh. Šestašedesátiletý tvůrce začal jako inovátor neetablovaných žánrů: v roce 1975 filmem Čelisti zkultivoval thriller o...