Kino-Ikon osloví též českého čtenáře
Banner

Kino-Ikon osloví též českého čtenáře

Tisk

Kino ikon perexV českém prostředí máme jediný veskrze teoretický filmový časopis, a sice Iluminaci. Tento čtvrtletník zhusta bývá obtížně stravitelný, takže nezasvěcený laik zděšen prchne, sotva se začte do prvních vět, navíc tento časopis je sotva sehnatelný. Zato slovenský pololetník KINO-IKON je čtenářsky vstřícnější. Obsahuje více příspěvků, které mohou oslovit i čtenáře, kteří se o filmech chtějí dovědět něco zajímavého, aniž by o nich složitě bádali. A překvapivé bývá, kolik českých pisatelů své texty směřuje právě tam! O dřívějších číslech Kino-Ikonu jsme psali např. ZDE nebo ZDE.


České texty jsou rozporné
Česky psané příspěvky nalezneme též v nejnovějším Kino-Ikonu 2/2020. Naleznete tam Cyroňovo zamyšlení nad osudy režiséra Eduarda Grečnera, za normalizace zbaveného šance na vlastní tvorbu a zahnaného do dabingových studií. Grečner (letos se dožije devadesáti let), od něhož ČT několikrát uvedla např. podobenství Drak sa vracia, patří se mezi tvůrce obecně méně známé, v 60. letech setrvával ve stínu věhlasnějších kolegů - na Slovensku třeba Uhra nebo Jakubiska. Domnívám se, že v onom stínu setrvává Grečner oprávněně, vyzdvihovat jeho důležitost, tak to činí tato stať, mi připadá přehnané a bezdůvodné. 

Kino ikon Radovan Lukavsky - Drak sa vracia

Radoval Lukavský ve filmu Drak sa vracia

Rovněž zaujme Švábenického víceméně výčtová stať zasvěcená hudebnímu odkazu Ennia Morricona. Jen nechápu, proč autor pomíjí česko/slovenské distribuční názvy zmiňovaných filmů. Vždyť v takovém případě často znemožňuje jejich identifikaci! Zmíním aspoň jeden doklad (s.65): Lattuadův snímek v článku uvedený jako Fräulein Doktor jsme u nás viděli pod názvem Špiónka bez jména/Špiónka bez mena. A pouze k takto znějícímu titulu se vztahují veškeré ohlasy, které byly u nás publikovány.


Dále je zařazeno Marešova rozsáhlá recenze Chionovy knihy Hlas ve filmu, kterou nedávno vydalo Nakladatelství AMU. Ostatně Michel Chion, význačný francouzský znalec zvukové složky filmu, se tu stává protagonistou dalších textů, včetně jednoho rozhovoru. Překladatel knihy Josef Fulka, jenž zavzpomínal na složitý proces, jakým česká verze procházela, než byla konečně vydána, o něm napsal, že Chion zjevně předpokládá čtenářovo aktivní obeznámení se všemi filmy, o nichž ve své práci píše.

Kino ikon 2-2020Kino-Ikon předkládá pestrou nabídku čtenářsky přístupných statí
Na nejnovějším čísle Kino-Ikonu každopádně oceníme námětovou pestrost, kterou zajišťuje bezmála dvacítka různorodých textů. Určitě budeme souhlasit třeba se zjištěními Hučkova pojednání o současné maďarské kinematografii, že ji u nás – ani v Česku, ani na Slovensku – téměř neznáme. Víceméně nikdo o ní nepíše a v kinech se až na výjimky žádné maďarské snímky neocitají, nanejvýš zásluhou České televize občas nějaký spatříme (nejnověji Rodinné štěstí). Přitom i v Maďarsku vznikají podnětná a osobitě vyprávěná díla, která by mohla rezonovat také u nás, protože čerpají ze společných zkušeností, třeba z komunistické nadvlády i z postkomunistických deziluzí.


Zbývá uzavřít, že Kino-Ikon, poskytující v ucelené příloze i prostor studentům, se úspěšně snaží udržet si čtenářskou přitažlivost, aniž by rezignoval na odbornou úroveň.

Kino-Ikon 2/2021
Šéfredaktor: Martin Kaňuch
Vydaly Asociácia slovenských filmových klubov a Slovenský filmový ústav ve spolupráci s Vysokou školou múzických umení, Bratislava 2020, 233 stran
Hodnocení: 90 %
Foto: Kino-Ikon, Česká televize
http://www.klapka.sk/casopisy/kino-ikon-2-2020


 

Přihlášení



Tomáš Šebek při vědomí, orientovaný, komunikace jasná a srozumitelná. Autentický, naléhavý a hluboce lidský Objektivní nález

Tomáš Šebek je mezi českými čtenáři znám především jako autor reportážních knih z humanitárních misí. V nové knize Objektivní nález: Moje nejtěžší mise však nepředstavuje dramatické příběhy ze vzdálených koutů světa, ale obrací pohled do svého nitra. Vytahuje na světlo nejhlubší zákoutí svého dětství stráveného v nefunkční rodině, osobní selhání, partnerské krize i touhu porozumět sám sobě.

Tajemství lady Antonie. Zakázaná vášeň na dvoře Tudorovců

Edice Klokan nakladatelství Alpress nabízí román pro ženy z historického prostředí Anglie 16. století, kdy vládli Tudorovci. Autorkou je Rebecca Michele, které se povedlo sepsat romantický příběh se zajímavou zápletkou. Tajemství lady Antonie, jak se kniha jmenuje, bude však brzy odhaleno. Knížka je primárně spíše červenou knihovnou než historickým románem, ale to nic nemění na tom, že je napínavá, čtivá a romantická, což potěší každou ženu.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Eva Toulová: Já psala vždycky, kam až má paměť sahá

archiv Eva ToulováP„Není lepší pocit, když si vysníte nějaký svět, příběh, postavu a ty – byť za spousty měsíců až let – vážně obživnou. Ten svět je váš a baví mě si ho nejen jako režisér řídit, ale mít možnost si i napsat scénář nebo zahrát některou z postav, kdy...

Když odejde od rodiny muž, vzbudí to rozruch a snad trochu pohoršení. Ale co se stane, když se rodinu rozhodne opustit žena?

Krajčířka Eva (Anežka Šťastná) miluje Mánka (Mark Kristián Hochman), avšak navzdory lásce nemohou být tito dva spolu kvůli jejich nerovnému původu. Proto se Eva z trucu rozhodne, že se provdá za kožešníka Samka (Jakub Tvrdík). Jen ať všichni vidí, že ona se nikoho doprošovat nebude!

Z archivu...

Čtěte také...

Tajemné vraždy ve Wilsonově

wilsonov 200Na počátku byla povídka Michala Hvoreckého Nejhorší zločin ve Wilsonově z knihy Lovci a sběrači. Poté následoval scénář Marka Epsteina. Před dvěma roky byl jako režisér projektu nazvaného WILSONOV vyhlédnut Jiří Strach, mající čerstvé zkušenosti ...


Divadlo

Kulturní centrum Vzlet uvádí celovečerní divadelní inscenaci Příchozí, která tematizuje život lidí s tělesným postižením

Příchozí perexCelovečerní divadelní inscenace Příchozí, kterou v dnešní premiéře uvedlo kulturní centrum Vzlet, propojuje na jevišti lidi s tělesným postižením s herci. Podává téma života s handicapem jako silnou metaforu pro setkávání s čímkoliv novým,...

Film

VŠEMI SMĚRY – cestou necestou za publicistikou

altNašim pravidelným čtenářům nemohla uniknout pozvánka na festival nezávislé publicistiky Všemi směry, který roztočil kolotoč otázek, diskuzí a workshopů na téma reportérství. Že jde o výjimečnou událost, sliboval i rozhovor s manažerkou projek...