Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria perexKdyž filmaři vyplodí něco příliš spletitého, pochybného nebo magorovitého, zahalí to do snu. To přece není skutečnost, to byla pouhá noční můra, chtějí naznačit. Takto byl před více než stoletím poničen německý expresionistický film Kabinet doktora Caligariho, nyní totéž postihlo nový český snímek DARIA, kterým debutoval režisér Matěj Pichler, pro scenáristu Daniela Miňovského (jeho jméno čteme pod nezdary jako Řachanda nebo Prázdniny v Provence) je to třetí realizovaný projekt.

Co ve filmu spatříme? Záhadnou dívku Darii (Klára Miklasová), stylizovanou do polohy někdejšího hollywoodského vampa, která je možná psychotická, možná si vymýšlí, možná je opravdu kýmsi sledovaná a snad i ohrožená na životě. A začínajícího psychiatra Marka (Jaromír Nosek), jenž se do ní zamiluje, záhy překvapen, že krátkodobě skončila v blázinci, kde sám pracuje. A jejich pozdější shledání se změní v pouhou předehru k pronásledování a znepokojivým tajemstvím, s pomocí odvážného mstitele bezpráví posléze skryti v hlubinách venkova na jakémsi statku, kde svou další existenci hledá spousta lidí.

Jak film mate diváka
Jako základní problém příběhu shledávám jeho zašmodrchanou spletitost, kdy výsledná podoba se snad rodila až během natáčení. Nasvědčovaly by tomu podivná zmizení důležitých postav (Markova maminka coby šéfka psychiatrie a jeho ranařský kamarád doslova vypadnou z příběhu poté, co je navštívil slizce vemlouvavý padouch). Takže vůbec nevíme, zda nebohé děvče sledovali nějací zloduši nebo naopak policie, ani netušíme, zda hrdinka, v závěru se zmátořeně probírající, toto všechno prožila ve snu nebo naopak byla uspána, aby tyto prožitky vnímala jako jednolitou noční můru.

Daria 1

Ostatně o dílčí (a vzápětí přiznané) děsivé sny s erotickým podtextem, které slouží jen k matoucímu nabuzení diváka, tu není nouze: jednou se Darii zdá, jak ji ohrožuje - ba s ní obcuje - samotný ďábel (a k satanskému hororu by odpovídaly úvodní komiksové kresby Kateřiny Bažantové, na jejichž zkrvaveném pozadí se pohybují úvodní i závěrečné titulky), jindy Marka vyděsí Dariin vražednický útok, z něhož se naštěstí probudí.

Není všechno zlato, co se třpytí
Daria se vyznačuje nápodobou módních hollywoodských thrillerů, které si pohrávají s mysteriózností, s výlučnými prostředími a postavami, kameraman Aleš Hart se vyžívá v pošmourných sceneriích, ať již se jedná o noční město nebo mrtvolně osvětlené místnosti. Scény automobilových jízd jsou znenadání a trhaně zrychlovány na znamení křivolakých honiček. Jenže nade vším vládne inscenační topornost, vadí až odrazující výrazová mondénnost, vkrádající se do modelace prostoru i do nepřirozeně naléhavé mluvy, ba přednášení neživotně tezovitých replik. Z herectví – a vedle Noska a Miklasové nalezneme i jména jako Jiří Schmitzer nebo Jana Šulcová, nemluvě o vcelku zbytečné zahraniční výpomoci v podobě Pawła Deląga či Paula Louise Harrella - zcela vyprchala sebemenší sugestivita, zůstala jen vyprázdněná póza.

Daria 2

Ornamentem se tu stávají nejen podivnosti spojené s farmaceutickým průmyslem, stesky na přelidněnost zeměkoule a samozřejmě korupce. Dariina movitého otce - jak se ukáže – podezírá policie z finančních machinací, přičemž možná nevědomým, možná vědomým klíčem k nim, respektive k tajeným účtům, má být právě Daria a její papír s nesrozumitelnými čmáranicemi. Bohužel všechen tento místy křečovitý eklektismus prozrazuje jen marné snahy autorů adaptovat úspěšné zámořské vzory na domácí podmínky. Nepomohly ani anglicky zpívané skladby.

Zbývá dodat, že tento veskrze obskurní snímek - stejně jako papundeklový, přesto divácky úspěšný kýč Příliš osobní známost - zaštítily Státní fond kinematografie a televize Prima.

Daria plakat

Daria
Česko 2020, 89 minut
Režie: Matěj Pichler
Scénář: Daniel Miňovský
Kamera: Aleš Hart
Hudba: Patrik Kettner
Hrají: Jaromír Nosek, Klára Miklasová, Jana Šulcová, Paweł Deląg, Paul Louis Harrell, Jiří Schmitzer, Norbert Lichý, Karel dobrý, Jitka Sedláčková, Vasil Fridrich, Jan Vlasák, Tomáš Dastlík,Josef Vrána
Distributor: Bontonfilm
Premiéra: 30. ledna 2020

Hodnocení: 10 %

„Air Guitar je podivná disciplína, jako vytržená z filmů Monty Pythonů“

air guitar logoŽe jste ještě neslyšeli o Air Guitar World Championships čili Šampionátu ve hře na imaginární kytaru? Tak to je chyba, protože Česká republika každoročně mívá několik želízek v ohni. V tomto článku si tento fenomén představím...

Prolomení kódu Enigmy postrčilo soukolí světových dějin

KodEnigmy perexŽivotopisné válečné drama Kód Enigmy vypráví příběh matematického génia, který díky svému úžasnému talentu pomohl zkrátit 2. světovou válku a zachránil tak tisíce lidských životů. Profesor matematiky a kryptoanalytik Alan Turing se spol...

Zachrání Andrea svět?

charlotte200Tajemné bytosti, záhadné stíny, svět démonů a boj dobrých se zlými. Charlotte – Ztracená vzpomínka Vampi Very v sobě nese vše, co do správné fantasy patří. A ještě něco navíc – svět současných náctiletých, kteří vidí své okolí trochu jinak než os...

Jaké bylo první letošní LiStOVáNí v Holešově?

kluk z kostek 200V holešovském New Drive Clubu se v úterý 23. ledna uskutečnila zastávka z projektu LiStOVáNí zaměřená na knihu Kluk z kostek.

...

Sněhulák? Spíš nesourodá sněhová břečka

snehulak 200Jeden z nejočekávanějších filmů letošního roku běží od 12. října v kinech. Tvůrci a marketéři slibují, že se budeme bát. Ti, co četli knižní předlohu Jo Nesba ví, že by se bát měli. Převézt knižní bestseller známý všude po světě do filmové podoby je vždy velká loter...