Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria – sledujeme skutečnost nebo sen?

Daria perexKdyž filmaři vyplodí něco příliš spletitého, pochybného nebo magorovitého, zahalí to do snu. To přece není skutečnost, to byla pouhá noční můra, chtějí naznačit. Takto byl před více než stoletím poničen německý expresionistický film Kabinet doktora Caligariho, nyní totéž postihlo nový český snímek DARIA, kterým debutoval režisér Matěj Pichler, pro scenáristu Daniela Miňovského (jeho jméno čteme pod nezdary jako Řachanda nebo Prázdniny v Provence) je to třetí realizovaný projekt.

Co ve filmu spatříme? Záhadnou dívku Darii (Klára Miklasová), stylizovanou do polohy někdejšího hollywoodského vampa, která je možná psychotická, možná si vymýšlí, možná je opravdu kýmsi sledovaná a snad i ohrožená na životě. A začínajícího psychiatra Marka (Jaromír Nosek), jenž se do ní zamiluje, záhy překvapen, že krátkodobě skončila v blázinci, kde sám pracuje. A jejich pozdější shledání se změní v pouhou předehru k pronásledování a znepokojivým tajemstvím, s pomocí odvážného mstitele bezpráví posléze skryti v hlubinách venkova na jakémsi statku, kde svou další existenci hledá spousta lidí.

Jak film mate diváka
Jako základní problém příběhu shledávám jeho zašmodrchanou spletitost, kdy výsledná podoba se snad rodila až během natáčení. Nasvědčovaly by tomu podivná zmizení důležitých postav (Markova maminka coby šéfka psychiatrie a jeho ranařský kamarád doslova vypadnou z příběhu poté, co je navštívil slizce vemlouvavý padouch). Takže vůbec nevíme, zda nebohé děvče sledovali nějací zloduši nebo naopak policie, ani netušíme, zda hrdinka, v závěru se zmátořeně probírající, toto všechno prožila ve snu nebo naopak byla uspána, aby tyto prožitky vnímala jako jednolitou noční můru.

Daria 1

Ostatně o dílčí (a vzápětí přiznané) děsivé sny s erotickým podtextem, které slouží jen k matoucímu nabuzení diváka, tu není nouze: jednou se Darii zdá, jak ji ohrožuje - ba s ní obcuje - samotný ďábel (a k satanskému hororu by odpovídaly úvodní komiksové kresby Kateřiny Bažantové, na jejichž zkrvaveném pozadí se pohybují úvodní i závěrečné titulky), jindy Marka vyděsí Dariin vražednický útok, z něhož se naštěstí probudí.

Není všechno zlato, co se třpytí
Daria se vyznačuje nápodobou módních hollywoodských thrillerů, které si pohrávají s mysteriózností, s výlučnými prostředími a postavami, kameraman Aleš Hart se vyžívá v pošmourných sceneriích, ať již se jedná o noční město nebo mrtvolně osvětlené místnosti. Scény automobilových jízd jsou znenadání a trhaně zrychlovány na znamení křivolakých honiček. Jenže nade vším vládne inscenační topornost, vadí až odrazující výrazová mondénnost, vkrádající se do modelace prostoru i do nepřirozeně naléhavé mluvy, ba přednášení neživotně tezovitých replik. Z herectví – a vedle Noska a Miklasové nalezneme i jména jako Jiří Schmitzer nebo Jana Šulcová, nemluvě o vcelku zbytečné zahraniční výpomoci v podobě Pawła Deląga či Paula Louise Harrella - zcela vyprchala sebemenší sugestivita, zůstala jen vyprázdněná póza.

Daria 2

Ornamentem se tu stávají nejen podivnosti spojené s farmaceutickým průmyslem, stesky na přelidněnost zeměkoule a samozřejmě korupce. Dariina movitého otce - jak se ukáže – podezírá policie z finančních machinací, přičemž možná nevědomým, možná vědomým klíčem k nim, respektive k tajeným účtům, má být právě Daria a její papír s nesrozumitelnými čmáranicemi. Bohužel všechen tento místy křečovitý eklektismus prozrazuje jen marné snahy autorů adaptovat úspěšné zámořské vzory na domácí podmínky. Nepomohly ani anglicky zpívané skladby.

Zbývá dodat, že tento veskrze obskurní snímek - stejně jako papundeklový, přesto divácky úspěšný kýč Příliš osobní známost - zaštítily Státní fond kinematografie a televize Prima.

Daria plakat

Daria
Česko 2020, 89 minut
Režie: Matěj Pichler
Scénář: Daniel Miňovský
Kamera: Aleš Hart
Hudba: Patrik Kettner
Hrají: Jaromír Nosek, Klára Miklasová, Jana Šulcová, Paweł Deląg, Paul Louis Harrell, Jiří Schmitzer, Norbert Lichý, Karel dobrý, Jitka Sedláčková, Vasil Fridrich, Jan Vlasák, Tomáš Dastlík,Josef Vrána
Distributor: Bontonfilm
Premiéra: 30. ledna 2020

Hodnocení: 10 %

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA

Tomáš Vaněk: „Koncerty v Brně, Praze a Mnichově Hradišti chystám sám a vymazluji k obrazu svému.“

tomas vanek200Zpěvák a herec Tomáš Vaněk se v prosinci vypraví se svými vánočními koncerty do tří měst a my jsme jej u této příležitosti vyzpovídali a zjistili, na co se jejich návštěvníci mohou těšit.

...

Sylva Lauerová: V románu Hodina zmijí své pokušení hrát si se čtenáři posouvám až k hranici dokonalosti

Fanoušci spisovatelky Sylvy Lauerové se po třech letech konečně dočkali a jejich radost může být hned dvojnásobná. Je to jen pár týdnů, co vyšla její sbírka poezie s názvem Klóketen a nyní se na knižních pultech objevil i nový román Hodina zmijí.

Zvony nad Tbilisi zvoní umíráček

Zvony 200Dokumentární film Pavla Kolaji Zvony nad Tbilisi (2012) přibližuje stav kinematografie v současné Gruzii - a vyznívá jako nostalgické ohlédnutí na časy, kdy sice s obtížemi, ale přece jen vznikaly výsostně umělecké f...

Ďáblova kolonie: Fakta s fantazií

james rollins dablova kolonieDěj knihy Jamese Rollinse „Ďáblova kolonie“ začíná rituální vraždou mladého indiána jeho dědečkem. Postupně do děje vstupují další postavy, státní organizace, tajné společnosti, které k uchování ...

Nemusí to znamenat nic, ale mohlo by!
ImageKlidné vody vyšetřovací stanice rozčeří krátký telefonát oznamující záhadnou vraždu u Betlémáku. Parta z kriminálky Aneňák jde do akce! Divadlo Na zábradlí uvedlo poblázněnou krimi-komedii autora Egona Tobiáše...

Cesta do lesa aneb v městě už nás to nebaví

cesta do lesaPokračování úspěšné komedie Cesta z města chystá premiéru na 4. října 2012. Ponese název Cesta do lesa a režie se opět ujal zkušený Tomáš Vorel st.