Nakladatelství Argo se představuje
Banner

Nakladatelství Argo se představuje

Tisk

argo-logoNakladatelství Argo nabízí knihy velice různorodé, vedle divácky atraktivního čtiva (kde nechybí ani comics) vydává i výsostně odborné publikace, které se týkají dějin – ať již zkoumají takříkajíc jejich každodennost, skryté tendence a kontexty, přibližují některého pozoruhodného jedince nebo se věnují myšlení o historii. Převažují tu práce přeložené, ale prostor dostávají také domácí autoři.

 

Kvalitní románovou tvorbu zastupuje Kazuo Ishiguro. Je to anglický spisovatel japonského původu, který obdivuhodně pronikl do mentality britské stavovsky rozvrstvené společnosti – proslulost mu zjednal zejména Soumrak dne, známý i z vynikajícího filmového přepisu. Právem obdržel Nobelovu cenu za literaturu. Následovaly další romány, nyní korunované výpravou do zpolamýtické minulosti v Pohřbeném obru. Ishiguro mapuje raný anglický středověk, dotýká se artušovských legend, ale především zkoumá fenomén zapomínání a paměti vůbec, kdy člověk krátkozrace vnímá a přijímá jen přítomnost, dál jeho duchovní obzor nesahá. Do češtiny tuto knihu převedla Lenka Sobotová.

 

obalka1

 

Jak upozorňuje doslov k tomuto mnohovrstevnému příběhu, lze hledat různé interpretační přístupy, které putování starých manželů rozvrácenou, ohrožující pustinou vzbuzuje u každého čtenáře asi jiné.  Lze její číst jako dobrodružnou historii, ale také tu lze hledat alegorické prvky, lze se konejšit hledáním artušovských motivů, které se také vyskytnou, avšak nakonec nezbývá než se oprostit od všech navyklých schémat a očekávání a plně se poddat se spisovatelově obrazotvornosti. Dostaneme za to odměnu v podobě řekněme komplexní umělecké vize, která v sobě nechává vibrovat banální přízemnost i oduševnělé výšiny.

Druhá publikace  Jak vznikl film je určena dětem. Na knize spolupracovala trojice autorů, každý se na výsledku podílel po svém. Tereza Cz Dvořáková sepsala kraťoučké kapitolky mapující nečekaně složité, rozkošatělé počátky pohyblivých obrázků. Comicsově pojaté ilustrace, někdy i s několika dílčími obrázky zarámovanými do jednoho celku, které kreslíř Nikkarin (vlastním jménem Michal Menšík) obdařil i promluvami tam vyskytujících se postaviček, mají především vzdělávací rozměr, ale zároveň vnášejí žádoucí vzruch a dění. František Týmal pak vyhotovil kresbami provázené návody jak sestavit archaické (před)filmové přístrojky jako fenakistoskop, zoetrop čili kouzelný buben, laternu magiku nebo dírkovou komoru coby zárodečný fotoaparát.

Kniha je sepsána jistě srozumitelně pro předpokládané čtenáře, ale zajímavé informace určitě poskytne i dospělému zájemci. Dvořáková totiž poutavě, byť s maximální stručností líčí, co vše vynálezu kinematografu předcházelo, cenná je zejména snaha co nejnázorněji přiblížit fungování nejrůznějších hraček schopných reprodukovat někdy i rozpohybované obrazy. Už přírodovědec Jan Evangelista Purkyně věděl, že lidské oko snadno podlehne vizuálnímu klamu, neboť jako pohyb vnímá, když se dostatečně rychle roztočí soubor statických obrázků. A pak následuje přehlídka (někdy nadměrně složitých) projektů Muybridgeových, Reynaudových, Edisonových a dalších nadšenců ze sklonku 19. století, předcházejících zakladatelskému počínání bratří Lumiérových ve Francii.  Ti 28. prosince 1895 užaslému publiku poprvé předvedli své krátké filmečky zachycující příjezd vlaku, dělníky vycházející z továrny apod.

 

obalka2

 

Záhy se natáčení filmů stalo doslovnou posedlostí snad po celém světě, u nás mezi průkopníky náleží zejména Jan Kříženecký a jeho herec Josef Šváb-Malostranský. Dovíme se, že film se stal hlavně předmětem zábavy, byl vnímán jako pouťová atrakce. Poznáme, jak tehdy – před stoletím – vyhlížela první představení, zpravidla složená z vícera krátkých snímků. Přestože v prvních desetiletích byl film „němý“, při představení nikdy ticho nebylo – hrála tam hudba (reprodukovaná i naživo), záběry byly komentovány, také obecenstvo hlučelo. A tvůrci hledali další a další novoty: dařily se třeba experimenty s animovaným filmem. Jako poslední informaci do knihy začleněnou Dvořáková sdělí, že roku 1926 měl premiéru první celovečerní animovaný snímek na světě Dobrodružství prince Ahmeda, inspirovaný asijským stínovým divadlem. Dnes bychom použitou techniku označili za ploškovou. Nevznikl však v Hollywoodu, jak by leckdo předpokládal, nýbrž v Německu. Režisérka Charlotte Reiningerová na něm pracovala celé čtyři roky! A mně nezbývá než vznést jedinou, zato velice ráznou výtku: nechápu, proč aspoň tenhle titul (vedle filmečků Lumiérových, Meliésových, Kříženeckého…) nebyl ke knize připojen na DVD jako názorná ukázka. Má smysl vydávat knihy o filmu a žádný k nim nepřiložit?

 

plateauuv-fenakistiskop-z-roku-1832

 

Kazuo Ishiguro: Pohřbený obr

Přeložila: Lenka Sobotová, doslov napsal Ladislav Nagy

Vydalo: Argo, Praha 2017. 320 stran

Hodnocení: 100 %

 

Tereza Cz Dvořáková, Nikkarin, František Týmal: Jak vznikl film. Výlet do světa filmové archeologie pro malé i velké

Vydalo: Argo, Praha 2017. 64 stran

Hodnocení: 80 %


 

Přihlášení



Anketa

Jaké motivy máte v kultuře nejraději?
 

Skotské pobřeží, nevlídné počasí, typické fish and chips, vůně ryb i bahna v románu Letní nebe

Letní nebe vás vezme na sychravý skotský venkov nebo do dubajského horka. Perfektní kombinace, která už sama o sobě zanechá čtenářský dojem. Je to jedna z těch knížek, kterou i po několika letech vezmete do ruky a řeknete si… „jooo, to si pamatuju“. A protože si nebudete pamatovat děj, ale jen parádní atmosféru, tak se začtete znova. Ostatně, děláte to? Čtete knížky podruhé?

Tenis - Magické momenty

V tenise nacházíme tytéž základní prvky jako v každodenním životě. Tenis je souboj dvou gladiátorů v aréně, kteří za jediné zbraně mají raketu a odhodlání. Tenis je víc než sport, tenis je umění, říkají slavní tenisté.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Petr Vurbs: Chytré knihy o tom, jak být dobrým tátou, jsem nikdy nedočetl do konce.

vurbs perexAutorovi knihy A život je tu! Petru Vurbsovi se radikálně změnil život po narození dcery. Brilantně zpracoval humorný pohled na události, které se svou dcerou denně prožívá. Najednou se musí vyrovnávat s ranním vstáváním v pět, ř...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

V listopadu u nakladatelství Alferia v edici Východní řada vyšla knížečka Mnichův průvodce k čistému domu i mysli od autora jménem Šókei Macumoto. Tento autor se snaží popularizovat buddhismus a přenést jeho principy do každodenního života lidí, třeba právě pomocí úklidu jak mysli, tak svého obydlí.

Z archivu...

Čtěte také...

Světoběžný dokumentarista Joris Ivens

ivens 200Akademie múzických umění vydala již několik zasvěcených monografií věnovaných světově uznávaným filmařům, najmě dokumentaristům (nalezneme tu jména jako Jean-Luc Godard, Chris Marker, Karel Vachek, Jan Němec). Nyní přibyl svazek pojednávající o Joris...


Divadlo

Komedie Davida Gieselmanna poukazuje vtipným ironickým tónem i na problematiku chování dnešních mladých

kuchta 200Na jevišti Divadla U22 v Praze 10 – Uhříněves proběhne v pátek 11. října v 19.30 hodin premiéra inscenace O klucích aneb Jsem kuchta! Hru německého autora Davida Giesselmanna přeložila Anežka Rusevová a v dramaturgii Fillipa Bařiny režíruje Roman U...

Film

Všechno nejhorší 2

vsechno nejhorsi  perexVysokoškolačka Tree byla nucena pořád dokola prožívat ten samý den, na jehož konci ji vždycky zabil vrah v masce maskota její univerzity. Z téhle časové smyčky se dostala tak, že odhalila totožnost svého vraha a poslala...