Letos proběhl v pražských kinech Světozor a Pilotů ve dnech 17.-21.1. 2018 v pořadí již 13. ročník festivalu krátkých filmů, který nabídl to nej pro filmové fajnšmekry z řad české i mezinárodní tvorby.
Short film fest – festival ve kterém hraje prim vizualizace a scénář je jakýmsi dodatkem k umocnění té správné atmosféry a zážitku. Snímky, které lahodí oku diváka, který touží po alternativní tvorbě a originalitě.
V malém sále pražského kina Světozor proběhl jeden z filmových úseků pod příznačným názvem: Labo – experiment a nové směry. Sál byl kompletně zaplněn – především mladšími diváky.
Po úvodním představení filmu a konceptu samotného festivalu nám byly rozdány anketní lístky, ve kterých jsme mohli hlasovat o nejlepší snímek.
V samém začátku nás čekal animovaný kousek – Everything, ve kterém nás po celou dobu provázel příjemný mužský hlas v podání britského myslitele Alana Wattse vysvětlujícího podstatu životního cyklu, smyslu existence, o propojení všeho a všech v animaci ne nemálo podobné těm, co pamatujeme z 90.let 20.století. Watts nás provádí smyslem existence – geometrie světa (vzpoměňme na známé fraktály, které najdeme beze všeho naprosto všude) a inteligentních chodů v rostlinném a zvířecím světě propojenými s lidským světem. Snímek, který vás svou formou přinutí k zamyšlení nad komplikovanou a zároveň systematickou souhrou života. Everything is game!
Everything
USA 2017, 11 minut
Režie: David OReilly
Zabití Klause Kinského. Jedná se o tzv. film ve filmu odehrávající se v odlehlých částech tropického ráje v Peru roku 1979. Natáčení životopisného snímku Fitzcarraldo z roku 1982, který se natáčel celé tři roky doprovázely vleklé potíže. Místní domorodci, kteří hráli v komparzu, navrhovali v té době režisérovi – Werneru Herzogovi, zabití neurotického herce Klause Kinského, jehož chování všechny silně vyčerpávalo.Snímek nám spolu s dlouhými a detalními záběry místní přírody ukáže alternativní verzi, kdy režisér svolí se zabitím „žluté hlavy“ coby vykoupení a udobření zlých duchů...„Příroda je krutá. Panuje zde harmonie...vzájemného vraždění.“
Zabití Klause Kinského
Kolumbie, Nizozemsko
2016, 21 minut
Aranžmá pro scénu
Detailní pohled na práci ruchařů u filmu. Spojení koncentrace a umění sladit správný zvuk.
Statický obraz snímku umocňuje zvláštnost pro detail a vysokou míru kocentrace při tvorbě ruchů k jedné z nejslavnějších scén světové kinematografie – sprchové scény Hitchockova snímku Psycho.
Aranžmá pro scénu
Finsko, Francie
2017, 6 min
Neopodstatněný strach z ničeho čerpá z paranoie a fobie jednoho obyčejného chlápka na předměstí Manhattanu, který před lety propůjčil svou tvář reklamě na rybí prsty...Paranoidní myšlenky umocňuje nevšední go pro snímání každého jeho kroku a myšlenek, které mu ničí život...
Všední dny nevšedního vnímání...
Neopodstatněný strach z ničeho
USA
2016, 7 min
Co se stalo s horou? Nelze si nevšimnout silné inspirace psychedelií druhé poloviny 60.let 20.století. Propojení barevné hravosti s otázkou posmrtné existence a nicoty? Matyas poslouchá při jízdě v autě pořad o posmrtném zážitku. Propojení žalostného telefonátu a abstraktní nedosažitelnosti hory v temnotě coby příklad metafory pro hledání posmrtného klidu v nicotě?
Snímek, který vás usadí do křesel a donutí zamyslet se nad pomíjivostí a záhadou lidské existence.
Co se stalo s horou
USA
2016, 11 min
Režie: Christin Turner
Až tady nahoře
Další z řady ponurejších snímků, tntokrát na téma posledních okamžiků lidského života. Hraná tvorba kombinovaná s kolážovými vsuvkami ve stylu Terryho Gilliana. Abstraktní ztvárnění vnitřních pochodů člověka před smrtí (pocit odosobnění, neskutečnosti).
Až tady nahoře
Velká Británie
2016, 11 min
Režie: Ewan Jones Morris
V sále byl při promítání přítomen i sám režisér Ewan Jones Morris, který s radostí za asistence tlumočnice poskytl odpověď na případné dotazy.
Původ inspirace?
„Inspirovalo mne místo, kde žije můj otec. Je to jedna z nejodlehlejších farem v celém Walesu. Před lety mi navíc umíral děda v nemocnici a měl pocit, že je naprosto jinde, byl zmatený.“
Podnět ke kombinaci hraného filmu a animaci?
„Dělám hudební videa a miluji animaci. Chtěl jsem dělat film s minimem dialogů. Animace toho kolikrát vyjádří více a lépe než hraný film.“
Inspirace Terry Gillianem u animace?
„Koláže používám z důvodu, že nejsem moc zdatný kreslíř a používám více textur.“
Animovaný snímek ve stylu známé videohry Grand Theft Auto vypráví o smutku a beznaději chlapce Martina, který ztratil ze dne na den všechny přátele. Jeho zoufalství přerostlo v masivní násilí a vraždění .Jediné co chce, je znát pravdu. A to za každou cenu. Snímek, ve kterém se můžeme sami sebe ptát – jak silný vliv má na nás přátelství bližních a je dobré vyoučit ze svého života i horší přátele?
Martin pláče
Francie
2017, 17 min
Režie: Jonathan Vinel
Pocta odkazu Davida Bowieho. Hra barev a detailů odehrávající se v japonském obchodě. Dva kamarádi, kteří místo inventury objevují svět barevné fascinace na hudebním podkladu Davida Bowieho. Detailní ztvárnění barev a doplňků je třešničkou na dortu coby pastva pro vaše oči a mysl na konci tohoto filmového pásma.
Sound and vision
Španělsko
2017, 8 min
Režie: CANADA
Na diváky čekala opět bohatá nabídka programů po celou dobu festivalu:
FOLLOW ME:
- snímky zaměřující svou pozornost na velký vliv sociálních sítí na naše životy a chápání reality
BRUTAL RELAX SHOW
CZECH SHORT FILMS 2018
EFA 2017
LIFE ON MARS
- zaměření na kafkovský styl života na mnoha místech v dnešním světě
MEZINÁRODNÍ SOUTĚŽ
STINK FILMS
PRAGUESHORTS DĚTEM
SVĚTY ZÍTŘKA
VR ZÓNA
MUŽ NÁVOD K POUŽITÍ
a řada užitečných přednášek a simulací virtuální reality.
Pro mne jakožto náročného diváka je přehlídka alternativní tvorby nad kterými musí divák přemýšlet jednou z věcí, při které se osvěží mysl, která je již tak trochu zahlcena mainstreamovou šablonovitostí.
Festival krátkých filmů Praha organizuje společnost Film Servis Festival Karlovy Vary, pořadatel Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary.
Www.pragueshorts.com
Zdroj fotografí: FB Pragueshorts
< Předchozí | Další > |
---|