Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

MaM 1Představení Moravského divadla Olomouc na motivy Bulgakovova slavného románu Mistr a Markétka se odehrálo v sobotu 20. 5. v 16:00 v rámci 21. ročníku festivalu Divadelní Flora.

 


Román, jenž se stal předlohou k tomuto představení, psal jeho autor dlouhých 12 let, během nichž se rozhodl své dílo spálit a pak vytvořit znovu. O dramatizaci se postaral polský režisér z Těšínského divadla Bogdan Kokotek společně s dramaturgyní Moravského divadla Olomouc Michaelovu Doleželovou.

MaM 2

Tvůrcům se podařilo rozsáhlý román nahustit do více než dvouhodinové stopáže protnuté přestávkou, bez toho, aby se důležité scény „ztratily v překladu“. Stejně jako v předloze i zde se děj odehrával ve dvou rovinách – jednou byl příběh Mistra, Markétky a ďábla, druhou pak reinterpretace biblického příběhu o Ježíši Kristovi (vystupující zde pod hebrejskou formou svého jména Ješua Ha-Nocri) a Pilátu Pontském, jenž byl sžírán pochybnostmi o svém jednání.

Ačkoli jsou v titulu jak knihy tak představení uvedena jména postav Mistra a Markétky, hlavní a nejdůležitější osobností je někdo zcela jiný – ďábel, jenž zde ve světě lidí vystupuje pod jménem Woland. Tuto roli strhujícím způsobem ztvárnil charizmatický Petr Kubes, jenž s načerno nabarvenými vlasy i vousy působil jako dokonalé ztělesnění satana. Jeho postava byla téměř neustále v centru dění, a to už od počátku, kdy se svou hůlkou seděl na gauči ještě předtím, než představení vůbec začalo.

MaM 3

Co se týká ostatních postav, i zde byl výběr vesměs šťastný, vyzdvihněme především Wolandovy pomocníky, a to Ivanu Plíhalovou v roli Korovjeva, Václava Bahníka coby Azazela a Danielu Krahulcovou jako kocoura Behemota. Momenty, kdy tato ďáblova suita dostává prostor, patří k vrcholům celého představení (například scéna psychického trýznění básníka Bezprizorného, jenž byl brilantně ztvárněn Tomášem Krejčím).

Pokud u tohoto hereckého ansámblu chceme hledat nějakou slabinu, pak bychom ji mohli nalézt snad jen u zdánlivě hlavní postavy Mistra. Ne že by Jan Ťoupalík v roli Mistra podával špatný výkon, tato postava však byla nevýrazná a dostala tak málo prostoru, že herec ani nemohl ukázat příliš mnoho ze svých schopností a výsledek byl v jeho podání poněkud mdlý. Druhá představitelka hlavní postavy, Vendula Fialová v roli Markétky, působila o poznání přesvědčivějším dojmem, především při Wolandově plesu.

MaM 4

Jednu z mála slabin této inscenace můžeme vidět v nevyrovnanosti a nepříliš zvládnuté návaznosti obou půlí. Zatímco před přestávkou se děj (příběh Ješuy a Piláta nepočítaje) točil především kolem šílenství básníka Bezprizorného, po přestávce se tato postava v podstatě vytratila. Naopak Mistr i Markétka, kteří se v první půli objevovali spíše epizodně, nyní měli tvořit nosnou linii (zde můžeme nalézt paralelu se slavnou kritickou analýzou Bible od divadla Sklep, kde se o hlavní postavě Nového zákona, tedy Kristu, říká, že v prvním díle se vůbec nevyskytoval a druhý díl je jen o něm).

MaM 5

Přes tyto drobné kritické připomínky a přes nepříliš přesvědčivý závěr se však tvůrčímu týmu Moravského divadla Olomouc podařilo vytvořit zdařilou parafrázi Bulgakovova románu, která stojí především na výborných hercích v čele s démonickým ďáblem Petrem Kubesem.

Michail Bulgakov: MISTR A MARKÉTKA
Režie: Bogdan Kokotek
Překlad: Alena Morávková
Dramatizace: Bogdan Kokotek, Michaela Doleželová
Dramaturgie: Michaela Doleželová
Choreografie: Katarzyna Anna Małachowska
Scéna a kostýmy: Krzysztof Małachowski
Hudba: Zbygniew Siwek
Projekce: Filip Jančo, Lubomír Peřina

MaM

Osoby a obsazení:
Mistr: Jan Ťoupalík
Markétka: Vendula Fialová
Woland: Petr Kubes
Korovjev: Ivana Plíhalová
Azazelo: Václav Bahník
Behemot: Daniela Krahulcová
Ivan Nikolajevič Bezprizorný: Tomáš Krejčí
Pilát Pontský: Michal Przebinda
Ješua Ha-Nocri: Vojtěch Lipina
Hela: Kristýna Krajíčková
Anuška: Naděžda Chroboková-Tomicová
a další...

Michail Bulgakov: MISTR A MARKÉTKA
Moravské divadlo Olomouc
Sobota 20. 5. — 16.00
Premiéra: 25. 11. 2016

140 min s přestávkou


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

„Ohrožený druh“ Trancer se po deseti letech vrací na scénu na parníku Tyrš

trancer 200Před deseti lety hrál po pražských klubech (tehdy jste ho mohli ještě někde zaznamenat pod pseudonymem Pán ostenů), vybudoval si poměrně slušné jméno a trancovými sety bavil mnoho fanoušků a tanečníků. Pak se ale z ničeho nic ztratil a věnoval se...

Hledat

Literární soutěže jsou jednou z nejlepších cest, jak dát o sobě vědět

Lucie Hlavinková, která se poprvé proslavila knížkou pro děti, je patronkou naší literární soutěže, která právě skončila a čeká na vyhlášení svých vítězů. Lucie nám na sebe prozradila, jak se stala spisovatelkou, čemu se nejraději věnuje a co nového připravuje pro své čtenáře.

Z archivu...

Čtěte také...

Zdenek Merta a jeho hosté si zahrají u klavíru v Městském divadle Brno

merta200Kdo zná Zdenka Mertu více než jen jako výtečného klavíristu z divadelních a koncertních sálů, ví, že je tento muž výborným a vtipným společníkem, šarmantním svůdcem nečekaných myšlenek a také pozoruhodným vypravěčem s uměním naslouchat jiným. Na hudbu po...


Literatura

Oslava dialógu v živote človeka

Ja a ty perexKniha zaoberajúca sa mystickým poňatím okolitého sveta jednotlivcaa sa sústreďuje na tri pojmy Ja – Ty – Ono. Čo jednotlivé slová znamenajú v kontexte k svetom ostatných ľudí a k Bohu, rozoberá Buber ako základnú tému celej knihy.

Divadlo

Cena Thálie za pařížského "vrabčáka" pro Hanu Fialovou

FIALOVA PEREXCenu Thálie za ztvárnění Edith Piaf v komorním muzikálu Edith a Marlene, který v režii Janusze Klimszy uvádí Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě, získala v sobotu 28. března na slavnostním ceremoniálu v hi...

Film

Neutěšená situace ve společnosti Krátký film Praha

kratky film200Skupina umělců z Akademie výtvarných umění upozornila v uplynulých dnech prostřednictvím médií, petice i dokumentů na situaci v akciové společnosti Krátký film Praha, žádají ministerstvo kultury, aby konalo. V interpelaci na ministra kultury...