Petr a Lucie: Štěstí je tu a všechno ostatní je tam
Kultura21.cz

Petr a Lucie: Štěstí je tu a všechno ostatní je tam

petr a lucie 200Městské divadlo Zlín převedlo na velkou scénu novelu Romaina Rollanda, a to v muzikálové podobě. Za jejím vznikem stojí zajímavý příběh, protože toto dílo vzniklo díky náhodně objevené nahrávce slovenského muzikanta Deža Ursinyho a na jeho premiéru si diváci museli počkat 30 let.

 

Dežo Ursiny společně s básníkem Jánem Štrasserem vytvořil na konci 80. let sedmnáct písní, ze kterých měl vzniknout muzikál. S nápadem je oslovila Alta Vášová, která napsala libreto, ale projekt se neuskutečnil. Zachovaly se jen demonahrávky, které zapadaly prachem a považovaly se za ztracené. Až po smrti Ursinyho je našel jeho syn Jakub a jejich oživením a koncertní verzí se postaral o jednu ze zásadních kulturních událostí loňského roku na Slovensku. Ve Zlíně jde tedy o první velké uvedení tohoto muzikálu na velké scéně, přičemž libreto do češtiny přeložil dramaturg divadla Vladimír Fekar a texty písní Petr Borkovec.

Titul Petr a Lucie Romaina Rollanda zdobí díky své útlosti jistě nejeden seznam povinné četby, přesto kdo ví, jak moc je toto dílo známé. Jedná se o příběh velké lásky inspirovaný tragédií v kostele Sain-Gervais v Paříži, kde na Velký pátek v roce 1918 dopadla střela a uvnitř zemřelo 88 osob a dalších 68 bylo zraněno. Láska je zde motivem spojení, ale hlavně velké naděje a je kontrastem k válečné atmosféře.

petr a lucie1

Představiteli hlavních rolí jsou nováčci souboru Matěj Štrunc a Lucie Rybníkářová, kteří spolu tvoří pár také v představení Hamlet. Oba jsou opravdu moc šikovní a talentovaní a jednak vnáší nový vítr do zlínských plachet a také to mezi nimi bezvadně funguje. Přiznám se, že když se na sebe zamilovaně usmáli, měla jsem téměř husí kůži a naprosto jim to věřila. Na oba toho bylo naloženo hodně, ale ani jednou nezaváhali. Hlas Lucie Rybníkářové je pronikavý a čistý, zatímco Matěj Štrunc svými zpěvem spíše hladí a nepouští se za své limity a dohromady to dává smysl.

petr a lucie2

Pódium se neustále jen hemžilo herc i, což k žánru muzikálu skvěle sedí. Stálice souboru zde doplnila spousta studentů Zlínské soukromé vyšší odborné školy umění a vše skvěle šlapalo nejen v tanečních číslech. Už klasicky byla součástí scény také velmi dobrá živá kapela. Poslední dobou velmi oceňuji nápaditost tvůrců z hlediska toho, čím vším dokážou představení oživit. A to ať už jde tentokrát o filmovou střihovost při scénách s vojáky, ztvárnění jejich umírání nebo zakomponování barevného čarování promítaného meotarem. Za mě udělali ve Zlíně velký krok kupředu a jsem nadšená, že mají stále čím překvapit.

Představení Petr a Lucie mě doslova vtáhlo. Byla jsem velmi zvědavá, jak může dopadnout toto milostné i tragické dílo a musím říct, že jsem nadšená. Ani na chvíli jsem neztratila pozornost, líbily se mi všechny písně a s herci jsem prožívala každou emoci. Kupodivu jsem neměla vlhké oči, ale nebylo k tomu daleko. Myslím, že si to každý musí zažít sám.

petr a lucie 3

Název představení: Petr a Lucie
Autoři: Alta Vášová (libreto), Ján Štrasser (texty písní) a Dežo Ursiny (hudba)
Uvádí: Městské divadlo Zlín
Režie: Patrik Lančarič
Dramaturgie: Katarína Kašpárková Koišová
Hrají: Matěj Štrunc, Lucie Rybníkářová, Radoslav Šopík, Helena Čermáková, Marek Příkazký, Eva Daňková, Rostislav Marek, Radovan Král, Kateřina Liďáková, Marie Vančurová, Jana Tomečková, Pavel Leicman, Zdeněk Lambor, Jan Leflík, Josef Koller, Jana Drgová, Jakub Malovaný a další
Kostýmy: Jana Hurtigová Kuttnerová
Scéna: MIchal Syrový
Premiéra: 09. 02. 2019
Hodnocení: 91 %

Zdroj foto: Městské divadlo Zlín



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Tetování jako rozsudek smrt

Kruté a napínavé. Tak lze stručně charakterizovat knižní detektivku „Inkoust – Tetování jako rozsudek smrti“, jejíž autorkou je Alison Belshamová, rodačka z města Hampshire ve Spojeném království, která žije a pracuje v Edinburghu. Kniha Zlín ve společnosti Albatros Media a. s.

Reniin deník- deník dívky, která milovala život

Renia si ve svých čtrnácti letech začne psát deník, který se stává jejím nejlepším přítelem. Jak sama říká, jemu může svěřit vše, aniž by se musela bát prozrazení nebo posuzování z jeho strany. Nemůže tušit, že kromě svých starostí a radostí, mu svěří i budoucí události, o kterých se jí nesnilo ani v tom nejhorším snu. Nakladatelství Zeď s.r. o.

Rozhovor

Na dobré přátele by člověk neměl zapomínat, říká Robert Rohál

robert perex1Nejen dramaturgii divadelního předplatného, ale také koncertů či besed má od letošního května v Domě kultury v Kroměříži na starosti Robert Rohál. Jako programový pracovník se také spolupodílí na dalších akcích a festivalech. Kultura mu v...

Hledat

Na svém albu oslavuje Lucie Bílá své autory - Ondřeje Soukupa a Gabrielu Osvaldovou

Jedenadvacet hitů a známých písní a závěrečná novinková nahrávka Salto mortale přináší album s všeříkajícím názvem Lucie Bílá/Ondřej Soukup/Gabriela Osvaldová. Album mapuje spolupráci výjimečných umělců, kteří si sedli umělecky a lidsky už začátkem devadesátých let.
Národní divadlo Brno, Národní divadlo Brno

Z archivu...

Čtěte také...

Na podzim do divadla: Divotvorný hrnec

divotvorny hrnec 200O prázdninách divadla nehrají představení, ale připravují se na další sezonu. Díky nám si můžete vybrat, na co v podzimních měsících vyrazíte! Jedním z tipů je Divotvorný hrnec v podání Městského divadla ...


Literatura

Anketa SUK – Čteme všichni letos po dvacáté

 alt 4. duben 2012 patřil knihám. Večer jsme mohli sledovat v přímém přenosu předávání cen Magnesia Litera, ale již dopoledne se vyhlašovaly ceny soutěže o nejoblíbenější knihy pro děti „SUK – Čteme všichni 2011“. Sál Boženy Němcové na Str...

Divadlo

Absolventka Harvardu a velitel zvláštních jednotek. Muzikál IAGO láká diváky na moderní pojetí Othella

Othello Lukas Adamec Iago J. Ledecky DSC1934 zarlivostMinulý týden proběhla v pražském divadle Hybernia poslední tisková ...

Film

Jaké to je 154 krát zemřít? Aneb nesmrtelná Červená

cervena200Na Soňu Červenou mám živou vzpomínku. Byla jsem s rodiči v Národním divadle na Čapkově hře Věc Makropulos, kde ztvárnila hlavní roli. Psal se rok 2005. Tenkrát jí bylo osmdesát a mě ani ne dvacet. Po vystoupení jí ministr kultury předal státní vyznam...