Kdo natropí nejvíce hloupostí?

Kdo natropí nejvíce hloupostí?

Eva perexDivadlo Na Fidlovačce frčí letošní sezonu na „prvorepublikové“ vlně, a tak není divu, že přidalo na svůj repertoár vedle britské konverzačky z 20. let i oblíbenou českou retro komedii Fan Vavřincové Eva tropí hlouposti.

Spisovatelka Fan Vavřincová byla průkopnickou autorkou předloh pro filmový a televizní průmysl. Nejprve filmaři přivedli na plátna kin její crazy komedii Eva tropí hlouposti a o několik desítek let později vytvořili pro televizní obrazovky i první sitcomový seriál Takovou normální rodinku. Nejen kvůli těmto prvenstvím se dramaturgie Divadla Na Fidlovačce rozhodla přenést spisovatelčinu prvotinu také na divadelní prkna, na kterých se pohyboval i Oldřich Nový (filmový představitel Michala).

eva1

Michal Nor se vrací po dlouhé době strávené v cizině zpátky domů za svou tetou a mladší sestrou, když se mu v automobilu zjeví krásná dívka, která stejně rychle i zmizí. Okouzlený Michal zatím ještě netuší, že ona tajemná dívka, je novou sousedkou tety Pa. To Michalova sestra Eva má o nových sousedech zcela jasno, a tak se vydává za jejich novou sekretářku, aby získala pro svou tetu k narozeninám recept na Záhorskou růži. V domě Záhorských se Eva seznámí s elegantním a šarmantním doktorem Strážným, který skrývá nejedno tajemství o svém pravém já. A aby toho nebylo málo, tak se do záměny identit nakonec zaplete i Michal, který se začne vydávat za italského hraběte, aby ochránil Elišku před dotěrným ctitelem Fredym a zároveň získal její srdce.

eva3

Kdo se chystá do divadla na věrnou kopii slavného Fričova filmu, bude jistě (ne)mile překvapen. Tvůrci (Pavel Šimák a Petr Vydra) představení se totiž drželi převážně předlohy knižní a nikoli té filmové. Z těchto důvodů není Michalův hrabě Angličan nýbrž Ital, Eliščin nápadník se nejmenuje Zdeněk ale Fredy a ke změně dochází i v rodinných vztazích u Záhorských - Kolínských (Eliška není dcerou Emílie a Tomáše, ale je jejich neteří). Avšak přes tyto drobné změny neztrácí inscenace tempo, logiku, lehkost a hlavně kouzelný a hravý humor.

eva2

Příjemnou atmosféru starých dobrých časů dotvářejí též kostýmy Blanky Tesařové a variabilní scéna Pavla Boráka, která umožňuje být v domě tety Emílie a zároveň i v pokoji tety Pa, aniž by muselo docházet ke složitým přestavbám.

Hlavní představitelku Evu ztvárnila Marie Doležalová, která převážně hraje ostýchavé a introvertní postavy. Tentokrát však dostala příležitost si na jevišti pořádně zařádit, a tak toho plně využívá. Eva v jejím podání je roztomile nešikovná a nesmírně hyperaktivní. Jejímu chování je tím pádem podřízena také mluva. A protože si Tvůrci dali za cíl, že se v této dobovce bude dbát na určitou úroveň mluvy, měla by Marie maličko zpomalit Evinu rychlomluvu, aby jí bylo dostatečně rozumět. Jinak svou postavu zvládá s naprostou lehkostí a dokáže pohotově a vtipně reagovat i na divákův neustále zvonící mobilní telefon.

Protože se děj nesoustřeďuje pouze na Evu, dostávají velký prostor i ostatní herci a jejich cit pro komediálnost. Proto třeba také Evinu ztřeštěnost trumfl její „zodpovědnější“ a „rozumnější“ sourozenec. Starší bratr Michal, kterého hraje Denny Ratajský, totiž není žádným sucharem ani vzorem distingovaného chování, jako je tomu v případě filmového Michala Oldřicha Nového. Ratajského Michal je totiž natolik bláznivě zamilován do slečny Elišky, že jde všechna serióznost stranou. Není divu, Eliška Anety Krejčíkové je krásné a něžné stvoření, které diváka zaujme i po pěvecké stránce. Zpěv ale nedělá problémy ani dalším členům ansáblu. Po stránce herecké si vedle výše zmiňovaných kolegů vedou velmi dobře také David Hák (dotěrný ctitel Fredy), Martina Randová (teta Emílie), Ludmila Molínová (teta Pa) či Zdeněk Maryška (Eliščin otec).

Komedie Eva tropí hlouposti je další povedenou inscenací Divadla Na Fidlovačce, která svým humorem a lehkostí pohladí diváky po duši a zároveň polechtá i jejich bránice.

Eva tropí hlouposti

eva

Uvádí: Divadlo na Fidlovačce
Režie: Pavel Šimák
Autor textu: Fan Vavřincová
Hrají: Marie Doležalová, Denny Ratajský, Aneta Krejčíková, Ludmila Molínová, Martina Randová, Pavel Nečas, Zdeněk Maryška, Daniel Rous, David Hák, Lukáš Rous
Premiéra: 27. února 2014
Hodnocení: 89 %

Kdo zabil Malého prince?

Autor policejních detektivek Michel Bussi se nechal inspirovat záhadnou smrtí Saint-Exupéryho a napsal napínavý příběh, který je hrou nejrůznějších náznaků a stop a zároveň je výjimečnou poctou Saint-Exupérymu a jeho malému hrdinovi.

JOTA

Dobrodružství mývala Gianlucy začínají na půdě malířské dílny mistra Leonarda da Vinciho

Fantasy plná napětí, záhad a humoru, odehrávající se v renesanční Itálii, se sice tváří jako četba pro děti a mládež, ale vůbec tomu tak nemusí být. Autor knihy Adam Folta totiž stvořil hrdinu – mývala Gianlucu, šibala, pohádkáře, dobrosrdečného naivku – který je sympatický jak svými kladnými vlastnostmi, tak svými nedokonalostmi.

65. pole

Tara Fuki: „Pořád se dokážeme navzájem příjemně a vtipně překvapovat“

TaraFuki 200Violoncellové duo Tara Fuki tvoří zpívající violoncellistky Andrea Konstankiewicz-Nazir (ex BOO, ex Rale, Kubilai Khan Investigations) a Dorota Barová (Vertigo, Kuzmich Orchestra, DoMa Ensemble, hostuje např. v kapele Anety Langerové, ex Cho...

Epocha nároků: Christopher Caldwell o soumraku demokracie

Epocha nároků s podtitulem Zákon o občanských právech a soumrak americké demokracie popisuje na příkladu Ameriky od šedesátých let do současnosti, jak se může dobře míněný zákon zvrhnout ve svůj protiklad. Dílo v překladu Aleše Valenty vychází v edici Agora, ve které nakladatelství Leda představuje nekonformní knihy zaměřené na politiku a společnost.

LEDA

Hodně smutná „road-movie“

rumuni perexKdyž si v televizním programu nebo u anotací filmů přečtete „road-movie“, obvykle to je bláznivá (ne moc kvalitní) komedie plná alkoholu a těžko uvěřitelných situací. Co se ale stane, když si tento žánr vezme d...

Stalinova dcera se nepokládala za mučednici. Její dramatický život na 574 stránkách!

stalinova dcera perexVýjimečný a bouřlivý život Světlany Allilujevové. Takový podtitul nese kniha Rosemary Sullivanové Stalinova dcera.

...

Výhra v loterii změní život každému

altDalší představení v rámci festivalu Střetnutí Stretnutie se Szidi Tobias v čele se konalo ve čtvrtek 24. května. Šlo o komedii Györga Spiroa Prach v provedení slovenského Študia L + S Bratislava.<...

Festival japonského filmu EIGASAI 2022 vypukne 21. 2. v Kině Lucerna

eigasai 200Už 15. ročník japonského filmového festivalu Eigasai s podtitulem Ztráty a nálezy bude ve dnech 21. – 27. 2. hostit pražské Kino Lucerna. Letos představí zcela unikátní filmy a návštěvníkům znovu přinese také oblíbené workshopy, kde si budou moci sam...