Kieslowski se táže, jaké taje skrývá lidská duše

Kieslowski se táže, jaké taje skrývá lidská duše

Tisk

kieslowski-o-kieslowskem 200Polský režisér Krzysztof Kieślowski si u nás získal mnohem menší pozornost, než jakou by si zasluhoval. V kinech jeho filmy rozhodně nepatřily mezi vyhledávané, ani v televizi nelámaly rekordy sledovanosti. Ještě že Kieślowského snímky kdysi vydaly Levné knihy. Jinak by totiž nezbývalo než si o nich jen číst - nejnověji v knize Kieślowski o Kieślowském, což je záznam režisérových úvah, které se dotýkají jak jeho děl, tak obecněji i společenských či politických změn, které se v posledních desetiletích udály nejen v Polsku.

Kieślowski vystupuje jako pozorovatel pokorný a skromný, sebekritický a sebezpytný. "Nemám velký filmový talent," říká. „Měl ho například Orson Welles, který ve dvaceti čtyřech nebo dvaceti šesti natočil Občana Kanea a tím prvním filmem dosáhl všeho, čeho je možné ve filmu dosáhnout. Tohle se podaří géniům, hned najdou to pravé místo pro sebe. Já se k tomu místu musím přibližovat celý život.“ (s. 177) Ale nevěřme mu. Jeho výpovědi stále oslovují svými postřehy o tajích lidské psýchy.

Rozmluvy s Kieślowským po několik let vedla Danuta Stoková, avšak autorka samotná své otázky důsledně vynechává, takže výsledkem je skutečně proud místy těkavých monologů. Ačkoli Kieślowski dosáhl velkého ohlasu také v zahraničí a své poslední filmy tam realizoval, otevřeně přiznává, že svou další budoucnost si pojí výhradně s vlastí. A vůbec si neidealizuje poměry: zatímco v komunistických státech ovlivňovala filmy politická cenzura, na Západě rozhodují peníze. Kieślowski k tomu podotýká: „Cenzurou ekonomickou mám na mysli lidi, kteří myslí, že vědí, co divák chce.“ (s. 139) Podle toho pak ty filmy vypadají.

kieslowski-o-kieslowskem amater

Kieślowski komentuje své filmy jeden po druhém, odkrývá okolnosti, za jakých vznikaly, vzpomíná na urputné rozmíšky, které kolem nich vířily. Snadno pochopíme, že pro Kieślowského hrdiny je příznačné, že stačí zdánlivě drobný impuls, aby se od základů změnil jejich život. Týká se to jak společensky zacílených dramat, tak subtilních komorních výpovědí. V Amatéru (1979), z něhož pochází připojený obrázek, je to filmová kamera, která hrdinovi zprostředkuje dosud nepociťované skutečnosti i povědomí osobní odpovědnosti. V několik let zakázané Náhodě (1981) sledujeme tři rozličné varianty politické aktivizace téhož člověka.

V televizním seriálu Dekalog (1987), inspirovaném biblickými přikázáními, poprvé akcentoval motiv nevyzpytatelných spojitostí mezi jednotlivými příběhy, některé průběžně se vyskytující epizodní postavy dosahují až jakéhosi metaforického rozměru. Dvě epizody z tohoto cyklu pak rozvedl do celovečerního rozměru, aby podtrhnul dopad narušených mezilidských vztahů - tak vznikly Krátký film o zabíjení a Krátký film o lásce.

V 90. letech získává francouzskou podporu a své záměry může realizovat k průzračně čisté podobě, oproštěné od všech kompromisů. Ve filmu Dvojí život Veroniky (1991) rozvíjí souběžně osudy dvou dívek, jedné Polky, druhé Francouzky, které o sobě vzájemně netuší a jejich náhodné setkání je víc než letmé, ale přesto prožívají jakousi společnou identitu. Počínaje tímto snímkem se důležitou součástí příběhů stává hudba, zpravidla aktivně provozovaná a také dramaticky součinná.

Pak Kieślowski přistoupil k realizaci volně spjatého triptychu Tři barvy (1993 - 1994). Jejich jednotlivé názvy - Modrá, Bílá, Červená - vycházejí nejen ze symboliky francouzské trikolóry, ale také z emotivního naladění jednotlivých barev. Každá část je navíc výtvarně stylizována do příslušného odstínu, jak nasvědčuje i záběr z první části tohoto volně spjatého cyklu. Naposledy jej Česká televize vysílala loni v listopadu.

kieslowski-o-kieslowskem Tri barvy

V úvodním snímku – v Modré - vypráví o manželce slavného hudebního skladatele, jíž se po tragickém úmrtí muže i dcerky zhroutí dosavadní jistoty. Na venkově bolestně hledá sama sebe, musí se vyrovnat i se zjištěním, že manžel měl milenku. Ale útěchu nakonec nachází ve všeobjímající lásce k bližním; přesně podle biblického verše Kdybych mluvil jazyky lidskými i andělskými, ale lásku bych neměl, jsem jenom dunící kov a zvučící zvon.

Druhý film - Bílá - se blíží spíše podvodnické hříčce z rodu Podrazu. Podváděný a ponižovaný manžel, emigrant z Polska, vyláká totiž rozmařilou ženu do své vlasti, kde ukuje důmyslnou pomstu. Některé epizody však čerpají z poetiky bláznivých komedií - třeba objemný kufr s pašovaným člověkem ukradnou zloději, kteří samozřejmě netuší, co naleznou. Červená se odehrává ve Švýcarsku a jejími hrdiny jsou osamělý soudce, tajně odposlouchávající telefony svých sousedů, a mladá dívka, zděšená jeho počínáním. Oba však spojuje vědomí trýznivého osamění.

Celou trojicí filmů prochází záměrná nedořečenost navozovaných motivů, snaha přiblížit nejjemnější záchvěvy lidského nitra zmítaného nejistotou. Kieślowski přiznává, že by rád zachytil to, „co je uvnitř, v nás, ale nafilmovat se to nedá. Je možné se k tomu přibližovat.“ (s. 177) Důležitou oporou je ovšem scenáristická dovednost Krzysztofa Piesiewicze, spolupracujícího s Kieślowským již od Dekalogu, a též podíl hudebního doprovodu Zbigniewa Preisnera. Ten si dokonce pro ozvláštnění několika příběhů vymyslel barokního skladatele, po jehož totožnosti pátrali i uznávaní odborníci.

Tři barvy byly posledním dokončeným projektem Krzysztofa Kieślowského. Cítil se unavený, vyčerpaný, myslel na odpočinek, ale další plány překazila smrt - 13. března 1996 zemřel po operaci srdce. Nedožil se ani pětapadesáti.

Co říci závěrem? Kniha je pečlivě přeložená, opatřená případnými vysvětlivkami, aby čtenář plně pochopil souvislosti. Lze jedině vytknout, že v závěrečném seznamu Kieślowského filmů (kde bohužel chybí ty, které podle jeho scénářů realizovali jiní režiséři) marně hledáme údaje o datu uvedení, často odkládaném po celé roky, ať již v Polsku nebo u nás.

kieslowski-o-kieslowskem

Danuta Stoková (ed): Kieślowski o Kieślowském
Přeložila Lenka Daňhelová
Vydalo nakladatelství Academia. Praha 2013. 239 stran
Hodnocení: 100 %

Foto: kniha, www. returntocinema.wordpress.com, www.kleph.com


 

Přihlášení



Aneta Žabková: Největší radost mi uděláte kusem klacku z lesa

Vystudovala FAMU (katedra animované tvorby), vytvořila čtyři animované filmy, které získaly řadu ocenění, je úspěšnou ilustrátorkou mnoha dětských knih a přispívá do několika časopisů jako jsou Puntík či Tečka, spolupracovala i s Mateřídouškou a Sluníčkem. Řeč je o Anetě Žabkové.

Po Vodníkovi přichází neméně skvělá Dceřina kletba

Česká spisovatelka Tereza Bartošová zaujala tuzemskou čtenářskou obec předchozím titulem Vodník. Jednalo se o případ, který smrdí bahnem. Nyní přichází Dceřina kletba lákající na obálce na to, že si starý zločin žádá nové oběti.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Monika Valentová: „Bojím se asi tak desetkrát denně“

monika valentova 200Monika Valentová vloni vydala tři knihy pro děti. Zdá se, že snad zanevřela na dospělé čtenáře. Po skvělých sbírkách povídek Hafni! a jiné povídky, Mrkev pro vězně a Nelidské zdroje, které napsala pod dívčím jménem Petrlová, si teď...

Výborné herecké kreace a silné téma nabízí nový český film Sucho

Sucho to je tísnivé vesnické drama. Na jedné straně velkostatkář a na straně druhé chudý "kolchozník", který nutí rodinu k soběstačnému životu, ale také klíčící láska revoltujících mladých lidí. Zatímco ona je dcerou chudého farmáře, on synem vlivného agrárníka, který sice dává práci půlce dědiny, nicméně půdu, vodu a krajinu devastuje chemií. To je obrazově vytříbený a emočně nabitý film režiséra Bohdana Slámy, který je i autorem scénáře.

Čtěte také...

Tlumočník je kvalitní roadmovie o životě dvou starců

7c7deb1031a39ad78df4b7052ea5 r16 9 w720 h405 geb89bd32ff8411e7adc2ac1f6b220ee8Legenda českého filmu Jiří Menzel přichází v novém dramatu Tlumočník. Po jeho boku se objeví přední rak...


Literatura

Louise L. Hay: Miluj svůj život

Zivot 200S pokorou a tušením rozechvělého požitku jsem otvírala tento kalendář pro rok 2016. Přesně před dvěma lety jsem s podobným strávila celý rok a byla jsem nesmírně spokojená. Nástěnný kalendář se ukázal jako velice výhodný nejen ve své praktičnosti, ale...

Divadlo

Divadlo Archa: Kdo je srab a kdo je hrdina aneb představení Vadí-nevadí.cz

arc 200V září a říjnu můžete zavítat do divadla Archa na dokumentárně divadelní inscenaci Vadí–nevadí.cz od autorů Jany Svobodové a Philippa Schenkera. Ti spolu s hudebníkem Janem Burianem a videoartistou Jaroslavem Hrdličkou postavili na náměstí...

Film

Poctivý životopisný film o legendách zločinu

zlocin 200Film Legendy zločinu (2015) je povedený snímek o klasickém gangsterském tématu, který ale patří mezi ty nejlepší, které kdy byly natočeny. Nechybí mu nic, zakládá se na skutečné události, je v něm zločin, krev i humor, ale celé to je navíc dost m...