Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

roky 90 200Jaká byla devadesátá léta pro generaci dnešních třicátníků? Jak jsme prožívali a vnímali dobu, kdy se naši rodiče opět stali dětmi v prchavém ráji divokého kapitalismu? Ondřej Novotný nám ve své nové divadelní inscenaci představuje uvolněná devadesátá léta jako dobu euforie, ale také zvratů, pádů, zklamání a narůstající skepse.

 

Brněnské HaDivadlo uvede v sobotu 13. dubna 2013 novou českou hru Ondřeje Novotného s názvem Roky 90: Láska, pank a Nesmírnost. Hra vznikla v rámci programu Centra současné dramatiky Divadla LETÍ, jedná se o program autorských rezidencí pro současné české a slovenské dramatiky a dramatičky, HaDivadlo se na něm podílí už několikátým rokem.

Mladý český divadelní autor a nedávný absolvent Divadelní fakulty JAMU Ondřej Novotný již za svou předloňskou punkovou romanci To léto získal Cenu Konstantina Tepleva. Přímo pro HaDivadlo vytvořil svou autobiografickou variaci na téma „devadesátá léta jako puberta naší doby“. Ptáte se, proč právě devadesátá léta? „Sametová revoluce nebyla sladkým happyendem, byla velkým třeskem, kterým vše teprve začíná. Od tohoto historického okamžiku již uplynulo více než dvacet let a následující dekáda je v naší společnosti i v divadle reflektována poměrně sporadicky. Přitom právě v devadesátých letech se česká společnost dramaticky proměnila vlivem nového politicko-společenského uspořádání a po krátkém období okouzlení byla postavena před problémy, na které po čtyřiceti letech totality jen těžko mohla být připravena,“ objasňuje výběr tématu dramaturgyně HaDivadla Anna Saavedra.

roky 90
„Pankově“ nostalgická hra si snaží zachovat svou autentičnost a předložit divákům dobové události v humorné rovině. Celkový děj dotváří dokumentární texty, dobové zprávy a četné hudební odkazy, stejně tak zde autor užil autentických promluv a vzpomínek nejbližších přátel a rodinných příslušníků. „Více než sonda do dobové politické situace naší země nás zajímá rovina osobní historie, každodennosti, dále také aspekt generační, tedy jaká byla devadesátá léta pro první svobodnou generaci, pro generaci dnešních třicátníků, kteří v této době dospívali. Tomu odpovídá také generační herecké obsazení inscenace,“ dodává režisérka Martina Schlegerová.

Příběh sledujeme z pohledu postavy dospívajícího mladíka, do kterého se promítl sám autor a který vyrůstá v nové svobodné společnosti, prožívá první lásku, zakládá první punkovou kapelu a snaží se jít proti proudu. Hra si uchovává sebekritický nadhled autora, ale zároveň se snaží vytvořit sondu do života punkové subkultury v Čechách. Autor hry se nebojí jít s kůží na trh při odhalování svého osobního života, tvoří tak citlivý až poetický text – bez přílišných radikálností, za to s mladistvě naivním pohledem na svět.

V nové inscenaci se představí herec Jan Grundman, který ztvární hlavní postavu – samotného autora hry, dále herci Marián Chalány, Martin Siničák, Erika Stárková, Jiří M. Valůšek, Kamila Valůšková, Sára Venclovská a jako host Miroslav Sýkora, letošní absolvent Divadlení fakulty JAMU.

roky  90

Režie: Martina Schlegerová
Dramaturgie: Anna Saavedra
Scéna: Jana Špalová
Kostýmy: Vladimíra Fomínová
Hudba: Mario Buzzi
Pohybová spolupráce: David Baránek

Premiéra: 13. dubna 2013 v HaDivadle

Zdroj foto: HaDivadlo


 

Přihlášení



Soutěže

Za časů ušatých čepic…

Jo, jo, to bývaly časy. Venku nasněžilo, mráz lezl za nehty, děti sáňkovaly a koulovaly se, oblečení samý sníh a boty promáčené, dobře bylo. Prý tehdy světem chodil medvědář, který na poutích a jarmarcích předváděl svého medvěda.
Jonathan Livingston

Krása vsakující se do míst, kde žijeme...

Začala bych duchem místa. Odkazem mých předků. Nalezením svých silných míst. A začala kolem sebe tvořit krásu, která se podle autorky bude vsakovat do místa, na kterém žijeme. Zamyslela jsem se. Znáte ty lidi, kteří umí udělat domov kdekoliv? U kterých je vám krásně, protože z ničeho udělali mnoho? Tak tady bych si byla jistá, že tito lidé vědí, kam náleží.
GRADA
Banner

Videorecenze knih

Rozhovor

Libor Pešl: „Reakce děti i rodičů při testování Kouzelného čtení nám dodávaly optimismus“

albi kouzelne cteni 200Společnost Albi nedávno přinesla na trh projekt Kouzelné čtení, se kterým jsme vás na našem webu už seznámili. Jde o knihy, k jejichž čtení je potřeba elektronické tužky. Ta dokáže pomocí speciálních senzorů číst a vydávat r...

Hledat

Literární soutěže jsou jednou z nejlepších cest, jak dát o sobě vědět

Lucie Hlavinková, která se poprvé proslavila knížkou pro děti, je patronkou naší literární soutěže, která právě skončila a čeká na vyhlášení svých vítězů. Lucie nám na sebe prozradila, jak se stala spisovatelkou, čemu se nejraději věnuje a co nového připravuje pro své čtenáře.

Čtěte také...

Nadčasový příběh o velké lásce a velké nenávisti

Devet krizu200Muzikál Devět křížů napsaný speciálně pro brněnské divadlo vypráví starou moravskou legendu o ukrutném činu, který se podle kronik odehrál kolem roku 1540 v malé vísce nedaleko Velké Bíteše. Statkář z Hlubokého při své cestě z Bíteše z trhu dom...


Literatura

Žít navěky aneb Věčný život jako prokletí

zit naveky 200Kniha Zlín vydala v únoru knihu Dary Hornové Žít navěky, kde oceníme kouzlo smrtelnosti a zabředneme tak hluboko do židovské literatury.

...

Divadlo

Městská strašidla: Cyklus tří minioper pro dětského diváka

mestska strasidla 200Městská strašidla jsou cyklem tří minioper v režii Lukáše Kopeckého, který je určený převážně dětským divákům. V humoristicky laděných libretech Martina Kyšperského se setkáváme se strašidly, která žijí v dopravních prostředc...

Film

Kdo zachrání princeznu, když ne dva strojvedoucí?

JimKnoflik perexJim se jako miminko ocitl v Jamánii, malém ostrovním království. Nikdo z obyvatel neví, kdo jim ho poslal poštou, ale všichni jsou rádi, že se na ostrov nějakým šťastným omylem dostal. Když Jim povyrostl, našel si nejlepší kamarády –...