Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle
Banner

Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

Tisk

roky 90 200Jaká byla devadesátá léta pro generaci dnešních třicátníků? Jak jsme prožívali a vnímali dobu, kdy se naši rodiče opět stali dětmi v prchavém ráji divokého kapitalismu? Ondřej Novotný nám ve své nové divadelní inscenaci představuje uvolněná devadesátá léta jako dobu euforie, ale také zvratů, pádů, zklamání a narůstající skepse.

 

Brněnské HaDivadlo uvede v sobotu 13. dubna 2013 novou českou hru Ondřeje Novotného s názvem Roky 90: Láska, pank a Nesmírnost. Hra vznikla v rámci programu Centra současné dramatiky Divadla LETÍ, jedná se o program autorských rezidencí pro současné české a slovenské dramatiky a dramatičky, HaDivadlo se na něm podílí už několikátým rokem.

Mladý český divadelní autor a nedávný absolvent Divadelní fakulty JAMU Ondřej Novotný již za svou předloňskou punkovou romanci To léto získal Cenu Konstantina Tepleva. Přímo pro HaDivadlo vytvořil svou autobiografickou variaci na téma „devadesátá léta jako puberta naší doby“. Ptáte se, proč právě devadesátá léta? „Sametová revoluce nebyla sladkým happyendem, byla velkým třeskem, kterým vše teprve začíná. Od tohoto historického okamžiku již uplynulo více než dvacet let a následující dekáda je v naší společnosti i v divadle reflektována poměrně sporadicky. Přitom právě v devadesátých letech se česká společnost dramaticky proměnila vlivem nového politicko-společenského uspořádání a po krátkém období okouzlení byla postavena před problémy, na které po čtyřiceti letech totality jen těžko mohla být připravena,“ objasňuje výběr tématu dramaturgyně HaDivadla Anna Saavedra.

roky 90
„Pankově“ nostalgická hra si snaží zachovat svou autentičnost a předložit divákům dobové události v humorné rovině. Celkový děj dotváří dokumentární texty, dobové zprávy a četné hudební odkazy, stejně tak zde autor užil autentických promluv a vzpomínek nejbližších přátel a rodinných příslušníků. „Více než sonda do dobové politické situace naší země nás zajímá rovina osobní historie, každodennosti, dále také aspekt generační, tedy jaká byla devadesátá léta pro první svobodnou generaci, pro generaci dnešních třicátníků, kteří v této době dospívali. Tomu odpovídá také generační herecké obsazení inscenace,“ dodává režisérka Martina Schlegerová.

Příběh sledujeme z pohledu postavy dospívajícího mladíka, do kterého se promítl sám autor a který vyrůstá v nové svobodné společnosti, prožívá první lásku, zakládá první punkovou kapelu a snaží se jít proti proudu. Hra si uchovává sebekritický nadhled autora, ale zároveň se snaží vytvořit sondu do života punkové subkultury v Čechách. Autor hry se nebojí jít s kůží na trh při odhalování svého osobního života, tvoří tak citlivý až poetický text – bez přílišných radikálností, za to s mladistvě naivním pohledem na svět.

V nové inscenaci se představí herec Jan Grundman, který ztvární hlavní postavu – samotného autora hry, dále herci Marián Chalány, Martin Siničák, Erika Stárková, Jiří M. Valůšek, Kamila Valůšková, Sára Venclovská a jako host Miroslav Sýkora, letošní absolvent Divadlení fakulty JAMU.

roky  90

Režie: Martina Schlegerová
Dramaturgie: Anna Saavedra
Scéna: Jana Špalová
Kostýmy: Vladimíra Fomínová
Hudba: Mario Buzzi
Pohybová spolupráce: David Baránek

Premiéra: 13. dubna 2013 v HaDivadle

Zdroj foto: HaDivadlo


 
Banner

Přihlášení



Ráda bych si zazpívala s Jaroslavem Svěceným

Zpěv ji okouzlil již v dětství. Studium na konzervatoři nevyšlo, touha po zpěvu ale zůstala a nakonec se na základě konkurzu dostala do operetního souboru Divadla J. K. Tyla v Plzni, kde pak zpívala i v opeře. Po odchodu z angažmá v divadle nadále hostovala. Pak několik let vystupovala v Německu a skandinávských zemích. Po návratu do Čech působila ve finančnictví a nakonec se ke zpěvu Miriam Čížková vrátila. Dnes nejen koncertuje, ale také vede dětský pěvecký kroužek Svět kvítek.

Olomoucká Liška B. je inscenace půvabná a svébytná i díky silné hudební složce

Kdysi jsem viděl v hukvaldském amfiteátru operu Příhody lišky Bystroušky, což na mě natolik zapůsobilo, že jsem se stal milovníkem hudby Leoše Janáčka. Jenomže očekávaná premiéra inscenace nazvaná Liška B., která proběhla v pátek 19. ledna v Moravském divadle Olomouc, je přece jenom jiná písnička. Nicméně i hudební stránka nové inscenace je velmi silná.

Banner

Hledat

Videorecenze knih

Rozhovor

Poznejte ... italský klavírista Giuseppe Devastato - rozhovor

Ve čtvrtek 21.listopadu se v Domě U Kamenného zvonu koná listopadový koncert "Festival Brikcius"- VIOLONCELLO A KLAVÍR II. italského klavíristy Giuseppe Devastata, žijícího v Madridu, a českého violoncellisty Františka Brikcia. Oba interpreti uvedou druhý díl skladeb pro violoncello a klavír. Uslyšíte 5 Stucke im Volkston a Fantasiestucke od německého skladatele Rob...

Machiavelliho Vladař – cynik nebo realista?

Politika je umění, jak zacházet s mocí, aby se dosáhlo úspěchu. Má se zabývat tím, co je, nikoli tím, co by mělo být. V politice neexistují zcela bezpečné směry, obezřetnost spočívá ve výběru těch nejméně nebezpečných.

Čtěte také...

Když to nejde vydržet „Ani o den dýl“

ani o den dyl 200Ani o den dýl je název představení francouzského autora Michela Clémenta, které na začátku října vizovskému publiku představilo zájezdové divadlo SemTamFór.

 

...

Literatura

Mrazivý příběh o pomstě a zradě

Minulosti neuteces perex
Pro malou Zanu je den, kdy slaví své páté narozeniny, výjimečný. Dostane dort, na němž hoří pět červených svíček, a až je sfoukne, bude z ní oficiálně velká holka. Něco se však strašlivě zvrtlo a když do bytu ...

Divadlo

Rozpustilé jeptišky z východočeské autodílny

jeptisky perexVětšina katolíků a především nekatolíků má ve svém povědomí pevně zafixováno, že jeptišky jsou vzorem serióznosti a kvůli dodržování přísné řehole ani nemají šanci zažít nějakou legraci. Dramatik Dan Goggin stejně jako staré...

Film

Zanedlouho začne Febiofest

Febiofes tperexSpolu s festivalem v Karlových Varech a letní školou v Uherském Hradišti patří FEBIOFEST ke největším filmovým akcím, jaké se u nás pořádají. Jako obvykle ani letos nezůstane omezen jen na Prahu, kde se pořádá mezi 17. až 24. zářím: někt...