Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle
Kultura21.cz

Autentická vzpomínka na devadesátá léta aneb punk’s not dead v brněnském HaDivadle

roky 90 200Jaká byla devadesátá léta pro generaci dnešních třicátníků? Jak jsme prožívali a vnímali dobu, kdy se naši rodiče opět stali dětmi v prchavém ráji divokého kapitalismu? Ondřej Novotný nám ve své nové divadelní inscenaci představuje uvolněná devadesátá léta jako dobu euforie, ale také zvratů, pádů, zklamání a narůstající skepse.

 

Brněnské HaDivadlo uvede v sobotu 13. dubna 2013 novou českou hru Ondřeje Novotného s názvem Roky 90: Láska, pank a Nesmírnost. Hra vznikla v rámci programu Centra současné dramatiky Divadla LETÍ, jedná se o program autorských rezidencí pro současné české a slovenské dramatiky a dramatičky, HaDivadlo se na něm podílí už několikátým rokem.

Mladý český divadelní autor a nedávný absolvent Divadelní fakulty JAMU Ondřej Novotný již za svou předloňskou punkovou romanci To léto získal Cenu Konstantina Tepleva. Přímo pro HaDivadlo vytvořil svou autobiografickou variaci na téma „devadesátá léta jako puberta naší doby“. Ptáte se, proč právě devadesátá léta? „Sametová revoluce nebyla sladkým happyendem, byla velkým třeskem, kterým vše teprve začíná. Od tohoto historického okamžiku již uplynulo více než dvacet let a následující dekáda je v naší společnosti i v divadle reflektována poměrně sporadicky. Přitom právě v devadesátých letech se česká společnost dramaticky proměnila vlivem nového politicko-společenského uspořádání a po krátkém období okouzlení byla postavena před problémy, na které po čtyřiceti letech totality jen těžko mohla být připravena,“ objasňuje výběr tématu dramaturgyně HaDivadla Anna Saavedra.

roky 90
„Pankově“ nostalgická hra si snaží zachovat svou autentičnost a předložit divákům dobové události v humorné rovině. Celkový děj dotváří dokumentární texty, dobové zprávy a četné hudební odkazy, stejně tak zde autor užil autentických promluv a vzpomínek nejbližších přátel a rodinných příslušníků. „Více než sonda do dobové politické situace naší země nás zajímá rovina osobní historie, každodennosti, dále také aspekt generační, tedy jaká byla devadesátá léta pro první svobodnou generaci, pro generaci dnešních třicátníků, kteří v této době dospívali. Tomu odpovídá také generační herecké obsazení inscenace,“ dodává režisérka Martina Schlegerová.

Příběh sledujeme z pohledu postavy dospívajícího mladíka, do kterého se promítl sám autor a který vyrůstá v nové svobodné společnosti, prožívá první lásku, zakládá první punkovou kapelu a snaží se jít proti proudu. Hra si uchovává sebekritický nadhled autora, ale zároveň se snaží vytvořit sondu do života punkové subkultury v Čechách. Autor hry se nebojí jít s kůží na trh při odhalování svého osobního života, tvoří tak citlivý až poetický text – bez přílišných radikálností, za to s mladistvě naivním pohledem na svět.

V nové inscenaci se představí herec Jan Grundman, který ztvární hlavní postavu – samotného autora hry, dále herci Marián Chalány, Martin Siničák, Erika Stárková, Jiří M. Valůšek, Kamila Valůšková, Sára Venclovská a jako host Miroslav Sýkora, letošní absolvent Divadlení fakulty JAMU.

roky  90

Režie: Martina Schlegerová
Dramaturgie: Anna Saavedra
Scéna: Jana Špalová
Kostýmy: Vladimíra Fomínová
Hudba: Mario Buzzi
Pohybová spolupráce: David Baránek

Premiéra: 13. dubna 2013 v HaDivadle

Zdroj foto: HaDivadlo


 

Pro dobrou náladu...

Přihlášení



Soutěže

Bílá voda si zaslouží být knihou roku

Na jaře vyšla v nakladatelství HOST dlouho očekávaná kniha Kateřiny Tučkové s názvem Bílá Voda, která rozhodně stojí za to!
HOST

Pohádky z Kouzelného palouku si děti přečtou i samy

V nakladatelství Fragment vyšel unikátní Čtenářský systém, který má za cíl usnadnit orientaci v knižní nabídce pro začínající čtenáře. Soustředili se nejen na prvňáčky a druháčky, ale i na předškoláky a spolupracovali se zkušenou pedagožkou Kamilou Balharovou.
Fragment (Albatros Media)

Videorecenze knih

Rozhovor

Patrik Madle: „Marketing je o kreativitě, stejně jako tvůrčí psaní. V obou případech je potřeba být kreativní a práce vám nesmí zevšednět.“

Patrik Madle 200Patrik Madle svou dosavadní studijní i profesní cestu zasvětil marketingu a oblasti komunikace. Z literární tvorby se již od dětství věnuje psaní krátkých i delších šuplíkových povídek. Se svou poezií získal třetí místo v literární sout...

Hledat

Rozhovor s Ondřejem Neffem. Jak se mu vyhodnocovaly soutěžní povídky?

Ondřej Neff se stal patronem naší literární soutěže sci-fi a fantasy povídka, jejíž výsledky jsme nedávno vyhlásili. Osobně měl tu čest vybrat tři nejlepší povídky a my jsme měli tu čest s ním spolupracovat. Jak se mu povídky hodnotily, kterou svou knihu má nejraději a co pro své čtenáře chystá do budoucna?
Sledovat články Ondřeje Neffa můžete zde.

Z archivu...

Čtěte také...

Smějte se! Přichází jeho urozenost Leonard z Prasečkova

pan-z-praseckova 200Více jak po půl století se vrací na české jeviště Molièrova komedie-balet Pán z Prasečkova. Hra, která sloužila pro pobavení šlechty po náročném lovu, se teď snaží získat diváky, pod režijním vedením Han...


Literatura

Pozor na chvíli, kdy uvidíte hořící stromy

horici stromy 200Kristina Ohlsson není pro české čtenáře žádný nováček. Její knihy jsou u nás velmi vysoce hodnoceny. Já jsem se s ní seznámila díky knihám Lotosové a Miovo blues, které mě nadchly, a proto jsem se s radostí pustila i do novinky Hořící stromy, která slibovala horor...

Divadlo

Festival DIVADLO: demonstrace v Rusku, válečné Japonsko i Ingmar Bergman

ljud invasionMezinárodní festival DIVADLO oslaví od 12. do 20. záři v Plzni dvacáté narozeniny. V hlavní části připravil pro návštěvníky do 16. září přes 40 představení předních zahraničních a domácích divadel, v rámci epilogu pak 17. ...

Film

La Grande Bellezza

grande200Pri sledovaní filmu som sa stále vracala k novšiemu Sorrentinovmu filmu Mladosť, ktorý som videla ešte pred Veľkou nádherou. Nedalo mi to, navzájom ich neporovnávať a nehľadať medzi nimi paralely. Zatiaľ čo Mladosť na mňa pôsobila viac európsky (niel...