Kočár plný neřesti i ctnosti
Kultura21.cz

Kočár plný neřesti i ctnosti

valmont 200Láska k jedné osobě na celý život a věrnost k tomu? Pro vyznavače volnomyšlenkářství je tato životní filozofie naprosto nepřípustná. Libertinové se právě naopak velmi rádi pouští nejen do neřízených sexuálních dobrodružstvích, ale také do milostných intrik, která přinášejí svým účastníkům vedle rozkoše i notnou dávku adrenalinu. A přestože se hra na svádění vyznačuje tím, že je v ní přípustné téměř vše, i zde platí jedno jediné pravidlo: intrikující hráč se nikdy nesmí zamilovat.

 

Tuto hráčskou vášeň, rozšířenou především ve vyšší společnosti, zachytil v druhé polovině 18. století ve svém románu v dopisech francouzský spisovatel Choderlos de Laclos. Jeho Nebezpečné známosti (do češtiny též překládány jako Nebezpečné vztahy) se staly svou pikantností i kritikou mravů v šlechtických kruzích doslova bestsellerem. Popularita obklopující de Laclosovo dílo nevyprchala ani po dvou stoletích, a tak se stalo, že se libertinská sázka mezi markýzou de Merteil a vikomtem de Valmont zhmotnila na filmovém plátně. Vedle dobových a kostýmově bohatých filmových adaptací od Miloše Formana (Valmont) či Stephena Fearse (Nebezpečné známosti) se román dočkal i zmodernizovaných verzí (např. Velmi nebezpečné známosti režiséra Roberta Kumbleho). Nadčasové téma si našlo cestu rovněž na divadelní prkna, a proto se divák může těšit nejen z činoherních inscenací, ale nově i z baletního provedení. Poslední zmiňovaný druh umění nabízí Národní divadlo Praha již druhou sezónu ve Stavovském divadle pod názvem Valmont.

Příběh plný vášně, intrik, pomsty, milostných pletek ale i opravdové lásky rozehrávají jako šachovou partii dva neřízení libertinové markýza de Merteil a vikomt de Valmont. Každého však pohání jiné pohnutky. Poté, co markýzu de Merteil opustí její milence hrabě de Gercourt kvůli mladičké dceři paní de Volanges Cecile, rozpoutá její zraněné ego proti hraběti důmyslnou pomstu, jejímž hlavním nástrojem se má stát dobyvatel ženských srdcí i klínů vikomt de Valmont. Za odměnu mu nabídne nejen neposkvrněnou Cecile ale jako prémii i samu sebe. Valmont nakonec z ješitnosti i hráčské vášně nabídku přijme. Intrikující markýza do svého plánu zapojí i bláznivě zamilovaného a nevinného rytíře Dancenyho. Ačkoli Valmont přistoupil na markýzinu hru a uvolil se svést Cecile, jeho primární zájem i pozornost se pojí s jinou ženou. Je jí paní de Tourvel, jejíž cudnost, láska a úcta k manželovi ho natolik dráždí, až se do ni bláznivě zamiluje. Tato událost a následný její vývoj zpečetí osudy nejen všech rukojmí milostných her, jež se připletli pod kočár intrik markýzi de Merteil, ale nakonec zasáhne i ji samotnou.

valmont1

Baletního provedení de Laclosova románu Nebezpečné známosti se ujal uznávaný režisér, choreograf a dříve také tanečník Libor Vaculík. Jeho cesta od nápadu k realizaci trvala pět let. První nabídku na vytvoření baletu Valmont dostal od Petra Zusky již v roce 2009, a přestože ho téma velmi lákalo, neměl v té době ještě klíč k jeho provedení. V roce 2014 spojil své síly se Zdeňkem Prokešem a vytvořili libreto, jenž je dokonale kompaktní a nabízí neobyčejné pojetí. Libor Vaculík se rozhodl pro komorní provedení s činoherními prvky, které jsou zakomponovány především ve čtení úryvků z dopisů postav příběhu členy Činohry Národního divadla. Tento způsob umožňuje Vaculíkovi koncentrovat pozornost na detaily a především na emocionální pochody postav, jež spolu s tanečníky dokázal citlivě vykreslit. Jejich těla vypráví příběh nejen skrze pohyby v rámci klasického tance, ale rovněž jsou citově zmítána moderními scénickými prvky, které Vaculík do choreografie zakomponoval. Velmi zajímavá je také Vaculíkova práce se symbolikou. Markýzu de Merteil a Vikomta de Valmont zobrazil jako dva velké hráče, kteří se svými obětmi manipulují jako s figurkami na šachovnici. Pocit šachové partie umocňuje rovněž barvou paruk hlavních protagonistů, které se z pudrově bílých promění na uhlově černé. Libor Vaculík nabízí skrze svou režii a choreografii i další zajímavé momenty a paralely, které z Valmonta vytvářejí neskutečnou podívanou.

Vedle až hodinářsky přesné režijní a choreografické práce nemohu nevyzdvihnout také další brilantní vizuální i akustické složky představení. Citové pohnutky jednotlivých aktérů perfektně fungují v kombinaci s lyrickými a romantickými skladbami Franze Schuberta a přírodními motivy Musicy adventus současného lotyšského skladatele Pēterise Vaskse v hudební režii Petra Maláska. Absence živého orchestru zde není na překážku. Velkou pochvalu si rovněž zaslouží výprava. Rokokové kostýmy Romana Šolce jsou detailně popracované. Působí nejen velmi vznešeně a bohatě, ale zároveň jsou ušité tak, aby svou vzdušností neomezovaly sebemenší pohyb. Dalším působivým, a nebojím se říci skoro až geniálním prvkem je samotná scénografie Martina Černého. Veškeré zásadní události v ději se odehrávají v kočáře, který se díky své variabilnosti proměňuje na milostné a smrtelné lože a také se stává němým svědkem veškerých intrik, milostných hrátek i vroucích citů. Vedle ústředního motivu kočáru také zbytek scény dodává příběhu patřičnou atmosféru.

valmont2

Nástrojem pro vystižení všech myšlenkových i citových pochodů se stala Liboru Vaculíkovi přesná těla i mysl tanečníků. Režisér měl při jejich výběru velmi šťastnou ruku, a proto Valmont nabízí prvotřídní taneční výkony od všech účinkujících. Nejpůsobivějšími scénami byly bezpochyby ty s Valmontem a některou ze sváděných žen či markýzou de Merteil. Mistrovsky provedené byly především tři momenty. V prvním momentu Valmont svádí malou Cecile, ve druhém okamžiku Valmont předkládá markýze de Merteil svůj důkaz o splnění sázky a v posledním se Valmont rozchází s paní de Tourvel.  Valmont v podání Alexandra Katsapova ale není bezskrupulózním libertinem, jenž je poháněný chtíčem. V srdci je spíše takovým citlivým hračičkou. Oproti tomu jeho protivnice markýza de Merteil ztvárněná Terezou Podařilovou, která se navenek prezentuje jako ctnostná vdova, je ale ve skutečnosti zhýralá manipulátorka a libertinka. Precizního výkonu Terezy Podařilové si rovněž všimla odborná porota, jež jí udělila v roce 2015 Cenu Thálii.

Komorní inscenace Valmont oscilující na pomezí tanečního divadla a činohry je jedno z těch mála představení, u kterého nelze nešetřit superlativy. Jeho provedení je totiž po všech stránkách dokonalé. Myslím, že se Liboru Vaculíkovi vyplatilo počkat si s jeho realizací na vhodnou chvílí, protože díky této okolnosti čeká na diváky v Národním divadle Praha opravdu nevšední kulturní zážitek.

Název představení: Valmont
Uvádí: Národní divadlo
Choreografie a režie: Libor Vaculík
Autor hudby: Franz Schubert, Pēteris Vasks
Tančí: Tereza Podařilová / Zuzana Šimáková, Alexander Katsapov / Jiří Kodym, Marta Drastíková / Magdaléna Matějková / Alice Petit, Andrea Kramešová / Morgane Lanoue, Ondřej Vinklát / Matěj Šust, Nelly Danko, Luboš Hajn a další
Premiéra: 26. června 2014
Hodnocení: 100 %

Foto: http://www.narodni-divadlo.cz/cs, Hana Smejkalová, Martin Divíšek, Pavel Hejný



Související články:
Nejnovější články:
Starší články:

 

Přihlášení



Solfánci obměkčí každé srdce

Solfánci jsou druhým počinem (po Indigových pohádkách) Martiny Mii Svobodové a ilustrátorky Lucy Bumkin. Zatímco Indigové pohádky oslavovaly lidskou kreativitu a zaměřovaly se na to, že každý z nás má moc tvořit svůj svět, pohádkový příběh Solfánci a Sluneční královna jsou o odvaze být tím, kým doopravdy jsme. Semtamindigo

Nikdy není pozdě zopakovat si češtinu

Pod projektem Červená propiska jsou dvě kamarádky z vysoké, Karla Tchawou Tchuisseu a Sabina Straková, které se rozhodly šířit své znalosti zábavnou formou na sociálních sítích. Jejich cílem je dostat nejčastější perličky k co nejširšímu publiku a odhalit záludnosti českého jazyka, na které nebyl ve škole čas a které vás i v dospělosti překvapí. Universum

Rozhovor

Vasil Fridrich: „Na to, že budu v Českých Vánocích hrát, jsem se mimořádně těšil.“

fridrich 6S hercem Vasilem Fridrichem z Městských divadel pražských bude na našem webu ke konci ledna online chat. Abyste se na něj naladili a inspirovali se k otázkám, začtěte se do tohoto rozhovoru, který se, kromě jiného, váže k příležitosti 50. reprízy...

Hledat

Z archivu...

Čtěte také...

Shakespeare v Mahenově divadle NdB
necozaneco perJe to skutečně záhada. Velký dramatik Shakespeare napsal spoustu nejlepší divadelních her, jaké kdy se objevily a taky několik velmi špatných her. Jako by v Shakespearovi byli dva autoři. Nebo že by Shakespeare, onen herec co utekl ke k...

Literatura

Přečtěte svým dětem před spaním příběhy prasátka Peppy a jeho přátel

pepapig perexVšichni, kdo máme či hlídáme malé děti, víme, jak je občas těžké je uspat. Čtení před spaním je starý dobrý recept našich rodičů a prarodičů, který stojí za to, abychom jej vyzkoušeli. Po večerníčku můžeme doma zavést ritu...

Divadlo

Hrabě Monte Carlo byl fascinující

HrabeMC perexMěstské divadlo Zlín přeneslo své návštěvníky do město hazardu – Monte Carla, kde se na malém zapadlém náměstíčku rozjela napínavá komedie plná lásky.

...

Film

Matka!: povstání Fénixe z popela?

matka perexDo kin přichází nejnovější snímek Darrena Aronofského. Kdo zná jeho předešlé filmové počiny ví, jak silný dojem jeho snímky zanechávají. Komorní drama Matka! není výjimkou a je další z řady filmů, které Vás nenechají při shlédn...