Život je kabaret

Život je kabaret

Tisk

Cabaret 200Muzikál. To jest dramatický žánr, který vyvolává rozporuplné emoce. Jedni ho považují za vysoké umění, neboť jeho provedení klade na interprety notné nároky (muzikáloví herci musí být velmi dobří činoherci, zpěváci i tanečníci), jiní jím opovrhují a považují ho za umění mrzké. Ať už jste příznivci muzikálů či nikoli, jedno se jim upřít nedá – všeobecná popularita.

 

Na oblíbenost muzikálových představení mezi diváky sází i Východočeské divadlo Pardubice, přestože bývají produkčně náročné a na program divadla se dostanou zhruba jednou do měsíce. Avšak pokud jsou úspěšné, tak se na repertoáru udrží i několik sezón. Pardubické divadlo navíc vedle dobré divácké muzikálové základny oplývá ještě jednou velkou devízou. Je jí kvalitní herecký soubor, jenž dokáže vedle hraní také bravurně zpívat a tančit. Proto si v Pardubicích mohli v minulosti dovolit uvést takové tituly jako My Fair Lady, Sugar (Někdo to rád horké), Donaha!, Šumař na střeše či Chicago. Aktuálně uvádí Východočeské divadlo Pardubice na své hlavní scéně velmi podařené Zpívání v dešti a Cabaret, o kterém se z této recenze dozvíte něco víc.

Cabaret1

Muzikál Cabaret se proslavil především díky své filmové verzi z roku 1972 s Lizou Minelli a Michaelem Yorkem v hlavních rolích, která byla ověnčena hned osmi Oscary. Úspěchy v podobě cen Tony a několika tisíc repríz sklízel Cabaret i na divadelních prknech. Není divu. Jeho autoři John Kander a Fred Ebb, kteří jsou rovněž jako tandem podepsaní pod úspěšnými muzikály Chicago či Zorba, si dokázali spolu s libretistou Joem Masteroffem vybrat neobvyklé téma a složit chytlavé melodie.

Cabaret2

Libreto Cabaretu vychází ze dvou předloh – autobiografické knihy The Berlin Stories Christophera Isherwoooda a dramatu I am Camera Johna van Drutena, a tudíž i samotný příběh má dvě dějové roviny, jež se odehrávají v Berlíně začátkem 30. let 20. století. Jedna dějová linka zaznamenává milostný románek nejen amerického spisovatele Clifforda Bradshawa s kabaretní zpěvačkou Sally Bowles, ale také rodící se vztah mezi majitelkou penzion Fräulein Schneider a majitelem obchodu s ovocem Herr Schulzem. Druhá dějová linie zavede diváka do útrob kabaretu Kit Kat Klub, který svou zábavností, barevností ale i určitou divokostí a frivolností odráží poměry tehdejší „Paříže německé buržoazie“, kterou pomalu ale jistě prostupuje strach z rychle rostoucí moci NSDAP.

Cabaret3

Režisér Petr Novotný se s tvorbou Kandera a Ebbeho nesetkává poprvé. Ve Východočeském divadle Pardubice už zinscenoval Chicago a v Divadle J. K Tyla v Plzni zase Řeka Zorbu. V roce 1984 se navíc v Plzni setkal jako režisér již se samotným Cabaretem, ve kterém rovněž ztvárnil postavu Kabaretiéra. Po třiceti letech se rozhodl k této látce opět vrátit a uvést ji na jevišti Východočeského divadla.

Cabaret4

Novotného nové režijní pojetí má dvě roviny stejně jako samotný příběh. Na první polovinu představení lze užít škádlivou frázi od kolegů z hradeckého Klicperova divadla: „Měli to krásné jako v Pardubicích.“ Skutečně se do přestávky vyvíjí všechny hudební i činoherní výstupy v poklidné muzikálové atmosféře, ačkoli jednotlivá čísla fungují spíše samostatně než jako celek. Oproti tomu je druhá polovina mnohem ucelenější, svižnější a především dramatičtější. Během písně „Vaterland“ diváka až zamrazí. Obdobně tíživou atmosféru měla kdysi inscenace Mefisto s Ladislavem Špinerem v hlavní roli.

Cabaret5

Co se týče scény Ivo Žídka či kostýmů Romana Šolce, tak jsou opět na vysoké úrovni. Nápadité choreografii Petry Parvoničové by ale slušely preciznější tanečnice.

Cabaret6

Herecké výkony jsou jako vždy na vysoké úrovni. Martina Sikorová září v hlavní roli Sally Bowles rovněž po pěvecké i taneční stránce. Pěvecky se jako vždy dařilo i Dagmar Novotné v roli Fräulin Schneider, a proto nelze nevyzdvihnout její výkon během písně „Co mi zbývá?“. O něco méně se z pěveckého hlediska dařilo jejímu hereckému partnerovi Jiřímu Kalužnému, který však herecky ztvárnil Herr Schulze naprosto přesně, a tak mu pár falešných tónů divák jistě rád odpustí. Josef Pejchal v kladné postavě spisovatele Clifforda Bradshawa předvádí svůj standardně dobrý výkon. Určitě by ale nebylo od věci poskytnout Pejchalovi mnohem více prostoru také v zápornějších či psychologicky náročnějších úlohách, aby se mohl obohatit jeho herecký rejstřík o nové polohy, které by jistě uvítali i samotní diváci. Precizní výkon se vším všudy předvedl v roli Kabaretiéra Ladislav Špiner, jenž v tanečních číslech dokonce předčil i samotné Kit Kat Girls. Za zmínku také stojí roztomilý výkon Petry Janečkové coby Fräulin Fritzie Kost.

Cabaret7

Cabaret Východočeského divadla Pardubice nabízí divákovi opět kvalitní muzikálovou podívanou, která nenechá chladné ani ty nejzarytější odpůrce muzikálů.

Cabaret8

Název představení: Cabaret
Uvádí: Východočeské divadlo Pardubice
Režie: Petr Novotný
Autoři: Joe Masteroff, John Kander, Fred Ebb
Hrají: Ladislav Špiner, Josef Pejchal, Martina Sikorová, Dagmar Novotná, Jiří Kalužný, Martin Mejzlík, Petra Janečková, Alexandr Postler, Dominik Bradshaw j. h. / Petr Kabele j. h. a další
Premiéra: 1. a 2. března 2014
Hodnocení: 73 %

Cabaret9

Foto: www.vcd.cz, Michal Klíma


 

Přihlášení



Sesterské domino Veroniky Valíkové

Povídky, které mrazí i zahřejí na duši; a vaše starosti se najednou zdají malicherné. A rozhovor s autorkou.

Dovolená podle předlohy pro nenáročné čtenářky

Nový román britské autorky Hedi Swain vydaný pod nakladatelstvím Cosmopolis slibuje báječně strávenou dovolenou. Kniha už nyní navnadí čtenářky na léto a chvíle pohody. Zkuste si představit, že se rozhodnete strávit dovolenou na místě, kde se natáčela filmová adaptace vaší oblíbené knížky a vezmete s sebou své nejlepší dvě kamarádky. Útulný romantický domek na překrásném místě opravdu slibuje netradiční chvíle s blízkými lidmi, kniha odhaluje jejích osobní příběhy a nabízí nové příležitosti.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Fotograf Pavel Ondrůj říká, že má k železnici blízko

pavel odruj200Právě na fotografické kolekci Čas na kolejích dává přerovský autor Pavel Ondrůj nahlédnout do reálií železničního prostředí, ale i poeticky naladěným divákům zároveň umně zprostředkovává žánrové záběry přírody v okolí trati. Jeho aktuální vý...

Mnichův průvodce k čistému domu i mysli

Pokud jste milující matkou vymodleného dítěte, která by pro své děti udělala cokoliv na světě, včetně obětování vlastního života, pak raději knížku Křehká příměří od Michaely Štěchové nečtěte. Zřejmě vás bude poněkud rozčilovat. Autorka bourá mýty o rodičovství, namísto radostí popisuje spíše strasti a poukazuje na odvrácenou stránku mateřství, o níž se doposud jen mlčelo.

Čtěte také...

Ve Vršovickém divadle MANA ožívá bytové divadlo. Herci zvou na komedie ve věži i v suterénu

divadlo mana200Pech pod střechou a Požár v suterénu. To jsou dvě nové brilantní komedie, které v premiéře nabízí Vršovické divadlo MANA. Evokují atmosféru bytových divadel, takže se hrají v netradičních prostorách divadelní budovy, jako je třeba podkroví n...


Divadlo

Zemřel charismatický herec Tomáš Valík, hrdina pohádky O Janovi a podivuhodném příteli

 

tomas valik 200Po kratší nemoci zemřel ve věku nedožitých dvaapadesáti let 8. října v pražské nemocnici Na Bulovce známý herec Tomáš Valík. Na filmovém plátně debutoval koncem osmdesátých let minulého století, ...

Film

Nový film režiséra Robina Kvapila s názvem More Miko podniká cestu za záchranou sirotků

More Miko 200Časosběrné svědectví režiséra Robina Kvapila More Miko mapuje svědomí českého národa prostřednictvím hlavního hrdiny Jaroslava Mika. Společně s ním, řidičem kamionu, Romem, aktivistou, otcem, manželem a člověkem, který se nebojí pomáhat, se vra...