Jiří Mádl: "Když máš na film prachy, můžeš se lehce dostat do kin!"
Banner

Jiří Mádl: "Když máš na film prachy, můžeš se lehce dostat do kin!"

Tisk

vorel madl vorel 200V dnešní zrychlené době je kvalita předbíhaná kvantitou a jinak tomu není ani ve filmovém světě. Zkrátka a jistě se točí špatné filmy, scénáře se píší horkou jehlou a na ty pak chodíme do kin. Co pak ale zahraniční divák, který kouká na filmovém festivalu na výplody našich rádoby režisérů? Své o tom ví i Jiří Mádl, které se neváhal ostře pustit do svých kolegů z branže.

 

„V dnešní době kdo má prachy tak může natočit celovečerní film kde kdo. Myslím si, že takto to být nemá. Neříkám, že by měl mít režisér vystudovanou režii, herec Damu. Já sám vystudovaný herec nejsem, to bych šel sám proti sobě, ale to co se děje v dnešní době toho už je moc,“ dušoval se Mádl, který v současné době natáčí volné pokračování film Gympl, s názvem Vejška, který se objeví v kinech začátkem příštího roku.

Jiří bere své povolání jako poselství lidu a nelíbí se mu, když v našich končinách vznikají paskvily, které v těch horších případech mají dobrou návštěvnost. Jak to teda vypadá v praxi?

„Například, kterýkoliv člověk co má přístup k profesionálnímu zázemí a ještě k tomu má peníze tak si může dovolit slavné herce, na které pak dostane lidi do kin. Ti, kteří na ten film půjdou, si pak řeknou co se to děje kam ten náš český film vůbec spěje? Příště už třeba na film nepůjdou, protože nemají peníze na to, aby vytáhli celou rodinu dvakrát měsíčně do kina. Horší scénář je ten, že se film dostane na filmový festival a odborná porota pak musí tyto paskvily sledovat co si pak asi o naší kinematografii, která se tu budovala několik desítek let řeknou. Zkrátka to ubližuje profíkům v naší branži, kteří si tuto cestu museli vydobýt od píky.“

vorel madl vorel

Proč si teda myslíš, že se v naší zemi točí filmy, které jsou scénáristicky hodně mimo mísu a inteligentní člověk to prostě neunese, ale přitom tyto filmy trhají v návštěvnosti rekordy? Viz. když si třeba vzpomenu na Troškovu komedii Babovřesky?

„Odpovídá to trošku polarizaci naší společnosti. Neřeknu ti proč na to lidi chodí, nicméně je to pro mě jakési sdělení ve chvíli kdy se nechodí v uvozovkách na ty lepší filmy. Vem si typický příklad za všechny normální rodinky. Ti si řeknou mámo, táto půjdeme do kina jenom jednou, máme fakt peníze na to jít jednou za rok do kin tak půjdeme na ty Babovřesky a to je pro mě to sdělení, vybrali jsme si tohle a to je pro nás kultura na tento rok. Proč zrovna Babovřesky mají tak velkou návštěvnost, tak asi může to být díra na trhu, nebo lidi prostě chtěli zvolnit. Já bych jako Zdeňka Trošku až zase tak nehanil. Myslím si, že je to talentovaný režisér, který akorát rezignoval na jakékoliv svoje ambice. S Troškou třebas nemusím chodit daleko. Vzpomínám třeba na Čertovu nevěstu, tak ten se mi strašně líbí, to je kvalitní filmařská práce. Například takoví Bastardi to je amatérský film natočený na profesionální kameru.“

Český národ měl v dobách osmdesátých a začátkem devadesátých kvalitní komedie se spoustou humoru a dá se na ně dívat takřka pořád. Proč dnešní humor a rádoby komedie nemají již v dnešní době nic společného?

Hele myslím si, že jsou lidi dost nefér vůči dnešní kinematografii. Vezmi si komediální snímky za posledních dvacet let. Určitě bych alespoň deset výtečných snímků jmenoval. A když se podíváš zpátky, jakože lidi odkazují na snímky v minulosti tak se přeci jenom bavíme o době kdy byla státní kinematografie, na všechno byl čas a točilo se víc filmů ročně, ale ten odpad byl mnohem větší. V dnešní době, kdy nejsou peníze tak si to musíš hrozně dobře rozmyslet co natočíš, jdeš zkrátka do mnohem většího risku. Vůbec si nemyslím, že by jsme na tom byli nějak špatně. Jezdím každým rokem na mezinárodní festivaly. Byl jsem v Indii, Bratislavě a na ty festivaly se dostanou jakoby ty lepší filmy v jejich národní kinematografii a že by to bylo lepší než u nás to bych rozhodně neřekl. Myslím si, že jsme strašně tvrdí na naše filmy.


 

Přihlášení



Detaily jsou sugestivním románem – o lidech kteří utvářejí naši osobnost jen tím, že projdou naším životem

Kdesi v bezčasí Stockholmu se zmítá žena v horečce, která probouzí její paměť a z té se vynořují vzpomínky: na vztah s ženou, z níž se později stane celebrita, na excentrickou spolubydlící z univerzitních let, rozervaného bohéma, s nímž prožila románek, nebo na křehkou, traumatizovanou Birgitte. Vyprávění skládá do čtyř portrétů složených ze zdánlivě nedůležitých detailů a prostřednictvím nich nám vypráví o sobě samé.

Skrytý ráj. Fulviova poslední kniha o inkvizičních procesech v 17. století

Román Skrytý ráj mě opravdu zasáhl. Autora jsem doposud neznala, ale byla jsem velmi příjemně překvapena. Přestože má kniha 440 stránek, přečetla jsem ji za tři večery a četla dlouho do noci. Od napínavého příběhu této, skoro by se dalo říct, historické detektivky, se nebudete moct odtrhnout. Přenesme se teď společně do 17. století, doby nejtvrdších inkvizičních procesů.

Banner

Videorecenze knih

Hledat

Rozhovor

Thomas V: „Díky trance music jsem poznal lidi, na které nechci nikdy v životě zapomenout“

thomas 20015. srpna budou účastníci Summerparty svědky hned několika premiér. Na parníku Tyrš se totiž v ten večer představí  tři DJs, z nichž dva budou před větším publikem hrát vůbec poprvé. Nejzkušenější z nich, ostravský BluEye, už letos Tyrše svým vystou...

Winterberg: nový projekt kolem Jaroslava Rudiše

Winterberg je nový hudebně-literární projekt, ve kterém se sešli Jaroslav Rudiš, Zdeněk Jurčík a Tomáš Neuwerth, spoluhráči z kapely Kafka Band. Společně složili a natočili několik písní inspirovaných Rudišovým románem Winterbergova poslední cesta, který právě vychází v anglickém překladu Kris Best v nakladatelství Jantar Publishing. Táhlá, silně atmosférická skladba The Beautiful Landscape je prvním singlem trojice, pojmenované po Winterbergovi, hlavní postavě cenami ověnčené knihy.

Z archivu...

Čtěte také...

Prvnímu dni festivalu Culturea vládl Vietnam

culturea 200Culturea je festival, který již čtvrtým rokem pořádají studenti Fakulty multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně v rámci praktického předmětu Komunikační agentura. Každoročně Culturea představuje ve dvou dnech kulturu dvou odli...


Divadlo

Dvě roviny Mistra a Markétky v Moravském divadle

MaM 1Představení Moravského divadla Olomouc na motivy Bulgakovova slavného románu Mistr a Markétka se odehrálo v sobotu 20. 5. v 16:00 v rámci 21. ročníku festivalu Divadelní Flora.

 

...

Film

V zajetí tradic a pravidel

norsko 200Na devátém ročníku festivalu Severský filmový podzim nabídnou v sedmnácti českých městech to nejlepší ze severské a pobaltské filmografie. Letošní ročník je plný snímků se sportovní tématikou. My se ale dnes podíváme na film norské autorky Iram ...